Zo scoor je met afbeeldingen

Wist je dat je in een afbeelding op maar liefst drie plekken je zoekwoord kunt verwerken? Afbeeldingen zijn niet alleen om je content te verrijken, maar brengen ook allerlei seo-voordelen met zich mee. Ook maak je met een afbeelding teksten op de website beter leesbaar, doordat je de lezer niet belast met alleen maar lappen tekst. Meer overzicht en uitleg over een bepaald onderwerp doe je met relevante afbeeldingen. Kortom: afbeeldingen hebben een belangrijke waarde en we leggen je graag uit hoe je dit kunt optimaliseren. Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.

Bestandsnaam

Laten we beginnen bij de bestandsnaam. Als je bijvoorbeeld een foto opslaat vanuit een gratis platform zoals Unsplash & Pexels of een betaald platform als ‘Shutterstock’ krijg je vaak rare bestandsnamen zoals ‘IMG076’. Dit is voor jezelf niet praktisch, omdat je dan uren moet speuren tussen al je opgeslagen foto’s, maar ook Google vind deze dergelijke naam niet prettig. Google kan namelijk vanuit deze bestandsnaam niet achterhalen of het om bijvoorbeeld over kaas of een voetbal gaat. Google is dan afhankelijk van de content om te raden wat de afbeelding precies inhoudt. Als je de afbeelding bijvoorbeeld ‘Kaas-in-Amsterdam.jpg’ noemt, dan heb je zowel een goede als een beschrijvende bestandsnaam. Zo komt jouw afbeelding sneller naar boven als ze via Google Kaas in Amsterdam opzoeken. Ideaal!

Titel en alt tag

Nadat je de afbeelding hebt geüpload in een softwaresysteem, zoals bijvoorbeeld WordPress of Phoenix, kun je een titel en een alt tag (alternatieve titel) toevoegen. Deze titels verschijnen in een titelveld wanneer je met je muis boven het object gaat hangen. Mocht de afbeelding niet goed worden gelaten, zorgt de alt tag ervoor dat er alsnog duidelijkheid is waar de afbeelding over gaat.

Onderschrift 

Wist je dat onderschriften onder afbeeldingen, buttons en andere media maar liefst drie keer vaker worden gelezen dan de gewone content? Naast de titel en de alt tag, kun je dus ook een onderschrift toevoegen aan je afbeelding. Dit is een omschrijving waarin je je belangrijkste zoekwoorden nog extra kunt benadrukken. Google ziet dit namelijk als beschrijving van je afbeelding. Dit draagt niet alleen bij aan je score in Google afbeeldingen, maar ook aan je algemene vindbaarheid op deze zoekwoorden. Win-win!

Laptop-met-afbeelding

Afbeeldingen op Google 

Via Google kun je op afbeeldingen zoeken waarbij de meest relevante afbeeldingen bovenaan komen te staan. Door je afbeelding goed te optimaliseren (een goede bestandsnaam, titel, alt tekst en onderschrift) kun je ervoor zorgen dat je hoger in de resultaten van Google komt. Naast dat er wordt gekeken naar de optimalisatie van de afbeelding, wordt er ook gekeken naar de context eromheen. Denk hierbij aan de waarde en de Google-positie van het artikel waar het plaatje in opgenomen is. 

Zorg voor de juiste informatie

Let op: probeer geen misbruik te maken bij het optimaliseren van je afbeeldingen voor Google. Je kunt wel elke afbeelding in een artikel hetzelfde noemen, maar dat komt minder logisch en geloofwaardig over. Zo maak je het ook voor Google onduidelijk over

Meneer-met-duim-naar-beneden

welke afbeelding nu daadwerkelijk over het onderwerp gaat en kan Google de afbeelding omlaag halen. Simpelweg omdat het niet als relevant wordt ervaren aan de zoekopdracht. 

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.

 

Laat een reactie achter