Dit is de kracht van reviews

Stel je gaat online een nieuwe camera kopen, maar je weet nog niet waar. Je gaat dan vaak eerst het gehele internet afspeuren en reviews lezen van eerdere consumenten. Nou, je bent niet de enige! In de online omgevingen zijn reviews vaak de belangrijkste vorm van sociaal bewijs. Een tevreden klant laat een positieve review achter, terwijl de ontevreden klant een negatieve review achterlaat. Hoe je als bedrijf reviews het beste in kunt zetten, lees je hieronder!

Tip 1: zorg allereerst voor minimaal twintig geloofwaardige reviews. Bij minder reviews kunnen de bezoekers denken dat je zelf de reviews hebt geschreven of dat bekende deze reviews voor je bedrijf hebben geschreven. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. 

Tip 2: ook kritische reviews zijn belangrijk. Sociaal bewijs draait om vertrouwen en geloofwaardigheid en daarom vinden bezoekers het ook fijn als ze mindere reviews zien staan. Een negatieve review hoeft niet persé aan het product of dienst zelf te liggen, maar kan ook liggen aan een overdreven kritische klant. 

Tip 3: laat duidelijk merken dat iedereen mag reviewen. Zo kun je een knop toevoegen op je website waarbij mensen zelf een review mogen schrijven. Zo kun je ze het gevoel geven dat ze gehoord worden. 

Tip 4: je kunt reviews ranken met sterren. Zo kun je bijvoorbeeld 1 ster ranken aan ‘niet goed’ en 5 sterren als ‘uitstekend’.

Reviews ontvangen

Nu we weten dat reviews belangrijk zijn, is het zorg voor je bedrijf om daadwerkelijk de reviews binnen te slepen. Maar hoe doe je dit nu precies?

  • Probeer nadat een dienst of product is afgeleverd, een e-mail te sturen met de vraag of ze een review willen sturen. De vuistregel hierbij is 24 uur. 
  • Zorg dat de vragenlijsten kort en krachtig zijn, vermijd hierbij lange woorden en ingewikkelde zinnen. 
  • Nederlanders houden van gratis: geef ze een kortingscode of voucher na het schrijven van een review. Je kunt de klanten belonen door bijvoorbeeld 2, 5 of 10% cashback te geven. 
  • Maak gebruik van automatisering (nieuwsbrief) om zo meer reviews te verzamelen. 

Review marketing 

Er zijn verschillende opties om reviewmarketing in te zetten voor jouw bedrijf. Door een combinatie van verschillende kanalen te gebruiken, zorg je voor een optimaal gebruik. 

Facebook reviews

Wist je dat Facebook de grootste & kosteloze reviewsite is? Binnen een beoordelingssysteem kunnen je klanten, via een persoonlijke titel, de waardering in sterren uitdrukken. Deze schaal loopt van 1 tot 5. 

Reviews websites

Er zijn een aantal bekende platformen waar klantenreviews achter kunnen laten. Een aantal bekende zijn bijvoorbeeld Kiyoh, Trusted shops & Feedback Company. Deze zijn vaak bekend bij het grote publiek en deze reviews worden vaak eerder vertrouwd dan reviews op je eigen website. Als verkoper kun je eenvoudig deze reviews integreren in je website of webshop. Hieronder zie je een voorbeeld van Trusted shops: 

Voorbeeld-reviews-Trustedshops

Google mijn bedrijf

Ook Google heeft een eigen waarderingssysteem, waarbij je naast de openingstijden, routebeschrijving en maps ook reviews terug kunt vinden. Als je als bedrijf een ‘mijn bedrijf’ account hebt, dan kunnen je klanten hier wat op achter laten. Zo val je nóg beter op in de zoekresultaten. Hieronder zie je een voorbeeld van Seocare. 

Voorbeeld-reviews-Seocare

Testimonials 

Bij testimonials kun je denken aan een interview met een tevreden klant in vorm van bijvoorbeeld video of een online klantcase met quotes. Het maken van een testimonial is dan ook een investering en je moet hierbij goed bedenken wat je hiermee wilt bereiken. Het wordt nu vooral in de B2B markt gebruikt en gaat vaak om moeilijke producten met een langere aankoop tijd. Het grote voordeel aan het maken van een testimonial, is dat video vaak de interactiviteit van je website vergroot, wat zorgt voor meer betrokkenheid met je doelgroep waardoor de ervaring op je website ook zult verbeteren. Google beloont kwaliteit van de website en zal dit belonen met een hogere score in de zoekmachine.  

Nog even kort op een rijtje, wat zijn nu de voordelen van reviews?

  • Een mogelijke stijging in je omzet
  • Je krijgt inzichten in de wensen van de doelgroep
  • Aan de hand van de beoordelingen kun je zowel je producten als je dienstverlening verbeteren. Win-win!

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

1 reactie

  1. […] zijn productreviews enorm belangrijk voor iedere webshop. Bezoekers kijken immers eerst naar de reviews voordat ze een […]

Laat een reactie achter