4 essentiële tips om jouw Google Ads campagnes professioneel voor te bereiden

Een goed begin is het halve werk

Voldoende kennis en voorbereiding is essentieel voor een succesvolle Google Ads campagne. Het succes van een goede campagne ligt in 80% van de gevallen aan de adverteerder en niet aan Google Ads. Zorg ervoor dat je genoeg kennis in huis hebt om een goede campagne op te zetten. In dit artikel beschrijven we 4 tips om een Google Ads campagne professioneel voor te bereiden.

Je kunt onze artikelenFacebookLinkedIn of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over Google Ads. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Gisteren hebben we behandeld wat Google Ads precies is.

Een campagne is succesvol wanneer je bepaalde meetbare doelstellingen stelt voor de campagne. Op deze manier kun je met de data die je hebt een campagne optimaal laten renderen. Meten is weten.

Tip 1: weet wat je doelstelling is

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is wat je precies wilt bereiken. Bij Google Ads – en eigenlijk bij alles in het leven – zijn er verschillende manieren om je doelstellingen te halen. Aan de hand van jouw doelen kies je met het opzetten van de campagne op welke manier je die doelen gaat bereiken.

Wanneer je een aantal doelen hebt geformuleerd gaan we ze meetbaar maken, want alleen met meetbare doelstellingen kunnen we bijsturen, verbeteren en weten dat de campagne iets gaat opleveren.

Tip 2: breng de customer journey in kaart

Om goede doelstellingen te bepalen kun je gebruik maken van een simpel customer-journey-model. Een customer journey is eigenlijk de reis die jouw doelgroep maakt onderweg naar bijvoorbeeld een aankoop of een contactverzoek.

De reis die een klant aflegt kun je met het customer-journey-model opdelen in 3 fasen die alle 3 ook weer bepaalde doelstellingen hebben. De drie fasen van het simpele model dat we in dit voorbeeld gebruiken is het See-Think-Do-model. Je kunt uiteraard ook gebruik maken van complexere customer-journey-modellen om de route voor jouw doelgroep uit te stippelen.

Het See-Think-Do-model bestaat zoals de naam al doet vermoeden uit een See-fase, Think-fase en een Do-fase. De Do-fase is meestal de belangrijkste fase. In deze fase draagt een persoon namelijk bij aan jouw doelstellingen.

Je doelgroep kan in dit model in elke fase instromen. Het kan voorkomen dat iemand direct overgaat tot een aankoop of contactverzoek (Do), maar vaak beginnen een hoop mensen bij de See-fase om door te stromen naar Think en vervolgens Do.

See-fase

Mensen in de See-fase kennen jouw merk, organisatie of product nog niet. Het kan zo zijn dat ze al een interesse hebben in de producten of diensten die je aanbiedt, maar ze zijn er in ieder geval nog niet actief naar op zoek. In deze fase gaat het vooral om zichtbaarheid en naamsbekendheid. Waarschijnlijk als je dit artikel aan het lezen bent, heb je een interesse in Google Ads, maar ben je er wellicht niet specifiek naar op zoek. Als potentiële klant van Seocare zit je nu dan in onze See-fase. Deze artikelen vergroten onze zichtbaarheid en daarnaast naamsbekendheid. Met Google Ads kun je specifiek campagnes maken voor deze doelstelling door middel van banners of video’s.

Think-fase

De Think-fase is een fase waarbij de mensen al iets verder in hun customer journey reis zitten. Deze mensen hebben al gehoord van jouw producten, diensten, merk of bedrijf. Deze fase wordt gekenmerkt door het feit dat de mensen aan het oriënteren zijn. Ze zijn in deze fase gericht op zoek naar een oplossing voor een probleem dat ze hebben. Door slim gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden in jouw Google Ads campagne, kun je hier specifiek en gericht op inhaken.

Do-fase

In de Do-fase is het zover. De mensen zijn bereid en klaar om jouw producten of diensten af te nemen. In deze fase is het met name belangrijk om goed gevonden te worden met Google Ads. In deze fase wil je namelijk direct dat de mensen die klaar zijn om te kopen op jouw website terecht komen. In andere woorden: start je net met Google Ads of heb je nog weinig budget beschikbaar voor de campagne, focus je dan op de Do-fase.

Tip 3: koppel je doelstellingen aan de customer journey

Tijd om de campagnes, doelstellingen en fases met elkaar te koppelen. Door middel van key performance indicators (KPI’s) maken we de doelstellingen meetbaar.

Doelstellingen voor de See-fase

Omdat het in de See-fase gaat om het verkrijgen van zichtbaarheid en naamsbekendheid kun je dit bereiken door middel van banners of video’s. KPI’s die in deze fase worden aangeraden zijn onder andere:

  • Een X aantal klikken op je banners met een minimale click-through-rate (CTR) van bijvoorbeeld 1%.
  • De banner minimaal X keer laten zien aan alle mensen in je doelgroep (de weergave frequentie).
  • Een X aantal vertoningen verkrijgen onder je doelgroep.

Je kunt vrijwel al deze zaken in Google Ads meten, maar je hebt extra veel inzicht als je ook gebruik maakt van Google Analytics. We zullen later ons verder verdiepen in Analytics dat je tevens heel gemakkelijk kunt koppelen met je Google Ads.

Doelstellingen voor de Think-fase

Omdat het in de Think-fase gaat om oriëntatie kun je in deze fase uitstekend gebruik maken van remarketing. Remarketing zijn die advertenties die je achtervolgen op andere websites wanneer je op een bepaalde site hebt gekeken naar een product of dienst. Zalando of Alternate zijn hier bijvoorbeeld koning in.

Een andere campagne kan bijvoorbeeld gefocust zijn op bepaalde zoekwoorden zoals: ‘beste hardloopschoenen’ – hier is er een interesse, maar nog niet duidelijke welke schoenen aangekocht gaan worden. Ze zijn nog aan het oriënteren.

Voorbeelden van KPI’s om te gebruiken zijn onder andere:

  • Mensen die een video bekijken op je website
  • Mensen die zich inschrijven voor een demo of open dag
  • Mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief
  • Mensen die 2 of meer producten op de website bekijken

Afhankelijk van jouw business en branche zul je hier een relevante selectie van moeten maken.

Doelstellingen voor de Do-fase

De leukste fase, waar eigenlijk alle andere fases naar toe spitsen. Campagnes gericht op de Do-fase kun je bijvoorbeeld inrichten door hele specifieke zoekwoorden te gebruiken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘nike hardloopschoenen kopen’. Een specifieke en gerichte zoekterm van iemand die van plan is om hardloopschoenen van het merk Nike aan te schaffen.

Voorbeelden van KPI’s om te gebruiken zijn onder andere:

  • Een aankoop in je webshop
  • Het krijgen van een donatie
  • Een inschrijving op een workshop

De KPI’s in deze fase zijn vaak de algehele doelstelling van het in staat kunnen zijn om jouw business uit te voeren.

Tip 4: Maak je doelstellingen meetbaar

Je kunt je doelstellingen op verschillende manieren meetbaar maken. Je kunt bijvoorbeeld conversies instellen op Google Ads of bepaalde doelen instellen op Google Analytics en deze vervolgens koppelen. Welke methode je ook kiest, zorg ervoor dat je meet wat je wilt meten. Want nogmaals, meten is weten.

Een hoop zaken worden standaard al gemeten door Google Ads. Ben je bijvoorbeeld bezig met de See-fase en heb je een bepaalde CTR als doelstelling, dan kun je dat gewoon uitlezen in de campagne. Hetzelfde geldt voor vertoningen, klikken en bijvoorbeeld weergavefrequentie.

Andere doelstellingen van bijvoorbeeld de Do-fase waarbij je elke conversie wilt meten, zul je gebruik moeten maken van een conversie-tag. Zo’n tag is eigenlijk een stukje code dat je op je website moet plaatsen om data zoals de conversies en de conversiewaarde door te sturen.

Google Analytics kan je heel erg helpen bij het meten van hoeveel pagina’s er worden weergegeven door een bezoeker, hoe vaak een ‘bedankt’ (conversie/doel) pagina wordt bekeken, hoeveel tijd mensen op je site doorbrengen en hoe vaak er op een bepaalde knop wordt gedrukt. De doelen die je instelt in Google Analytics kun je vervolgens importeren in Google Ads, zodat je wel simpel één overzicht houdt.

Professioneel jouw Google Ads voorbereiden

Dus nogmaals om jouw Google Ads op professionele wijze voor te bereiden doe je het volgende:

  • Weet wat je doelstellingen zijn
  • Weet wat jouw custom journey is
  • Weet hoe je de doelstellingen aan jouw customer journey koppelt
  • Maak de doestellingen meetbaar

Morgen gaan we verder over Google Ads en zullen we nog dieper in materie duiken. Een goede Google Ads campagne betekent stabiele cashflow en cashflow is king!

Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments.

Laat een reactie achter