Waarom mislukken nieuwe producten vaak?

Bedrijven staan voor een belangrijke uitdaging: een nieuw product ontwikkelen, terwijl de kans op succes vaak klein is. Om een geslaagd nieuw product te bedenken moet je als bedrijf inzicht hebben in je consumenten, markten & concurrenten. Een product ontwikkelen waarbij je dus écht een superieure waarde kan bieden aan klanten. In dit artikelen vertellen we je waarom nieuwe producten vaak fout lopen en hoe je het succes van een nieuw product kunt bepalen. Vergeet je ons niet te volgen op onze socialmediakanalen? Via LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram kun je elke dag je kennis bijspijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken te bedenken waarom een nieuw product op de markt kan mislukken. Misschien was het idee wel goed, maar de uitvoering wat minder. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de grootte van de markt overschat hebben of er was gewoon geen vraag naar het product. Het is altijd belangrijk om je product kritisch te laten testen bij de consument. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een onderzoek, enquête of door je product te laten testen bij de doelgroep.

Onderzoek wijst uit dat meer dan 90% van de nieuwe consumentengoederen mislukt. Veel van al deze duizenden producten die jaarlijks worden geproduceerd blijft maar een klein deel overeind en worden nauwelijks opgemerkt door de concurrent. Van deze 90% mislukt 70% al binnen 12 maanden en ongeveer 30% bij de lancering.. Dit klinkt allemaal niet prettig als je net op het punt staat om je eigen product op de markt te brengen, maar er is ook goed nieuws! Kans van slagen is er altijd, als je maar wel de juiste stappen blijft volgen. Maar wat zijn deze stappen nu eigenlijk?

 

Voor de ontwikkeling van nieuwe producten kun je enkele stappen volgen. Hierboven kun je het model van Philip Kotler vinden. Het opzetten van een doelmatige organisatiestructuur is belangrijk om de innovatie te bevorderen. De stappen staan hieronder kort toegelicht:
Stap 2 (= ideeën genereren)
– Brainstormsessies organiseren
– Kijken naar interne bronnen & externe bronnen (Crowdsourcing)
– Wat doen klanten, concurrenten?
– Hoe zit het met distributeurs en leveranciers?
Stap 3 (= ideeën screenen)
– Heeft het product werkelijk nut voor de gebruiker?
– Is het product goed voor ons bedrijf?
– Is het goed in lijn met de doelstelling en strategieën?
Stap 4 (= ontwikkelen en testen)
– Nauwkeurige beschrijving geven van het idee
– Denk aan tekeningen, animatie of proefmodellen
– Idee voorleggen aan afnemers in de markt
Stap 5 t/m 7 (=ontwikkelen marktstrategie)
– kijken naar doelmarkt, positionering, doelstellingen, marktaandeel & winst
– prijs, distributiekanalen
– Afzet, winstdoelstelling
– bedrijfseconomische analyse
– productontwikkeling
Stap 8 (= test marketing) belangrijk! 
Je product laten testen
– Bij consumentengoederen; stad, winkels of in een labatorium
– Bij zakelijke goederen en/of diensten; klanten, vakbeurzen of bij distributeurs
Stap 9 (= commercialisering)
Introduceren in de markt.
– Wanneer?
– Waar?
– Aan wie?
– Hoe?
Brainstorm-sessie

Wat bepaalt het succes van nieuwe producten?

De gemene deler van deze producten is dat ze uniek en superieur zijn, van hoge kwaliteit en met nieuwe functies. Een andere belangrijke factor is een goed omschreven productconcept voor ontwikkeling. Nieuwe producten die beter voorzien in een marktbehoefte lopen altijd goed.

In de toekomst wordt het nog wel moeilijker om succes te boeken met nieuwe producten. De enorme felle concurrentie heeft een sterkere fragmentatie van de markt meegebracht. Er moet steeds meer rekening worden gehouden met maatschappelijke beperkingen, zoals de veiligheid van de consument en diverse milieunormen.

Veel bedrijven die de ontwikkeling van nieuwe producten niet kunnen veroorloven, kiezen ervoor om de nadruk te leggen op het wijzigen van producten en op imitatie in plaats van échte innovatie.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.