Wat is een salesfunnel?

Het begrip salesfunnel, ook wel trechter genoemd, wordt veel besproken binnen de afdeling marketing en verkoop. Met deze funnel wordt vaak het verkoopproces aangegeven. Hierbij wordt er gekeken in welke fase een specifieke lead of prospect zich bevindt. Om als bedrijf deze funnel goed in te richten, is het belangrijk om dit zorgvuldig af te stemmen met je verkoopproces. In dit artikel willen we je graag opweg helpen om de salesfunnel goed uit te leggen en indien nodig hoe je dit zelf in je bedrijf kunt toepassen. Veel succes!

Uitleg salesfunnel

Hierboven staat al even kort besproken wat een salesfunnel inhoudt. Het wordt eigenlijk gebruikt om de potentiële klant te kunnen volgen in het verkoopproces. Op basis van deze gegevens kan er een voorspelling worden gemaakt van de potentiële omzet. Zo worden er bovenin de trechter de potentiële leads geplaatst en onderin blijven alleen de leads met de beste potentie over. Het is dus een proces waarbij leads in een ’trechter’ terecht komen waarin ze worden aangespoord om een bepaald product te kopen. Door deze tunnel te optimaliseren, kun je als je eigenaar van het product het maximale uit je leads halen. 

Attention: de klant is bewust dat hij heeft een bepaalde behoefte nodig heeft. Hierbij kennen ze je product of dienst

Interest: de klant toont belangstelling voor je product of dienst

Desire: de behoefte is daar om het product te kopen

Action: de klant koopt je product

Sales-funnel-toegelicht

Bovenin de trechter komen de bezoekers op je website. Deze bezoekers bewandelen volgens een bepaald pad en tijdens dit pad zullen er altijd websitebezoekers afhaken. Maar waar eigenlijk? Misschien zoeken ze wel naar andere informatie wat ze op jullie website niet kunnen vinden. Onderaan de trechter blijft een bepaald percentage over die uiteindelijk een aankoop doet of klant wordt. De bedoeling is dat het percentage onderin zo groot mogelijk is.

Voordelen van een salesfunnel

  • Je kunt hiermee gemakkelijk aangeven welke fases van het verkoopproces er bestaan
  • Je kunt de huidige verkoopstrategie in kaart brengen
  • Je kunt de gewenste marketing- en verkoopinspanning goed overzichtelijk maken
  • De informatie die uit de funnel komt kun je weer gebruiken voor een nieuwe campagne. 
  • De kosten/baten van een campagne worden overzichtelijk.
  • Door inzicht te krijgen in het verkoopproces, kun je achterhalen waar de problemen zich voordoen en waar verbeteringen nodig zijn

Wil je meer leren over de werking van een salesfunnel? Dan moet je zeker onderstaande video even bekijken!

 

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

Laat een reactie achter