Wat is een responsive webdesign?

Een responsive design houdt in dat je website op een manier is ontworpen wat past bij elke schermgrootte. Het is immers erg belangrijk dat je website goed draait op mobiele apparaten, tablets en pc’s want anders mis je veel bezoekers. Daarom is het bij het ontwikkelen van een responsief ontwerp belangrijk om een ​​website te maken die op verschillende apparaten werkt. Naast dit artikel over responsive design, willen we je graag ook via LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram op de hoogte houden over diverse gerelateerde onderwerpen. Laten we beginnen!

Heeft mijn website een responsive design?

Vaak is een website via WordPress basic responsive, maar moet je nog wel zorgen voor een goed thema zodat de gebruiksvriendelijk wordt verhoogd. Als je zelf een aangepaste website wilt bouwen, moet je de nadruk leggen op de ontwerpwijziging via CSS of JavaScript. Zorg ervoor dat alle elementen flexibel zijn, zodat je gemakkelijk kunt inzoomen op de schermgrootte waarop je de website ziet.

Zelf kun je eenvoudig achterhalen of jouw website een responsive design heeft. 

Typ via Google Chrome je website in. 

Klik dan op je rechtermuisknop op ‘’inspecteren’’

Voorbeeld-website-responsive-design

Klik dan vervolgens linksboven op het driehoekje waarbij je jouw eigen website op alle schermen kunt controleren. Het is belangrijk om wel eerst de pagina te verversen, want anders kan het zijn dat je scherm niet optimaal werkt.

voorbeeld-website-seocare

Wil je weer een normaal scherm? Klik dan op het kruisje helemaal rechts.

Belangrijke punten

Nu je de website op verschillende schermen kunt controleren, zijn er enkele punten waar je goed op moet letten. 

  1. Snelheid van de website

Zorg voor een juiste snelheid van de website. Als de laadtijd te lang is, is er een kans dat de bezoekers vervroegd de website verlaten en dat zou nou net jammer zijn. 

  1. Navigatie 

Bezoekers moeten op een smartphone of tablet eenvoudig kunnen navigeren door de website. 

  1. Doelstellingen van bezoekers

Het kan zijn dat bezoekers via de smartphone andere bedoelingen hebben dan bezoekers die via computer een kijkje nemen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het realiseren van een website. Zowel de bezoekers via de pc als smartphone moeten optimaal gebruik kunnen maken van je website.

Adaptive design

Misschien heb je nu eindelijk voor jezelf duidelijk wat een responsive design is, komt er alweer een nieuwe term voorbij. Jup, marketing draait om heel veel, misschien moeilijke, termen maar deze zijn niet geheel onbelangrijk. De termen ‘responsive’ en ‘adaptive’ worden veel door elkaar gebruikt. Adaptive design verwijst naar het matchen van inhoud met het apparaat waarop gebruikers door je website bladeren. Dit is niet voor elke website nodig, maar het is een handige functie als optie om te “zoeken in de buurt van mijn locatie”. Grote boekingssites zoals Booking.com of Airbnb gebruiken deze functie al.

Voordelen Responsive website 

  • Een responsive website zorgt voor een betere navigatie waardoor bezoekers langer blijven hangen, meer content consumeren, wat tot meer conversies kan leiden. 
  • Het zorgt voor lagere kosten want je hebt maar 1 website in beheer die je aanpast naar de verschillende schermen. Een professionele responsive of adaptive website is wel een investering, maar doordat we hier praten over éénmalige kosten, zullen de kosten lager uitvallen dan wanneer je meerdere websites tegelijk moet onderhouden. 
  • Minder tijd want je hoeft namelijk maar één keer content te publiceren.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.

1 reactie

  1. […] er daarnaast voor dat ook op mobiele apparaten (een responsive design) je de social media knoppen vast maakt. De meeste effectieve manier is om ze aan de onderkant van […]

Laat een reactie achter