Zorgt schaarste voor meer aankopen?
Je ziet het steeds vaker voorbij komen, kreten als ‘zolang de voorraad strekt’ en ‘nog maar drie plaatsen beschikbaar’. Wij, als consumenten raken hier zowel bewust als onbewust door geprikkeld, want je zult nu maar net te laat zijn… Dat zou balen zijn! Door beperkte beschikbaarheid te benadrukken verhoog je de motivatie bij de consumenten om snel nog even de aankoop te doen. Het creëren van schaarste is dus een krachtig beïnvloedings wapen, want zodra je product zeldzaam is of wordt, dan wordt het in de beleving meer waard. Je kunt naast dit artikel, ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.
Schaarste in tijd
Je hebt nog maar zoveel dagen, uren of zelfs minuten om deze aankoop of ticket te kunnen kopen. Veel platforms zoals bijvoorbeeld Vakantieveilingen en Voordeeluitjes hebben van de schaarste in tijd zelfs hun verdienmodel gemaakt. Je hebt maar een beperkte tijd om op het aanbod te reageren, ben je de hoogste bieder? Dan is het buitenkansje voor jou! Als je in je eigen bedrijf de schaarste wil benadrukken, dan kun je een timer plaatsen maar plaatst deze niet te groot want anders kan het gezien worden als reclame.
Enkele voorbeelden:
-
Je tijd gaat nú in
-
Nog maar 23.59 uur om je korting te verzilveren
-
Nog 3.59 seconden om je bod uit te brengen
Schaarste in voorraad
Naast schaarste in tijd, heb je ook schaarste in voorraad waarbij je duidelijk kunt maken dat er een kans bestaat dat het product straks niet meer beschikbaar is. Je wilt via deze weg de bezoekers overhalen om snel de aankoop te doen, nu het nog kan.
Wist je trouwens dat schaarste in voorraad een sterker effect heeft dan schaarste in tijd? Bij schaarste in voorraad weet je namelijk niet hoelang je het product nog kunt bestellen, want op is op. Bij schaarste in tijd heb je bijvoorbeeld nog 24 uur om de aankoop (met korting) te voltooien, waardoor je er rustig een nachtje over kunt slapen. Vaak vergeet je de actie als je wakker wordt en is er alsnog geen aankoop geweest.
Enkele voorbeelden:
-
Op = op!!
-
Nu of nooit
-
Pak snel je kans
-
Nog 10 stoelen beschikbaar
-
Zolang de voorraad strekt
Je kunt schaarste in tijd en voorraad ook combineren. Zo heb je bijvoorbeeld early-bird-tickets voor festivals waarbij je een lagere prijs betaald bij bijvoorbeeld de eerste 500 tickets tot en met een bepaalde periode. Zo heeft de bezoeker dubbel zoveel motivatie om nu te beslissen en het ticket te kopen en niet te wachten tot het te laat is.
Schaarste is er bijna altijd
Sommige producten zijn niet gemaakt om altijd schaars te zijn, waarbij je het schaarsteprincipe niet in kunt zetten. Een andere manier om je product te promoten door te vertellen wat er uniek aan is en om bijvoorbeeld een niet-goed-geld-terug-garantie aan te bieden. Ook kun je je afvragen wat er gebeurt als ze je product of dienst niet kopen. Bij reisverzekeringen spelen ze in op ‘hoe langer je onverzekerd rond reist, hoe groter de kans op een diefstal zonder vergoeding’ en bij een zonnebrand ‘hoe langer je geen zonnebrand gebruikt, hoe meer kans op huidbeschadiging’. Ook dit zijn vormen van schaarste, maar zijn net weer op een andere manier verwoord. Maak ze expliciet zodat je de bezoekers de kans laat vergroten om sneller tot een actie over te gaan.
Schaarste toepassen in je bedrijf
-
Probeer bij je product of dienst te bedenken hoe je iets extra aantrekkelijks kunt maken, door schaarste toe te passen in tijd en/of voorraad
-
Is er schaarste in tijd of voorraad? Zo ja, bedenk dan hoe je dit het beste neutraal kunt communiceren naar je (potentiële) bezoekers.
-
Je kunt ook het schaarste principe toepassen door te benoemen wat uniek is aan je product, dienst of bedrijf
-
Je kunt ook zelf schaarste toepassen door een deadline toe te passen in de vorm van een tijdelijke actie of beperkt aantal tickets.
-
Probeer jezelf de vraag te stellen: wat gaat er mis als bezoekers je product of dienst niet gebruiken?
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.