Wat is duplicate content?

Wanneer er meerdere malen dezelfde content op het internet staat, dan spreekt Google van duplicate content. Een gebruiker van Google zou dan namelijk twee keer dezelfde informatie ontvangen op verschillende resultaten en dat is geen resultaat. Het kan vaak ontstaan zonder dat je er bewust van bent. Er zijn ook ondernemers die geen zin hebben om zelf nieuwe content te schrijven, waardoor ze content kopiëren van een andere pagina. Hiermee schendt je niet alleen auteursrechten, maar Google straft je ook door je tijdelijk uit de zoekresultaten te verwijderen. In dit artikel vertellen we je graag meer over interne en externe duplicate content. 

Duplicate content

We spreken van duplicate content als twee webpagina’s veel dezelfde inhoud bevatten. Het is natuurlijk vooral belangrijk dat de content op je eigen website geen duplicate content bevat. Een pagina wordt vaak beschouwd als duplicate, als de pagina meer dan 70% gelijk is aan een andere pagina. Bij de zoekmachine beschouwt ze elke unieke URL als een afzonderlijke pagina. Als je dus twee URL’s hebt met vrijwel dezelfde content, dan ziet de Googlebot dit als een kopie van elkaar.

Interne duplicate content

Zelf kun je ook het gevaar lopen om duplicate content te veroorzaken, maar dan op je eigen website. Het komt vaak voor bij webshops waarbij veel dezelfde producten worden aangeboden onder verschillende categorieën, waardoor er meerdere URL’s naar dezelfde pagina leiden.

Een URL staat voor Uniform Resource Locator en is een naam die verwijst naar een stuk data. Een URL is opgebouwd uit de volgende stukken:

Http://www.google.com/search?q=facebook#result

    • Http: protocol
    • //www.google.com/: domain
    • Search: path
    • ?q=facebook: parameters
    • #result: fragment

Externe duplicate content

Je kunt externe duplicate content zelf creëren of het wordt gecreëerd door een andere partij. Je kunt zelf 1-op-1 informatie overnemen van bijvoorbeeld een persbericht op je website te plaatsen. Wanneer andere partijen dit al hebben gedaan, dan heb je dezelfde inhoud op je website geplaatst. Vaak hebben de grotere webshops eigen copywriters voor producttesten om dit te voorkomen.

Duplicate content – en nu?

Verwijderen: 404

De makkelijkste manier om met duplicate om te gaan, is om de pagina te verwijderen. De URL geeft dan een 404-code (pagina niet gevonden) aan. Als de oude pagina nog inkomende links en verkeer heeft, dan kun je kiezen voor een 301-redirect.

Redirect: een redirect is een omleiding van pagina A naar B zonder dat de gebruiker daar last van zal hebben. Het wordt gebruikt om aan te geven dat de URL zich op een andere locatie bevindt. Als je hier een 301 0f 302 aan plaatst dan weet de browser dat hij naar een andere locatie moet om de gegevens op te halen.

301-redirect

Met 301-redirect geef je aan dat de pagina is verplaatst naar een andere locatie. De bezoeker van een oude pagina wordt dan automatisch doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Gebruikers die bijvoorbeeld de oude URL hebben opgeslagen, worden vanzelf doorgeleid naar de nieuwe URL. Deze gebruikers krijgen dan geen 404-melding.

Let op: zorg hierbij wel voor een 301-redirect (permanent) en geen 302-redirect (tijdelijk).

Oude subdomeinen

Het kan zo zijn dat er duplicate content is ontstaan op een oude website waar je geen gebruik meer van maakt. Als deze website nog wel online staat, zonder te gebruiken dan crawlt Google nog steeds af en toe deze website. Omdat het domein vaak nog langer bestaat dan het nieuwe domein, maakt Google hier geen onderscheid in. Google weet namelijk niet beter dan dat jouw content gekopieerd is van deze site. Ook hier is het van belang om een 301 redirect aan te maken, zodat Google weet dat deze websites aan elkaar zijn gekoppeld.

Content op andere website

Als je veel content op je website hebt, kan het wel eens voorkomen dat partijen er voor kiezen om jouw content te publiceren of over te nemen. Voor je naamsbekendheid is dit prima, maar het kan ook risico’s met zich meebrengen.

Je kunt vragen aan diegene die jouw content publiceert of ze een rel=canonical tag laten toevoegen op de pagina waar jouw content op staat. Zo zeg je tegen Google dat jouw website de orginele content bevat. Het liefst wil je natuurlijk dat ze een linkje naar je website opnemen, zo kun je meer backlinks krijgen.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. We zien graag je reactie tegemoet!