Dé manier om jouw Displaycampagnes zo goed mogelijk te laten presteren

Google Ads kan veel meer dan alleen Search

Met onze Google Ads tips en tricks hebben we het tot nu toe voornamelijk gehad over Search campagnes. Google Ads heeft alleen veel meer mogelijkheden, waaronder de super effectieve Display campagnes. Het grote verschil tussen Search en Display is dat je bij Search mensen kunt bereiken die actief zoeken naar jouw product of dienst en bij Display kun je mensen bereiken die daar nog helemaal niet mee bekend zijn. Je kunt met Display ook mensen bereiken die wél in contact hebben gestaan met jouw product, dienst of merk, maar we houden het in dit artikel even simpel. Voor het bereiken van mensen die jouw merk nog niet kennen is Display in ieder geval een fantastisch hulpmiddel om daar verandering in te brengen. Display kun je gebruiken om mensen te bereiken tijdens het kijken van een YouTube video, wanneer ze op een andere website aan het surfen zijn of wanneer ze gewoon hun Gmail aan het checken zijn. Je kunt in het Displaynetwerk adverteren met video’s, banners en ook tekstadvertenties.

Je kunt onze LinkedInartikelenFacebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Vorige week hebben we behandeld hoe je minder betaalt voor je Google Ads en wél hoger scoort dan een ander.

Hoe werkt het Displaynetwerk?

Meer dan 2 miljoen websites zijn onderdeel van het gigantische Displaynetwerk en dat maakt dit netwerk het grootste advertentienetwerk van de hele wereld. Door gebruik te maken van het Displaynetwerk zou je in staat zijn om meer dan 90% van alle mensen die gebruik maken van het internet te kunnen bereiken. Het Displaynetwerk is perfect om mensen te bereiken die nog niet actief zoeken naar jouw product of dienst, maar er misschien wel een interesse voor hebben. Het Displaynetwerk wordt vooral gebruikt om loyaliteit onder klanten te vergroten en om merkbekendheid te creëren. Slimme adverteerders gebruiken echter het Displaynetwerk ook met hele gerichte targetingmethodes, waardoor je het kan inzetten om conversies te realiseren.

De Search en Display campagnes verschillen nog aardig van elkaar, maar hebben wel dezelfde opzet. Je start met een campagne en die vul je vervolgens met advertentiegroepen. Hoe je die advertentiegroepen vult werkt dan weer iets anders. Met Display heb je namelijk meer opties dan alleen zoekwoorden om je doelgroep te bereiken en heb je meerdere advertentieformaten tot je beschikking.

Je kunt ook adverteren met videoadvertenties, maar dan moet je wel een videocampagne aanmaken in Google Ads, waarmee je weer kunt adverteren op YouTube en andere websites die videopartner zijn van Google. Om jouw video te promoten moet die wel op YouTube staan.

Hoe kun je adverteren met banners in het Displaynetwerk?

Je kunt met Google Ads heel relevant adverteren en dat is ook mogelijk in het Displaynetwerk. Video’s of banners die je toont worden weergegeven op websites met passende inhoud. Op basis van een aantal punten kun je aangeven waar je wilt dat je advertenties worden weergegeven:

  • Zoekwoorden
  • Plaatsingen
  • Onderwerpen
  • Interesses
  • Remarketing
  • Dynamische remarketing

Zoekwoorden

De eerste keuze is om gebruik te maken van zoekwoorden. Wanneer je hiervoor kiest worden je advertenties getoond op websites die de zoekwoorden die je instelt bevatten. Wanneer je een videocampagne hebt aangemaakt en voor zoekwoorden kiest, dan wordt je videoadvertentie bij of in video’s geplaatst die zijn gerelateerd aan jouw zoekwoorden. Het kan ook mogelijk zijn dat je video wordt weergegeven in of bij een YouTube-kanaal dat is gerelateerd aan de zoekwoorden.

Plaatsingen

Wanneer je kiest voor zelf gekozen plaatsingen, dan worden je advertenties getoond op websites, webpagina’s of apps die je zelf selecteert. Je kunt ook plaatsingen met zoekwoorden combineren. Wanneer je daarvoor kiest worden advertenties alleen getoond wanneer de zoekwoorden ook voorkomen op de gekozen website, pagina of app.

Met videocampagnes kun je ook kiezen voor plaatsingen, dan kun je dus specifieke YouTube kanalen of video’s selecteren waarvan je wilt dat ze jouw advertenties weergeven.

Onderwerpen

Je hebt ook de keuze uit velen onderwerpen waarop je kunt adverteren. Je advertenties worden dan weergegeven op websites die gaan over het onderwerp dat je hebt gekozen. Videoadvertenties gedragen zich hetzelfde, maar dan natuurlijk met video’s. Denk aan zaken zoals wetenschap, sport, reizen, gezondheid, literatuur en auto’s.

Interesses

Je kunt ook gebruik maken van interesses, dan zien mensen jouw advertenties wanneer ze geïnteresseerd kunnen zijn in producten of diensten die lijken op jouw producten of diensten. Dit betekent wel dat mensen die zo’n interesse hebben jouw advertentie vrijwel op elke plaats kunnen vinden. De website, pagina of app hoeft dus niet direct gerelateerd te zijn aan jouw product of dienst. Zo kun je een fietsadvertentie tonen op een website die gaat over koken. Je hebt de keuze uit een aantal doelgroepen zoals reizen, mode en auto’s. Voor videocampagnes werkt het overigens hetzelfde, maar dan weer met video’s. Je hebt verschillende doelgroepen om uit te kiezen:

  • Affiniteitsdoelgroepen
  • Aangepaste affiniteitsdoelgroepen
  • In-market-doelgroepen

Affiniteitsdoelgroepen

Met deze doelgroep bereik je potentiële klanten en creëer je naamsbekendheid. Dit is de meest brede doelgroep die je kunt kiezen

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen

Deze doelgroep bestaat uit een hele specifieke groep mensen. Ze hebben specifieke interesses en hierdoor is de kans dus ook groter dat ze daadwerkelijk je site gaan bezoeken.

In-market-doelgroepen

Deze doelgroep bestaat uit mensen die al onderzoek doen naar producten of diensten die lijken op die van jou. Ze zijn dus nog specifieker dan de aangepaste affiniteitsdoelgroepen.

Remarketing

Hiermee kun je advertenties tonen aan mensen die al eerder op jouw website zijn geweest. Je hebt dan ook de keuze uit verschillende opties wanneer het gaat om remarketing, waaronder dus mensen die geen aankoop hebben gedaan. Die groep mensen kun je dan weer aanspreken met remarketing op andere websites.

Remarketing werkt ook voor video’s – wanneer mensen jouw video maar voor een deel bekijken of alleen op je kanaal zijn geweest kun je ze later weer bereiken met een remarketing advertentie.

Dynamische remarketing

De laatste optie is om dynamische remarketing te gebruiken. Het verschil tussen normale en dynamische remarketing is dat je met dynamische remarketing mensen bereikt met afbeeldingen van producten of diensten die ze echt hebben bekeken op jouw site. Deze optie is dan als enige niet mogelijk voor videoadvertenties.

Hoe optimaliseer je campagnes in het Displaynetwerk?

Gebruik de volgende tips om je campagnes steeds hoger van de grond te laten komen:

  • Wees voorzichtig met het toepassen van remarketing. Een goede frequency-cap zorgt ervoor dat je mensen niet dood bombardeert met jouw advertenties. Dit kan namelijk zorgen voor irritatie onder jouw doelgroep.
  • Pas je biedingen aan. Je kunt per website biedingen instellen, dus verhoog je biedingen op sites die goed werken, zodat je daar meer klikken uit krijgt.
  • Breng in kaart of je advertenties worden weergegeven op goede websites en sluit irrelevante websites uit.
  • Maak zoveel mogelijk advertentievarianten, zodat de kans groter is dat je advertenties worden weergegeven op sites die passen bij je targetingmethode.
  • Test de verschillende advertentievarianten. Maak verschillende advertenties aan binnen een advertentiegroep en breng ook hier in kaart wat wel en niet werkt. Op basis van je beste advertenties maak je weer nieuwe advertenties en de slecht presterende advertenties schakel je uit.
  • Gebruik kleine advertentiegroepen die je per onderwerp instelt. Je kunt dan goed inzicht krijgen wat wél en niet goed werkt.

We gaan morgen verder en bespreken dan hoe je het best advertenties kunt maken. Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments.

Laat een reactie achter