Lees hier waarom de anchortekst belangrijk is voor SEO

De anchortekst is een zichtbare link voor gebruikers wat de rangorde in Google positief of negatief kan beïnvloeden. Google associeert deze tekst namelijk met de pagina die erachter ligt. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de backlinks naar je website voor jou een interessante anchortekst bevatten. In dit artikel leren we je graag wat een anchortekst is en hoe je dit het beste kunt verbeteren. 

Wat is een Anchortekst?

Als je een link hebt, dan kijkt Google ook naar de tekst in de link. De anchortekst is het deel in de link wat zichtbaar is voor de bezoekers. Deze tekst wordt geplaatst tussen de opening <a href> en de afsluiting </a> (ankertag). Hieronder kun je een voorbeeld vinden:

<a href=”https : //seocare.nl”>dit is een Anchortekst< /a>

De anchortekst is dus de tekst waarmee een link gekoppeld is. Deze tekst is altijd klikbaar, omdat het een verwijzing is naar een andere pagina. Vaak worden deze anchorteksten onderstreept en hebben een onderscheidende kleur vergeleken met de rest van de tekst.  Om een voorbeeld te geven kun je hier lezen wat een SWOT-analyse is. Als je hier op klikt, wordt je doorverwezen naar een pagina over deze analyse. De interne link is hier dus de anchor tekst. Je kunt ook een externe link toevoegen voor backlinks naar andere websites.

Belangrijk voor SEO

Google beoordeelt je website op meer dan 200 SEO-factoren. Hierbij kun je denken aan speciale algoritmes, social media, backlinks maar dus ook op anchorteksten. Google neemt het gebruik van relevante anchorteksten mee in de zoekresultaten. Als je zelf een link ontvangt van een goedwerkende website, dan voegt het best wat toe aan jouw domeinautoriteit (= staat voor de waarde van een internet domein op een schaal van 1 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe meer autoriteit het domein heeft). Als je een anchortekst goed inzet, kan het je veel opleveren. Zorg hierbij voor kwalitatieve backlinks met relevante en verschillende anchorteksten.

Laptop-met-agenda

Let op: zorg ervoor dat backlinks naar je website niet allemaal exact dezelfde anchortekst bevatten. Over-optimalisatie wordt namelijk afgestraft door Google. Ook wordt er gekeken naar de tekst om een link heen, dus zorg ervoor dat de link zich bevindt in een alinea met relevante content.

 

 

 

Verschillende mogelijkheden anchortekst

Er zijn verschillende opties om een ankertekst toe te voegen bij het maken van een hyperlink.

  • Merk – je kunt je eigen merknaam gebruiken als anchortekst, bijvoorbeeld Seocare
  • Domeinnaam – je kunt je domeinnaam gebruiken als anchortekst, bijvoorbeeld Seocare.nl
  • Algemene links – deze links worden veel gebruikt, bijvoorbeeld lees hier of klik hier
  • URL – met behulp van de permalink van een pagina zonder tekst, zoals bijvoorbeeld https://seocare.nl/marketing-begrippen/wat-swot-analyse-7039/
  • Gedeeltelijke link – het gebruik van trefwoorden met extra tekst eromheen, bijvoorbeeld: Lees hier alles over keywords.

Tips voor het beste resultaat

Om een anchortekst in te zetten, zijn er enkele belangrijke punten waar je op moet letten. Zorg voor:

  • Een link met betekenis – het is verstandig om een tekst in de link te gebruiken wat een idee geeft over wat je kunt verwachten op het gebied van content als je op de link klikt. Vaak worden de woorden als ‘klik hier’, ‘dit’ enz. gebruikt. Voor zoekmachines geeft dit onvoldoende informatie over waar de gelinkte pagina over gaat. Zorg er dus voor dat de tekst in de link verband houdt met de content van de gekoppelde pagina.
  • Gebruik niet te veel woorden – zorg dat de anchortekst beknopt is zonder te veel woorden. Te veel woorden zorgt ervoor dat het moeilijker te begrijpen is voor zoekmachines.

Goed: <a href=”https : //seocare.nl”>dit is een klikbare link< /a>

Slecht: <a href=”https : //seocare.nl”>deze anchortekst is een klikbare link< /a>

  • Duidelijke, opvallende link – zorg ervoor dat de links makkelijk te herkennen zijn voor gebruikers. Geef daarom de link een andere kleur dan de normale tekstkleur of onderstreep de link.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.