Het geheim van advertentiegroepen in Google Ads

Waarom advertentiegroepen zo belangrijk zijn

In dit artikel bespreken we in detail wat advertentiegroepen precies zijn, waarom ze belangrijk zijn, hoe je advertentiegroepen kunt inrichten, hoe je meer resultaat krijgt door je advertentiegroepen en natuurlijk hoe je kunt bijsturen om meer resultaat te krijgen.

Je kunt onze LinkedIn, artikelenFacebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Gisteren hebben we behandeld hoe je in 4 stappen een Google Ads campagne kunt inrichten. Dat is nodig alvorens je aan de slag gaat met advertentiegroepen.

Aan de slag met advertentiegroepen

In een Google Ads campagne kun je meerdere advertentiegroepen aanmaken om zo de campagne beter te laten presteren. De advertentiegroepen zijn vergelijkbaar met de bouwstenen van je Google Ads campagne. De advertentiegroepen houden zich aan de instellingen die je op de Google Ads campagne hebt ingesteld, zoals het bijbehorende dagbudget, de locaties waar er geadverteerd mag worden en op welke apparaten er geadverteerd moet worden.

Advertentiegroepen voor Search

Een advertentiegroep bestaat uit meerdere onderdelen. Voor een Search campagne bestaat een advertentiegroep uit tekstadvertenties en een verzameling zoekwoorden. Je kunt ook een bod instellen dat wordt gebruikt wanneer iemand op een advertentie klikt. Zo’n bod heet een CPC-bod. CPC staat voor Cost Per Click, oftewel de prijs die je per klikt betaalt. Als je het op de advertentiegroep instelt, dan geldt de CPC voor alle zoekwoorden, maar je kunt er ook voor kiezen om per zoekwoord een ander CPC-bod in te stellen.

Advertentiegroepen voor Display

Een advertentiegroep voor een Display campagne ziet er weer net wat anders uit dan een Search campagne. Je kunt bij het Display netwerk ervoor kiezen om gebruik te maken van banners, videoadvertenties of tekstadvertenties. Om ervoor te zorgen dat je specifiek en relevant voor jouw business adverteert kun je zoekwoorden, onderwerpen, interesses, sites, remarketing of demografische kenmerken toevoegen aan de advertentiegroep.

Meerdere advertentiegroepen per campagne

Als professional wil je dat je meerdere advertentiegroepen per campagne instelt op basis van thema of onderwerp. Je kunt bijvoorbeeld zoekwoorden die bij elkaar passen samen in een advertentiegroep plaatsen. Als je dat doet kun je zorgen voor extreem relevante zoekwoord, advertentie en landingspagina’s combinaties. Zo’n combinatie zorgt over het algemeen voor een betere kwaliteitsscore waardoor je weer minder betaalt voor een klik en daarmee sneller een hoger rendement krijgt.

Advertentiegroepen inrichten

Tijd om de advertentiegroepen in te richten! Het inrichten van een advertentiegroep voor Display en Search werken allebei net iets anders.

Advertentiegroepen inrichten voor Search

Het is belangrijk om in kaart te brengen welke zoekwoorden je in één advertentiegroep wilt hebben. Maak voor jezelf dus een overzicht van alle thema’s of onderwerpen waarvoor je wilt adverteren. Van de opgeschreven thema’s en onderwerpen kun je vervolgens een advertentiegroep maken. Zet de desbetreffende thema’s of onderwerpen in de naam van de advertentiegroep, zodat je makkelijk overzicht houdt. Voor alle advertentiegroepen maak je tekstadvertenties en geef je een lijst met zoekwoorden op. Je kunt ook een CPC-bod instellen voor alle zoekwoorden waar je gebruik van gaat maken, zoals eerder besproken kun je dit later dus per zoekwoord nog specifiek instellen.

Het is aan te raden om per advertentiegroep 3 tot 5 advertenties te hebben, zodat je kunt testen welke advertenties het best werken.

Advertentiegroepen inrichten voor Display

Voor Display campagnes gaat het weer net iets anders om advertentiegroepen in te stellen. Je hebt veel verschillende mogelijkheden om advertenties te tonen. In de advertentiegroepen bepaal je waar de advertenties moeten worden weergegeven. Je hebt daar zogenoemde targetingmethoden voor:

  • Zoekwoorden
  • Demografie
  • Interesses en remarketing
  • Onderwerpen
  • Plaatsingen (websites)

Stel dat je skateboards wilt verkopen, dan kun je als onderwerp ‘skaten’ instellen om je advertentie weer te geven op websites die gaan over skaten.

Je kunt de targetingmethoden combineren om nog specifieker en gericht te adverteren. Zo kun je dus zeggen dat een onderwerp moet gaan over skaten en er ook het zoekwoord ‘halfpipe’ op de pagina moet staan.

Ook voor Display geldt dat je verschillende thema’s en onderwerpen moet onderverdelen en daar advertentiegroepen van moet maken. Zodra je de targetingmethoden hebt ingesteld, voeg je de advertenties toe.

Hoe je meer resultaat krijgt met meerdere advertentiegroepen

Het is belangrijk om meerdere advertentiegroepen te hebben voor je Google Ads campagne. Iedereen die Google Ads gebruikt wil uiteindelijk zoveel mogelijk resultaat. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je advertenties aansluiten bij de zoekopdracht van de zoeker en verwijst naar een pagina waar ze de juiste informatie te zien krijgen. Dit kun je doen door gebruik te maken van meerdere advertentiegroepen. Google beloond overig relevante advertentiegroepen met lagere kosten per klik en een betere positie. Hoe relevanter jouw advertenties dus zijn, hoe beter het resultaat ervan ook is.

Zorg er ten alle tijden voor dat:

  • Het zoekwoord waarmee je adverteert is opgenomen in de advertentiegroep
  • Het zoekwoord staat in de advertentietekst
  • Het zoekwoord voorkomt op de landingspagina

In een advertentietekst heb je niet veel ruimte om te schrijven, dus je wilt die ruimte niet helemaal volstampen met zoekwoorden. Door zoekwoorden onder te verdelen over verschillende advertentiegroepen zorg je ervoor dat je eenvoudig en makkelijk alle advertenties laat aansluiten op de verschillende landingspagina’s.

Advertentiegroepen bijsturen voor een nog beter resultaat

Je wilt je Google Ads campagnes regelmatig analyseren om de prestaties te bekijken. Je wilt namelijk weten welke campagnes, advertentiegroepen en advertenties wel en niet goed werken. Controleer regelmatig welke advertentiegroepen goed presteren. Optimaliseer die groepen door de biedingen te verhogen of meer zoekwoorden en/of advertenties toe te voegen. Wanneer je ziet dat er advertentiegroepen zijn die niet goed presteren stel je ze bij of schakel je ze uit. Voor deze groepen zou je de biedingen kunnen verlagen, zodat ze niet alles van het dagbudget opmaken. Dat budget kan dan gaan naar groepen die wel goed presteren.

Morgen gaan we het hebben over hoe je jouw zoekwoorden kunt optimaliseren en finetunen. Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments.

Laat een reactie achter