3 tips om hoger in Google te komen voor bedrijven met veel concurrentie

Help, mijn bedrijf is geen niche!

Het is algemeen bekend dat het makkelijk is om te scoren in Google als je een bedrijf hebt in een bepaalde niche markt. Dit betekent tegelijkertijd dat wanneer je een webshop of bedrijf hebt in een meer traditionele markt, je automatisch een veel grotere en hogere concurrentie hebt om te verslaan in de zoekresultaten.

Joelle Nootenboom werkzaam bij Van Mossel VKV vroeg hoe zij hoger kan scoren in de automotive branche. In deze branche adverteren en optimaliseren veel dealers én merken bepaalde zoekwoorden, waardoor het nog lastiger is om te scoren. Goede vraag Joelle!

TIP 1: Start lokaal

Een voordeel in de autobranche is dat deze markt in tegenstelling tot bijvoorbeeld webshops afhankelijk is van een bepaalde omgeving. Er kunnen proefritjes gemaakt worden en er zullen vast veel kopers zijn die eerst even tegen de bandjes willen trappen voordat ze overgaan tot een aankoop.

Het starten van het lokaal veroveren van de markt is niet alleen makkelijker, omdat de zoektermen specifieker zijn, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de mensen die écht op zoek zijn ook in de buurt terecht kunnen. Google werkt internationaal, maar iemand uit Groningen bezoekt liever geen autobedrijf in Zeeland.

Google Mijn Bedrijf

De eerste en ook makkelijkste tip om te regelen is dan ook om Google My Business goed in te stellen. Dit zorgt niet alleen voor een betere weergave van jouw bedrijf wanneer iemand daar naar zoekt, maar zorgt er ook voor dat jouw bedrijf bekend en actueel is in Google Maps.

Google My Business (ook wel bekend als Google Mijn Bedrijf) is makkelijk te beïnvloeden met reviews. Er zijn weinig bedrijven die écht veel aandacht besteden aan het verzamelen van Google reviews, terwijl deze direct bijdragen aan de positie van jouw bedrijf binnen de uitgelichte content.

TIP 2: Als jouw bedrijf niet specifiek is, maak dan je zoektermen specifiek

Als ik snel de website van Van Mossel VKV scan, dan zie ik dat zij eigenlijk al heel erg goed scoren op bepaalde zoekwoorden. Zo staan zij nummer 5 op ‘renault’ en ‘dacia’. Twee zoekwoorden die samen zo’n 75.000 zoekers per maand waard zijn. Als je die luxe niet hebt, is het belangrijk om de website relevanter te maken voor deze zoekwoorden door kwalitatieve content te hebben voor gerelateerde zoekwoorden.

Het beantwoorden van vragen

Je kunt heel eenvoudig waarde creëren voor jouw bezoekers door gerelateerde vragen te beantwoorden. Zo kan ik zien dat het extreem eenvoudig is om op de volgende zoektermen/zoekvragen te scoren:

  • Wanneer onderhoud renault megane
  • Wanneer onderhoud renault captur
  • Wanneer onderhoud renault twingo
  • Welke olie renault megane
  • Wat kost renault zoe
  • Wanneer onderhoudsbeurt renault clio
  • Waar komt renault vandaan
  • Wat kost renault clio
  • Wat kost renault captur
  • Wat kost renault kadjar
  • Wanneer nieuwe renault captur
  • Is renault clio een goede auto
  • Is renault een goede auto
  • Is renault een goed merk

En ga zo nog maar even door. Dit zijn 14 vragen, die enorm eenvoudig zijn om te beantwoorden en nog makkelijker om mee te scoren binnen de zoekresultaten van Google. Door veel te scoren op dit soort eenvoudige zoektermen haal je niet alleen heel simpel al zo’n 220 zoekers per maand binnen, maar laat je ook aan Google weten dat jouw website erg relevant is voor mensen die op zoek zijn naar ‘renault’.

Vergelijkingen

Naast het antwoorden van vragen kun je ook inspelen op het feit dat mensen graag vergelijken. Niemand koopt graag blind een product of dienst, zonder daarvoor even bij de concurrentie te spieken. Je wilt natuurlijk dat je jouw aankoop doet bij de beste partij en voor de beste prijs.

  • Renault vs peugeot
  • Renault kadjar versus nissan qashqai
  • Renault en nissan
  • Renault of peugeot
  • Renault zoe versus nissan leaf

Wederom vijf potentieel content en sales rijke zoektermen die je vol kunt proppen met waardevolle informatie voor zoekers. En, als je weer super eenvoudig scoort op deze zoektermen, ben je weer 60 bezoekers per maand rijker.

Naarmate je beter zal gaan scoren op de specifiekere zoekwoorden, kun je steeds kortere zoektermen gaan gebruiken. Houd het vooral simpel, waardevol en zorgt ervoor dat je relevante antwoorden geeft waar bezoekers echt naar op zoek waren. Het heeft geen zin om op deze pagina’s keihard te verkopen, zorg er met deze pagina’s gewoon voor dat je waarde creëert en Google leert dat jouw website relevant is aan zaken die verwant zijn aan ‘Renault’. De verkoop komt later!

TIP 3: Jatten van jouw concurrentie

Wie ons bedrijf goed kent weet dat wij maar al te graag de regels buigen en liever slim te werk gaan dan zelf opnieuw het wiel moeten uitvinden. Één van de sluwe trucs die wij gebruiken voor onze klanten is dat we gewoon keihard kunnen afkijken bij de concurrentie.

Zeker wanneer je net een nieuwe markt betreedt, is het goed om te zien op welke zoekwoorden jouw concurrentie scoort, welke websites naar hun site linken en wat hun beste pagina’s zijn.

Het enige wat je daarna hoeft te doen is het simpelweg beter maken van de zaken die zij al aanbieden. Het is verstandig om 3 tot 5 concurrenten te pakken, op te schrijven wat hun beste en slechtste punten zijn en daar vervolgens een eigen strategie omheen bouwen. Dit is niet alleen verstandig voor een onderscheidende waardepropositie van jouw dienst of product, maar zorgt ook voor een strategisch speelveld waarin je jouw onderneming kan manouveren.

Tot slot kun je na het in kaart brengen van deze waardevolle informatie ook zien waar zij steken laten liggen. Als je weet waar zij zich WEL op richten, weet je ook direct waar zij zich NIET op richten. En die zoekwoorden pak je dus weer makkelijker op.

Indien je wilt weten hoe je nou eigenlijk goede teksten schrijft voor SEO, dan kun je onze algemene tips & tricks voor een goede webtekst lezen!

Laat een reactie achter