Starten met adverteren in Google deel 1: campaigns

Direct bovenaan in Google

Voor webshops is het extreem eenvoudig om direct verkeer en bestellingen te krijgen, mits je weet waarmee je bezig bent. In Januari gebruikte 95,12% van alle Nederlanders Google als zoekmachine. Bing volgt op nummer 2 met maar zo’n 2,55% en daarna DuckDuckGo met 0,79%. Niet gek dus dat het zo populair is om op Google te adverteren. Maar waar start je nou? Het uitgebreide dashboard van Google Ads kan overweldigend zijn en indien je bij het aanmaken van je account aangeeft dat je een beginner bent krijg je een teleurstellend en vooral gelimiteerde omgeving te zien.

First things first

Om te begrijpen hoe het dashboard in elkaar steekt en alles met elkaar samenhangt is het belangrijk om te snappen wat bepaalde zaken zijn.

De drie niveaus van Google Ads

Voordat je een advertentie aanmaakt is het erg belangrijk dat je begrijpt hoe de drie niveaus van Google Ads gestructureerd zijn. Het begrijpen van de relatie tussen deze niveaus van je Google Ads account helpen je met het organiseren van je ads, keywords en ad groups in een effectieve campaign gericht op het juiste publiek.

Google Ads bestaat uit drie niveaus: je account, de campaigns en ad groups.

  1. Je account is geassocieerd met een uniek e-mailadres, wachtwoord en facturatie gegevens.
  2. Je campaigns hebben een eigen budget en instellingen die bepalen waar je ads verschijnen.
  3. Je ads groups bevatten een set van soortgelijke ads en keywords.

Campaign

Een campaign is een set “ad groups” (ads, keywords en bids) die een budget, locatie segmentatie en andere instellingen delen. Campaigns worden vaak gebruikt om productcategorieën of andere producten te organiseren.

  • Je kunt meerdere ad campaigns tegelijkertijd laten lopen
  • Elke campaign bestaat uit één of meer ad groups
  • Instellingen die je kunt instellen op campaign niveau zijn onder andere budget, taal, locatie en vorm van distributie zoals search network of display network.

Ad Groups

Een ad group bevat één of meer ads die soortgelijke doelstellingen delen.

  • Alle campaigns bestaan uit één of meer ad groups.
  • Gebruik ad groups om ads te organiseren met een gemeenschappelijk thema; zoals bijvoorbeeld de producten of categorieën die je aanbiedt.

Dat zijn veel termen in één keer, maar houd vol. Zodra de andere termen zijn uitgelegd kun je dit artikel nog een keer doorlezen zodat je daadwerkelijk begrijpt hoe de advertenties in elkaar steken. Laten we voor nu dieper in een campaign duiken, want daar starten de advertenties zodra je een account hebt.

Alles over een campaign

De campaign instellingen zijn van toepassing voor alle onderliggende ads in dezelfde campaign. Het type campaign dat je kiest bepalen welke instellingen er beschikbaar zijn.

De betekenis van elke campaign instelling

Campaign name: Dit is waar je de naam invoert voor je campaign. Alhoewel Google Ads zelf een standaard naam voor je instelt, is het aan te raden om een naam te kiezen die duidelijk beschrijft wat het thema van de campaign is zodat je het makkelijk kunt terugvinden in je account. De campaign name is niet zichtbaar voor jouw klanten.

Campaign type: Het type campaign dat je kiest stemt de campaign instelling af op wat geschikt is voor de doelen die je hebt. Je kunt er ook voor kiezen om meer dan één advertentiedoel te kiezen. Als je dan Google Ads blijft gebruiken, zie je relevante suggesties op basis van de doelen die je selecteert.

Networks: De networks instelling bepaalt waar je wilt dat je advertentie moet worden weergegeven op basis van het campagne type dat je hebt gekozen. Met Google Search Network verschijnt je advertentie tussen de Google zoekresultaten en andere zoekwebsites die een samenwerking hebben met Google. Die partners worden ook wel search partners genoemd. CNN is daar een voorbeeld van.

Met Google Display Network worden je ads op andere sites weergegeven die ook een samenwerking hebben met Google. Hier later meer over.

Devices: Campaigns richten zich op alle soorten apparaten zoals PC’s, tablets en smartphones. Je kunt er later voor kiezen om aangepaste ads voor elke apparaat te maken.

Locations and languages: De ads van je campaign worden weergegeven in de geografische locaties die je kiest of aan klanten die hun browser in de taal hebben ingesteld in de taal waarop jij je richt. Hier kies je over het algemeen dezelfde taal waarin jouw webshop is geschreven, voor veel mensen is dat dus gewoon Nederlands.

Bidding and budget: Je kunt ervoor kiezen om handmatig je bids voor clicks in te stellen of je kunt Google Ads dit automatisch laten doen. Afhankelijk van je type campaign kun je aanvullende bidding opties zien waaruit je kunt kiezen.

Ad extensions: Met de ad extensions kun je aanvullende informatie aan je advertentie toevoegen zoals locatie informatie, links naar pagina’s op je webshop en een telefoonnummer.

Aanvullende instellingen: Er zijn nog meer instellingen die je kunt gebruiken om een campaign te optimaliseren:

  • Schedule: voor een start en einddatum voor je campaign.
  • Ad scheduling: Kies bepaalde dagen of uren van de week waarbij je wilt dat je advertenties worden weergegeven.
  • Ad delivery: Je kunt ervoor kiezen om Google Ads de beste momenten te laten kiezen om je ads te weergeven of je kunt ervoor kiezen om het gelijkmatig over de dag te verspreiden.

Alles over de Google Ads campaign types

Adverteren bij Google Ads begint met het aanmaken van een campaign. Het type campaign dat je kiest hoort gebaseerd te zijn op je advertentiedoelen. Bijvoorbeeld: als je wilt dat je ads worden weergegeven tussen de google zoekresultaten om meer bezoekers op je website te krijgen, dan kies je voor een Search Network campagne.

Elk advertentie network heeft verschillende campaign types om jouw doelen te behalen.

Hoe verschillende campaign types werken

Als je begint met het aanmaken van een campaign wordt er gevraagd welke advertentiedoelen je hebt en om een campaign type te kiezen.

Je kunt een doel kiezen voor je campaign gebaseerd op de acties die je wilt dat je klanten ondernemen. Je kunt kiezen uit verschillende soorten types zoals: Search Network, Display Network, Shopping of Video. Daarna zie je aanbevelingen voor kenmerken en instellingen die je kunnen helpen om je campaign hoofddoel te behalen. Onthoud dat alle campaign instellingen en kenmerken beschikbaar voor je zijn ongeacht van welk doel je kiest. Je kunt ook altijd ervoor kiezen om je doel te veranderen of zelfs geen doel te gebruiken.

Advertentiedoelen zijn o.a.:

  • Verkopen
  • Leads
  • Meer bezoekers
  • Meer naamsbekendheid

Het type campaign bepaalt waar klanten je ads zullen zien en je maakt dit zelf specifieker door je ads doelgericht in te stellen. Hier later meer over.

Je bid en budget kiezen

Om ads te hebben op Google zul je een budget en bid moeten kiezen. Je budget bepaalt hoeveel budget er beschikbaar is voor een bepaalde campaign. Hier kun je instellen hoeveel je bereid bent om te spenderen per dag (of per maand als je het vermenigvuldigt met 30,4). Je uiteindelijke kosten kunnen lager uitvallen, afhankelijk van hoe je jouw bid beheert.

Je maxiumum cost-per-click bid (oftewel je max CPC) is het meest dat je bereid bent om te betalen voor één klik op je advertentie. Door je bids te beheren kun je beïnvloeden hoeveel verkeer je zal ontvangen door je advertenties en hoe groot jouw return on investment (ROI) is. Met hogere bids krijgt je advertentie hoogstwaarschijnlijk meer verkeer, maar zul je ook meer uitgeven. Met lagere bids krijgt je advertentie hoogstwaarschijnlijk minder kliks en conversies.

Hoe de campaign budgetten werken

Met Google Ads heb je de optie om een gemiddeld dagelijks budget in te stellen of een gedeeld budget voor een campaign. Je kunt een gemiddeld dagelijks budget met het gemiddelde bedrag dat je per dag wilt spenderen instellen. Als je je gemiddelde dagelijks budget wilt checken voor alle campaigns, kun je de “Budget” kolom onder de “Campaigns” tab gebruiken. Als je liever rekent met maandelijkse budgetten kun je het dagelijks budget vermenigvuldigen met de gemiddelde aantal dagen per maan (30,4).

TIP: Start gewoon klein. Als je een beginner bent, probeer dan eerst je weg te vinden met een dagelijks budget tussen de €10,- en €50,- per dag. Check je account dagelijks na het toepassen van een nieuw budget om te zien hoe je campaigns preseteren.

Je kunt een gedeeld budget instellen met het bedrag dat je bereid bent om te betalen voor meerdere campaigns:

Stel je hebt €100,- per dag apart gezet, evenredig gesplitst tussen twee campaigns. Op de ene dag kan de ene campaign minder impressies en kliks krijgen dan gewoonlijk, waardoor er maar €40,- wordt gespendeerd. Met een gedeeld budget kan Google Ads de overige €10,- van de ene campaign pakken en deze overzetten naar de andere campaign om de totale resultaten te maximaliseren.

Omdat het zoekverkeer elke dag anders is kan Google ervoor kiezen om twee keer zoveel te spenderen op de ene dag dan dat jouw dagelijks gemiddelde budget specificeert. Dit wordt overdelivery genoemd. Hoewel dit kan voorkomen zal het systeem van Google nooit maandelijks meer spenderen dan het gemiddelde dag budget x 30,4. Bij €10,- per dag is dat dus €304,- per maand.

Als Google je advertenties te vaak laat zien en het budget na een maand tijd toch je limiet overstijgt, dan krijg je het verschil automatisch terug gecrediteerd op je account.

TIP: Bekijk het aangeraden budget. Indien al je campaigns je budget verbruiken kun je klikken op “View recommended budget”. Afhankelijk van de prestaties van de afgelopen 15 dagen wordt er dan een analyse weergegeven met een advies budget.

Hoe bidding werkt

Als mensen denken aan een veiling denken ze vaak dat een prijs wordt verkocht aan de hoogste bieder. Google Ads gebruikt echter een combinatie van bid en ad quality om de positie van een ad te bepalen. Dus ook al biedt jouw concurrent meer op een bepaald zoekwoord: je kunt nog steeds een hogere positie krijgen, voor een lagere prijs, met relevante keywords en ads. Je betaalt vaak minder dan je maximum bid omdat je alleen betaalt wat nodig is om je ad positie te behouden. Wat je uiteindelijk betaald wordt je actual CPC genoemd.

Er zijn verschillende manieren om je bids in te stellen, waaronder een uitgebreide manier van automatische bid strategieën. Als beginner is het aan te raden om gewoon te starten met “Maximize Clicks” of “Manual CPC bidding”.

Maximize Clicks vs Manual CPC bidding

Als het je doel is om zoveel mogelijk kliks te krijgen om verkeer te generen op je webshop, dan zijn er twee CPC bid strategieën om te overwegen:

  • Maximize Clicks is de meest simpele automatische bid strategie. Het enige wat je hoeft te doen is een gemiddeld dagelijks budget in te stellen en het Google Ads systeem beheert automatisch je bids om je zoveel mogelijks kliks te krijgen die mogelijk zijn binnen je budget.
  • Manual CPC bidding laat je zelf je maximum CPC bids beheren. Je kunt verschillende bids voor elke ad group in je campaign instellen, maar ook voor individuele keywords. Als je ziet dat bepaalde keywords meer winstgevend zijn, dan kun je manual bidding gebruiken om meer budget op die keywords in te zetten.

TIP: Schat het keyword verkeer. Je kunt de Keyword Planner gebruiken om verkeer schattingen te krijgen, zoals geschatte klikken, impressies of gemiddelde CPC voor je keywords. Deze schattingen kunnen je helpen bij het bepalen van je budget en bids.

Bid aanpassingen

Je kunt een bid aanpassing maken die je bids verhogen of verlagen wanneer je ad zichtbaar is op mobiel, specifieke locaties of bepaalde dagen en tijden. Bid aanpassingen geven je meer controle over waar en wanneer je ads verschijnen en worden toegepast over je bestaande bids.

Campaign aanmaken

Zo dan. Ben je er nog? Erg knap als je het tijdens de eerste les zo lang hebt volgehouden. Het is een bonk informatie en zeker als je nieuw bent in de wereld van Google Ads een hoop om te verwerken, maar voel je vrij om in onze kennisbank een aanvullende tutorial aan te vragen als je bepaalde zaken nog niet helemaal snapt. Ook de comments kun je gebruiken om aanvullende korte vragen te stellen.

  1. Log in in jouw Google Ads account.
  2. Klik op Campaigns in het menu.
  3. Klik op de blauwe plus knop en selecteer “New campaign”.
  4. Selecteer het campaign type dat je wilt gebruiken.
  5. Kies een campaign doel en vul de URL in van je webshop
  6. Op de “Select campaign settings” pagina, scroll naar “bidding” en selecteer een bid strategie.
  7. Scroll naar “Daily Budget” en vul een individueel dagelijks budget of een gedeeld budget in.
  8. Maak de overige campaign settings af en klik op “Save and continue”.

Lees snel verder hoe je een campagne succesvol maakt in Google Ads!

Dit artikel is geschreven door

Mike

SEO & Sales expert. Heeft in 2018 een webshop opgezet met een gemiddelde omzet van €150.000,- per maand. Tegenwoordig helpt hij andere ondernemers om dezelfde successen neer te zetten.

Laat een reactie achter

seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

icon-seocare