Starten met adverteren in Google deel 2: Een campagne succesvol maken
Hoe maak je een succesvolle Google Ads campagne?
Er zijn verschillende manieren om de prestaties van een nieuwe ad campagne te verbeteren. Dit artikel geeft een aantal tips om te verzekeren dat je de beste instellingen hebt gekozen voor een succesvolle campagne.
Heb je deel 1 nog niet gelezen? Lees dan eerst alles over Google Ads Campaigns.
Conversies!
Conversion tracking geeft je inzicht hoe je de prestaties van de campagne kunt verbeteren. Conversies laten je zien wat er gebeurt wanneer een klant een interactie heeft met je advertentie. Dit kan een aankoop van een product zijn, maar ook het registreren op de nieuwsbrief, een belletje naar je bedrijf of het downloaden van bijvoorbeeld een app.
Als een klant een actie uitvoert die je als waardevol hebt bestempeld, dan wordt die actie gezien als een conversie. Het aanzetten van conversies is eenvoudig.
Stap 1: het aanmaken van een conversie
- Log in op je Google Ads account.
- Klik rechtsboven op de moersleutel en ga dan naar “Measurement” en klik op “Conversions”.
- Klik op de blauwe plus knop.
- Klik op website.
- Ga naar “Conversion name” en vul een naam in van de conversie die je wilt bijhouden, bijvoorbeeld “aankoop van product” of “inschrijven op de nieuwsbrief”. Hiermee kun je later in je conversierapporten onderscheid maken tussen de verschillende conversies die je hebt.
- Ga naar “Category” en kies een omschrijving die past bij jouw conversie vanuit de drop-down menu. De categorie helpt je om later in het conversierapport te segmenteren zodat je soortgelijke conversies samengevoegd kunt bekijken.
- Naast “Value”, selecteer je hoe de waarde van een conversie moet worden bijgehouden.
- Use the same value for each conversion: hier kun je een bedrag invullen hoeveel een conversie waard is voor jouw webshop.
- Use different values for each conversion: deze optie kun je gebruiken als je de aankoop van producten met een verschillende prijs wilt bijhouden. Je moet daarna wel later de zogenoemde “tag” aanpassen. Hier later meer over.
- Don’t use a value: Oftewel, geen waarde.
- Naast “Count” kun je selecteren hoe de conversie bijgehouden moet worden.
- One: Deze instelling werkt het beste voor leads, met bijvoorbeeld een registratieformulier.
- Every: Deze instelling werkt het beste voor verkopen, want elke verkoop genereert waarde voor je bedrijf.
- Klik op “Conversion window”. Selecteer hoe lang conversies bijgehouden moeten worden na een interactie met je advertentie. De periode kan 1 tot 90 dagen zijn.
- Klik op “View-through conversion window”. Dit is de perioded dat iemand wel een impressie krijgt van je advertentie, maar er geen interactie mee heeft en vervolgens alsnog op een later moment converteert. Selecteer hoe lang je wilt dat dit wordt bijgehouden.
- Klik op “Include in Conversions”. Deze instelling laat je bepalen of je de data van de conversies wilt gebruiken in je conversierapporten. Indien je deze instelling uitschakelt kun je conversie alsnog terugvinden in de “All conversions” kolom.
- Klik op “Create and continue”.
Je ziet nu een scherm dat het aanmaken van de conversie is gelukt. We zijn alleen nog niet klaar! Volg de instructies op het scherm om je “tag” in te stellen.
Stap 2: het instellen van je conversion tracking tag
Om voor de eerste keer conversion tracking op de website in te stellen zul je twee stukjes code aan de website moeten toevoegen. De “global site tag” en de “event snippet”.
De “global site tag” zorgt ervoor dat al je bezoekers aan een “All visitors” remarketing lijst worden toegevoegd (indien je remarketing hebt ingeschakeld) en plaats cookies op je domein die informatie bevatten over de advertentieklik die een bezoeker heeft gebracht naar je website. De Google Ads conversion tracking tag zal de informatie van deze klik gebruiken om een conversie aan je campagne toe te voegen. Let erop dat het gebruik van de conversion tracking tag vereist door de AVG wet dat er om toestemming wordt gevraagd bij al je bezoekers.
De global site tag moet worden geïnstalleerd op alle pagina’s van je webshop, maar je hebt maar één global site tag per Google Ads account.
De “event snippet” houdt de acties bij die geteld moeten worden als conversies. Installeer deze snipper op de pagina’s waarvan je wilt dat de conversies worden bijgehouden. Elke conversie heeft zijn eigen event snippet, terwijl de global site tag hetzelfde is voor alle conversies binnen een Google Ads account.
Je hebt beide nodig.
Smart bidding strategieën, zoals Maximize conversions
“Automated bidding” gebruikt geavanceerde machine learning om de perfecte bid voor elke advertentieveiling te optimaliseren. De grote meerderheid van de adverteerders gebruikt enige vorm van automatische biedingen, omdat deze strategieën de prestaties kunnen vergroten en tegelijkertijd tijd besparen bij het handmatig aanpassen van alle biedingen.
“Smart bidding” is een subset van automatische bied strategieën die optimaliseren voor conversies of conversiewaarde. Om smart bidding te kunnen gebruiken zul je eerst conversion tracking moeten instellen zoals hierboven is besproken. Zonder conversions tracking kun je nog steeds automatische biedingen doen om de klikken te maximaliseren. Wanneer je conversion tracking hebt ingesteld op je website kun je je campagne instellingen aanpassen om een conversie gebaseerde bidstrategie te gebruiken.
We raden aan om “Maximize conversions” te gebruiken, want deze strategie optimaliseert op datgene dat waardevol is voor jouw bedrijf zoals bijvoorbeeld de aankoop van een product. Tegelijkertijd bespaart het een hoop tijd die je normaal gesproken spendeert aan het bijhouden en beheren van de campagne.
Segmenteer je campagne
Het segmenteren van je advertenties op een plaatsnaam met weinig inwoners kan ervoor zorgen dat je campagne genoeg verkeer krijgt. Aan de andere kant kan een te groot gebied ervoor zorgen dat er veel irrelevant verkeer op de website komt.
Segmenteer waar je klanten zijn, niet waar je bedrijf gevestigd is
Laten we zeggen dat je een webshop hebt. Je wilt dat je je advertenties richt op alle plaatsen waar je kunt leveren, niet alleen de stad of dorp waar je zelf gevestigd bent. Ongeacht hoe goed je advertentie is, het zal waarschijnlijk niet goed presenteren als de advertentie niet verschijnt op de juiste plaatsen. Houd in gedachten dat je de locaties ten alle tijden kunt veranderen.