In 4 stappen een Google Ads campagne inrichten

Stap 1: Kies een geschikte campagne

In dit artikel zullen we een aantal tips geven waarmee je jouw Google Ads campagne zo goed mogelijk in kunt richten. In Google Ads kun je een campagne type selecteren waarmee je wilt adverteren. We zullen hier kort bespreken welke types dat zijn en wat je ermee kunt.

Je kunt onze artikelenFacebookLinkedIn of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Vorige week hebben we behandeld met welke vier tips je jouw Google Ads professioneel kunt voorbereiden.

Search

Met een Search campagne kun je adverteren in de zoekmachine van Google. Adverteren met een Search campagne is over het algemeen de meest bekende vorm van adverteren via Google Ads. Met een Search campagne kun je ook adverteren op partner websites van Google.

Display

Buiten het adverteren in de zoekmachine van Google kun je ook op allerlei andere websites adverteren. Google Ads heeft een zogenoemd displaynetwerk met video’s, apps en websites. Door gebruik te maken van een displaycampagne kun je op al die plekken advertenties plaatsen. Door middel van displayadvertenties kun je een gigantisch groot bereik krijgen. Het is ook mogelijk om alleen op relevante en specifieke websites te adverteren. Het displaynetwerk heeft opties om te adverteren met tekst, banners en video’s.

Video

Je kunt ook adverteren met video’s op bijvoorbeeld YouTube. Voordat een video start, tijdens of na een video wordt er soms een advertentie getoond. Zo’n advertentie wordt ook wel een in-stream-videoadvertentie genoemd. Het mooie aan deze soort advertenties is dat de video na 5 seconden mag worden overgeslagen door de gebruiker, wanneer dat gebeurt worden er geen kosten in rekening gebracht. Je betaalt alleen wanneer de volledige video wordt bekeken. Ook is het mogelijk om videoadvertenties bovenaan de zoekresultaten van YouTube te plaatsen, maar dan betaal je uiteraard wel gewoon voor elke klik.

Tip: het is wanneer je gebruik maakt van in-stream-videoadvertenties slim om jouw kernboodschap over te brengen binnen de eerste 5 seconden. Zelfs wanneer je dan niet betaald voor de advertenties blijft er wellicht iets hangen.

Shopping

In de zoekresultaten van Google zie je niet alleen websites/links met tekst voorbij komen. Wanneer je op zoek gaat naar een bepaald product of een productcategorie, dan zie je regelmatig producten aan de zijkant staan. Deze productadvertenties worden shoppingadvertenties genoemd. Het opzetten van een Shopping campagne is echter veel complexer dan de andere soorten advertenties, omdat je namelijk een Google Merchant Center account nodig hebt en daar via een geautomatiseerde feed de producten moet aanmelden volgens bepaalde richtlijnen van Google. Voor het maken van zo’n feed heb je technische kennis nodig, of je stuurt natuurlijk gewoon één berichtje naar Seocare. Je zou ook handmatig producten kunnen aanmelden, maar voor webshops met meerdere producten waarbij het aanbod af en toe veranderd is dat niet handig. Je wilt natuurlijk dat elke actie, tekstwijziging, aanbieding, prijs, nieuwe productfoto’s en alle andere relevante zaken simpelweg automatisch worden bijgewerkt. Wanneer je een Google Merchant Center hebt aangemaakt zul je deze weer moeten koppelen met Google Ads. Voor Shopping Ads betaal je ook per klik.

App

Wanneer je als bedrijf gebruik maakt van een app kun je deze ook promoten via google Ads. Een campagne waarbij je een app promoot noem je een app-campagne. Een app-campagne is alleen mogelijk voor op mobiele apparaten, want je kunt dan natuurlijk direct de app installeren. De app-campagne maakt ook gebruik van tekstadvertenties die de gebruiker automatisch doorstuurt naar de Play of App Store.

Zorg voor een goede logische structuur

Denk vooraf goed na over de structuur die je aanbrengt in je Google Ads account. Bespreek ook samen met jouw team hoe je alles indeelt als je werkt met anderen. Mocht je aan de slag gaan met het See-Think-Do-model van vorig artikel, zet dan ook de bijbehorende fases in de campagnenaam. Iedereen weet dan ten alle tijden welk doel de campagne heeft.

Stap 2: Maak de campagnes zo relevant mogelijk

Er zijn een aantal instellingen waarmee je rekening moet houden wanneer je een campagne aanmaakt in Google Ads. Wanneer je de instellingen instelt volgens onze tips, dan zorg je ervoor dat de advertenties alleen aan de juiste doelgroep worden getoond, diegene die jij dus wilt bereiken. Verspil dus geen geld door de advertenties te tonen aan mensen die geen interesse hebben.

Selecteer de juiste plaats

Als eerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je alleen advertenties weergeeft op plekken waar je daadwerkelijk actief bent. Voor ondernemers met een webshop zul je dus vaak afbakenen op Nederland, maar lokale ondernemers op de steden of regio’s waar je zaken doet. Met Google Ads kun je dit erg nauwkeurig bepalen. Je kunt kiezen uit landen, provincies of plaatsen en je kunt vervolgens een straal rondom je selectie trekken met locaties die je mee wilt nemen. Voor sommige ondernemers kan het ook belangrijk zijn om bepaalde plekken juist uit te sluiten.

Voor ondernemers die zich richten op heel Nederland, zoals bedrijven met een webshop, kan het interessant zijn om alle provincies afzonderlijk van elkaar toe te voegen. Op deze manier kun je inzichtelijk krijgen welke provincies het best presteren. Provincies of plaatsen die tegenvallen kun je uitsluiten, waardoor je meer budget kunt inzetten op plekken die wel goed presteren.

Denk na over de tijden

Je kunt met Google Ads ook kiezen op welke dagen en tijden je de advertenties wilt weergeven. Dit kan belangrijk zijn wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met openingstijden of een klantenservice hebt waarvan je wilt dat zij de klanten direct te woord kunnen staan. Je kunt de tijden met een half uur precisie instellen.

Het apparaat van de zoekers

Je kunt met Google Ads ook aangeven met welk apparaat jouw potentiële klanten de advertenties kunt bekijken. Je kunt onderscheid maken tussen desktop, tablet en mobiel. Je kunt verschillende soorten apparaten uitschakelen of juist een bodaanpassing doen. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld 20% meer te betalen voor gebruikers op een desktop of juist 10% minder voor gebruikers op een tablet.

Als je net begint met adverteren is het wijs om eerst gewoon even wat data te verzamelen en daar later op te optimaliseren. Houd ook in gedachten dat gebruikers vaak op een mobiel oriënteren en op een desktop converteren.

Stap 3: Maak de advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties

Bij alleen een campagne zijn we er nog niet. We hebben nog advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties nodig om te kunnen adverteren. Nadat je de juiste structuur, instellingen en campagnetype hebt gekozen kunnen we een advertentiegroep aanmaken.

Stel dat je net als één van onze klanten kleding verkoopt, je kunt dan met advertentiegroepen een indeling maken voor verschillende soorten kleding. Je kunt daarmee snel zien wat werkt, het is bovendien overzichtelijk en we maken de advertenties zo relevant mogelijk.

Bij Search campagnes bestaat de campagne uit advertentiegroepen en het liefst 3 tot 5 advertenties. Aan de advertentiegroepen koppel je een set zoekwoorden waarop je wilt dat er geadverteerd wordt. Denk daar goed over na, want je wilt de advertenties zo relevant mogelijk houden voor de kwaliteitsscore.

Stap 4: Bepaal je dagbudget en biedstrategie

Het dagbudget is het maximale bedrag dat je op een dag wilt uitgeven aan Google Ads. Je kunt hiermee je kosten, maar later ook je logistiek en operationele druk onder controle houden. Het kan zo zijn dat er op een dag tot hooguit twee keer zo veel wordt uitgegeven als het dagbudget, maar over de gehele maand wordt er nooit meer dan ongeveer 30x het dagbudget uit gegeven. Mocht dat toch het geval zijn, dan krijg je het verschil teruggestort van Google.

Kies ook een biedstrategie die bij jouw situatie past. De meest populaire keuze is handmatige CPC. Bij deze strategie wordt er elke keer wanneer iemand op een advertentie klikt een bepaald bedrag in rekening gebracht. Andere strategieën waaruit je kunt kiezen zijn:

  • Klikken maximaliseren
  • Verbeterde CPC
  • Aantal conversies maximaliseren
  • Conversiewaarde maximaliseren

Morgen gaan we het hebben over hoe je jouw Google Ads campagnes kunt finetunen en optimaliseren. Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments.

Laat een reactie achter