Dé truc om minder te betalen voor je Google Ads en hoger te scoren dan een ander

Een belangrijk onderdeel van je Google Ads campagne

Zoekwoorden bepalen aan het eind van de dag wanneer jouw advertentie wordt weergegeven. Het is daarom essentieel dat je bepaalt welke zoekwoorden je gebruikt en welk effect ze hebben op de campagne. In dit artikel kun je erachter komen hoe je passende en bruikbare zoekwoorden kunt vinden, welke zoekwoordtypen er zijn en hoe je ze kunt gebruiken om nog beter te presteren met jouw Google Ads campagne.

Je kunt onze LinkedInartikelenFacebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Eergisteren hebben we behandeld hoe je advertentiegroepen kunt inrichten en bijsturen voor meer resultaat.

Hoe kom je erachter welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt?

Als je aan de slag gaat met jouw product of dienst is het opdreunen van wat relevante zoekwoorden niet ingewikkeld. Het wordt pas lastig wanneer je ook daadwerkelijk wilt bepalen welke zoekwoorden juist zijn. Wanneer je zou kiezen voor een zoekwoord dat eigenlijk helemaal niet wordt gebruikt door jouw doelgroep, dan zullen de juiste mensen nooit je advertentie zien. Dat is iets dat je natuurlijk wilt voorkomen.

Dus hoe kom je er dan dus achter welke zoekwoorden je moet hebben? Daar zijn verschillende tools voor.

Google Suggest

De meest simpele en eenvoudige “tool”, of eerder truc, om direct toe te passen is het intypen van een woord in Google. Wanneer je een zoekopdracht intypt geeft Google automatisch een aantal suggesties die bij het woord passen dat je hebt ingetypt. Dat aanvullen is natuurlijk super handig voor gebruikers die ergens naar op zoek zijn, maar ook voor adverteerders zoals ons die willen weten waar mensen naar zoeken.

Stel je voor dat je bikini’s verkoopt en zoekwoorden wilt vinden voor een campagne. Typ simpelweg ‘bikini’ in Google, gevolgd door een spatie, en bekijk de lijst met zoekwoordcombinaties die Google je geeft.

Ben je op zoek naar meer inspiratie omdat je merkt dat je niet voldoende hebt aan dit lijstje? Ga dan all-in en typ ‘bikini’ gevolgd door een spatie en dan de letter ‘a’. Herhaal dat proces totdat je aankomt bij de letter ‘z’ en werkelijk waar alle mogelijke bruikbare combinaties hebt opgeschreven. Een goedkope, makkelijke manier om snel te kunnen starten met jouw campagne.

Google Trends

Een andere methode om jouw gedachten met data te bekrachtigen is door de handige tool ‘Google Trends’ te gebruiken. Google Trends visualiseert met handige grafieken wat de populariteit is van bepaalde zoekwoorden. De tool brengt voor je in kaart hoe vaak er wordt gezocht naar een bepaald zoekwoord in de afgelopen 24 uur of afgelopen week.

Het is ook mogelijk om meerdere zoekwoorden met elkaar te vergelijken en om prognoses te maken. Met de prognoses kun je zien hoe waarschijnlijk het is dat een zoekwoord gaat groeien of afnemen in de toekomst. Op deze manier blijf je net als Seocare altijd voor de concurrentie uitlopen.

Google Trends kun je gebruiken op trends.google.com/trends.

Google Keyword planner

Daar houdt het nog niet op! Een andere tool die je eenvoudig kunt gebruiken om te verifiëren welke zoekwoorden geschikt zijn voor jouw business is de Google Keyword planner, of als je Google Ads in het Nederlands staat, de Google zoekwoordplanner. De Keyword planner is net als de twee vorige opties volledig gratis om te gebruiken. De Keyword planner toont niet alleen de beste zoekwoorden, maar laat ook zien hoe vaak er op basis van historische statistieken en volume/verkeerprognoses er naar die zoekwoorden gezocht wordt. Je kunt dan kijken of de zoekwoorden relevant zijn op de geografische locatie waar je wilt adverteren en of er veel of weinig concurrentie voor is in Google Ads.

De Keyword planner doet ook suggesties voor een CPC-bod, zo heb je inzichtelijk hoeveel een klik kost om boven aan de pagina te komen met hoog bereik of onderaan de pagina met laag bereik.

In een grafiekje kun je ook zien of er verschillen zijn in het zoekverkeer over de afgelopen maanden. Stel dat je ijs verkoopt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk populairder in de zomer dan in de winter.

De Keyword planner is extreem eenvoudig om te gebruiken. Vergeet niet om het juiste land en de juiste taal te selecteren, zodat de data die je ziet ook klopt met de plek en taal waar je mee gaat adverteren.

Je kunt de Keyword planner vinden onder “Tools en instellingen” in jouw Google Ads account en dan vervolgens “Zoekwoordplanner”.

Combineer en domineer

Met de bovenstaande 3 gratis tools kun je zonder twijfel een start maken met geschikte zoekwoorden die ook daadwerkelijk relevant zijn voor jouw doelgroep en actief gezocht worden. Gebruik Google Trends in combinatie met Google Keyword planner en verover het web. Vergeet niet om je zoekwoorden te clusteren, in logische groepen zoals behandeld in de vorige SEA artikelen.

Welke typen zoekwoorden zijn er?

Het hebben van de juiste zoekwoorden is natuurlijk nog maar het begin. Er zijn verschillende manieren om de zoekwoorden nu in te zetten in Google Ads. Als je hier geen rekening mee houdt kan het zomaar zijn dat Google jouw advertenties weergeeft op zoekwoorden die je eigenlijk helemaal niet hebt ingesteld, omdat ze relevant kunnen zijn volgens hun algoritme. Voor alle zoekwoorden die je gebruikt kun je instellen wat voor soort type zoekwoord het moet zijn. Slimme adverteerders maken hier gebruik van. De soorten zoekwoorden die je kunt gebruiken zijn:

  • Brede zoekwoorden
  • Aangepaste brede zoekwoorden
  • Woordgroep zoekwoorden
  • Exacte zoekwoorden
  • Uitsluitingszoekwoorden

We leggen kort en bondig voor je uit wat ze doen en hoe je ze kunt gebruiken tot jouw voordeel.

Brede zoekwoorden

Als je brede zoekwoorden gebruikt kunnen je advertenties op allerlei variaties gevonden worden. Zo kunnen gerelateerde zoekopdrachten voorkomen, maar ook meervoudsvormen, spelfouten en synoniemen. Deze zoekwoorden zijn makkelijk om te gebruiken als je gewoon snel een groot bereik wilt hebben en geen tijd hebt om veel tijd te besteden aan Google Ads. Ze hebben echter ook een groot nadeel en dat is dat je advertentie ook veel kan verschijnen op irrelevante zoekopdrachten die niks te maken hebben met wat je aanbiedt.

Het gebruiken van brede zoekwoorden is heel eenvoudig, dit zijn namelijk de standaard zoekwoorden. Als je gewoon het woord typt gebruik je brede zoekwoorden.

Aangepaste brede zoekwoorden

Met dit zoekwoord type beperk je al direct hoe en waar je advertenties worden weergegeven. Het werkt eigenlijk hetzelfde als de normale brede zoekwoorden, maar gerelateerde zoekopdrachten en synoniemen worden niet gebruikt om jouw advertenties te weergeven. In andere woorden maak je met aangepaste brede zoekwoorden jouw bereik kleiner, maar wel relevanter.

Je kunt aangepaste brede zoekwoorden gebruiken door een plusteken voor het zoekwoord te zetten. Stel dat je schoenen verkoopt wordt het iets van +nike +schoenen +kopen. De volgorde van deze 3 woorden maakt niet uit en in de zoekopdracht van een gebruiker kunnen er ook meer woorden voorkomen. Zo kan een gebruiker zoeken naar “zwarte dames schoenen kopen van het merk nike” en alsnog jouw advertentie voorgeschoteld krijgen, omdat de woorden “nike”, “schoenen” en “kopen” in de zoekopdracht voorkwamen.

Woordgroep zoekwoorden

Wanneer je woordgroep zoekwoorden gebruikt is de volgorde van de zoekwoorden in de zoekopdracht wel weer relevant. Alleen wanneer een zoeker het op exact de volgorde schrijft zoals jij hebt ingesteld zien ze de advertentie. Wel kan een zoeker voor en na de woordgroep andere woorden hebben geschreven.

Woordgroepen zijn weer veel preciezer dan brede of aangepaste brede zoekwoorden. Je kunt ze gebruiken door aanhalingstekens te gebruiken. Zo komt er bijvoorbeeld te staan “nike schoenen kopen”. Je advertenties tonen dan wanneer je zou zoeken naar “zwarte nike schoenen kopen”, maar niet als er gezocht wordt naar “schoenen kopen nike”.

Exacte zoekwoorden

Dit is de meest specifieke manier van zoekwoorden specifiëren. Advertenties worden alleen getoond wanneer de zoekopdracht exact is hoe je het hebt gespecificeerd. Ook worden je advertenties getoond bij sterk gelijkende varianten zoals spelfouten en/of enkel- en meervoudsvormen. Je krijgt met de meest specifieke vorm van zoekwoorden uiteraard ook de minste vertoningen, maar de vertoningen die je krijgt zijn uiterst specifiek en als je het goed doet ook relevant.

Je gebruikt exacte zoekwoorden door de zoekwoorden tussen haakjes te plaatsen, zoals bijvoorbeeld [nike schoenen kopen].

Tip: combineer exacte zoekwoorden samen met aangepaste brede zoekwoorden. Zo krijg je de exacte zoekopdrachten binnen en scoor je hoog op de kwaliteitsscore, terwijl je de overige combinaties opvangt in een andere adverentiegroep.

Uitsluitingszoekwoorden

Deze woorden sluiten zoekopdrachten uit. Wanneer je een uitsluitingszoekwoord instelt wordt je advertentie juist niet getoond wanneer dat woord voorkomt in een zoekopdracht. Stel dat je schoenen verkoopt, maar geen Adidas en je hebt +schoenen +kopen ingesteld als zoekwoord combinatie, dan zou je Adidas als uitsluitingszoekwoord kunnen instellen. Als iemand dan zou zoeken naar “adidas schoenen kopen” wordt je advertentie niet weergegeven omdat het uitsluitingswoord voorkomt in de zoekopdracht.

Hoe krijg je de hoogste positie tegen de laagste prijs?

Work smarter not harder is al jaren het credo van Seocare. Wij willen de hoogste plek voor de laagste prijs. Voor onszelf, voor onze klanten en voor jou.

Google wilt de zoeker altijd de beste informatie geven. Je advertentie moet daarom aansluiten bij de zoekopdracht en de landingspagina. Wanneer deze drie dingen in lijn liggen, krijgt de bezoeker het snelst waarnaar hij of zij op zoek is. Google stimuleert het relevant maken van deze drie zaken met een zogenoemde kwaliteitsscore.

De kwaliteitsscore van Google

Met de kwaliteitsscore maakt Google een oordeel over de kwaliteit van jouw advertenties, landingspagina en zoekwoorden. Net als op school wordt deze score beoordeelt tussen de 1 en een 10. Het 10 is het hoogst haalbare cijfer en de 1 uiteraard de laagste. Aan elk zoekwoord wordt de kwaliteitsscore toegekend. Door de zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s relevant te maken krijg je een hogere kwaliteitsscore.

De hoogte van de kwaliteitsscore bepaalt weer de hoogte van jouw advertentiepositie en zorgt ervoor dat de kosten per klik dalen. Onderschat de kracht van de kwaliteitsscore dus niet. Streef voor de 10 en neem geen genoegen met een zesjes mentaliteit, want een andere adverteerder betaalt op dat moment minder voor meer.

Zaken waar je ook rekening mee moet houden zijn de CTR (de doorklikratio, dus hoeveel mensen klikken daadwerkelijk op de advertentie) en de prestatiegeschiedenis van je gehele Google Ads account. Houd alles dus op orde.

Tips om direct de kwaliteitsscore te verbeteren

Kies waar voor je geld en maak direct impact op jouw resultaten. Gebruik de volgende tips:

  • Verwijder zoekwoorden met lage kwaliteitsscores (en probeer het misschien opnieuw in een andere advertentiegroep, met hogere relevantie in advertentie en landingspagina)
  • Verbeter de kwaliteit van je landingspagina’s. De snelheid van je website heeft ook impact op de kwaliteitsscore, Google zegt niets voor niets faster is better. Vergeet ook niet, voor als je onder een steen hebt geleefd afgelopen tien jaar, om je website responsive te maken voor tablet en mobiel.
  • Voeg niet meer dan tien zoekwoorden toe per advertentiegroep. Houd de zoekopdrachten relevant.
  • Stel de juiste zoekwoordtypen in en scheid deze van elkaar in clusters van advertentiegroepen. Breng in kaart wat goed werkt en wat niet. Hoe specifieker het type zoekwoordtype, hoe hoger de kwaliteitsscore over het algemeen is.

We gaan volgende week verder en bespreken dan hoe je Display campagnes tot een succes maakt. Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments.

Laat een reactie achter