Hoe kun je conversies bijhouden?

meisje met geld in haar hand

Zoekmachinemarketing is niet alleen handig om boven de ‘normale’ zoekresultaten in Google te komen, maar ook om de waardes van de campagnes te kunnen meten. Dit hou je bij aan de hand van conversies. Ook wel de belangrijkste acties die je wilt dat jouw websitebezoekers uitvoeren. Er zijn hier verschillende handige tools voor en in dit artikel willen we je graag wat handige tips geven om het beste de conversies van jouw website te meten. 

Je kunt onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Laten we beginnen!

Productverkoop

Mocht je als bedrijf een webshop hebben, dan is het een stuk eenvoudiger om je conversies te meten. Zo kun je elk verkocht product meten als conversie wat je gemakkelijk kunt bijhouden via bijvoorbeeld E-commerce tracking van Google Analytics. Dit houdt in dat je orderdata inclusief de productgegevens vanuit een stukje javascript op de ‘bedankt voor je aankoop’ – pagina wordt doorgestuurd naar Google Analytics. 

Bijhouden met Conversietrackingscode 

Voor een voltooide bestelling op je webshop is het belangrijk om op de juiste plek een conversie tracking code te plaatsen. Deze code moet je bijvoorbeeld niet op de startpagina zetten, want dan telt het elke keer als een conversie terwijl er geen aankoop is geweest. Zo kun je het beste deze code op de bestelbevestiging pagina plaatsen. Zo weet je zeker dat er een conversie is uitgevoerd! 

Contactformulier op de website 

Een handige optie om je conversies te meten is het gebruik van een contactformulier op de website. Zo kun je je potentiële klanten diverse vragen stellen, zoals bijvoorbeeld ‘Welke foto’s verkoop je?’ of ‘ben je ook beschikbaar voor … soort gelegenheden?’. Je kunt het invullen van deze formulieren ook als een conversie meten. 

Hieronder kun je een voorbeeld vinden van het contactformulier op onze website: 

Contactformulier Seocare

Downloadbare PDF/ Link

Mocht je nu helemaal geen fysieke producten online verkopen en bijvoorbeeld alleen een portfolio op de website hebben staan, dan kun je bijvoorbeeld referenties bijhouden met een downloadbare pdf. Zo kun je elke keer als het bestand wordt gedownload, dit noteren als conversie. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor een link die je via e-mail marketing kunt verspreiden. Elke keer als iemand op de link klikt om de tarieven te bereiken, dan kun je dit als conversie wegstrepen. Dit is ook een manier waarop potentiële klanten betalende klanten kunnen worden, dus extra reden om ook hier genoeg aandacht aan te besteden.

Whitepaper

Een whitepaper kun je ook wel vergelijken met het invullen van een contactformulier. Bij een whitepaper ruil je vaak de contactgegevens in voor een document dat bijvoorbeeld beschrijft hoe je een bepaald probleem kunt oplossen of hoe je via een stappenplan het beste resultaat kunt bereiken. Zo kun je gratis downloads weggeven, maar kun je vervolgens wel zien welke gratis download deze bezoeker heeft aangevraagd, waardoor je weer gericht kunt adverteren door contact op te nemen met deze bezoeker.

Benieuwd wat wij, als Seocare voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze specialisten voor de mogelijkheden of laat het weten in de comments!

Laat een reactie achter