Hoe schrijf je een goede SEO tekst? 5 algemene tips & tricks voor een goede webtekst

8 minuten om te lezen

Dus ze hebben jou opgezadeld met het verbeteren van de teksten op de website? En je weet niet precies wat je nu moet doen? Dit artikel biedt de handvatten die je nodig hebt om je teksten beter te laten scoren in de zoekmachines. Tegelijkertijd leer je ook dat je teksten uiteindelijk schrijft voor mensen – niet voor zoekmachines. Lees snel verder en kom alles te weten over het optimaliseren van je webteksten zodat deze beter scoren, bij je publiek én in de zoekresultaten!

1. Begin met het vergeten van de zoekmachine en denk aan de mensen die je artikel lezen

Teksten schrijf je voor mensen. Het is harstikke leuk dat jij een tekst kunt schrijven die de zoekmachines goed begrijpen, maar als de mensen je artikel niet lezen heb je het alsnog voor niets geschreven. Mensen kunnen je artikel tenslotte delen, er iets van leren of een actie uitvoeren waar jij op doelt, terwijl zoekmachines je content alleen dom kunnen indexeren. Een andere #wistjedat is dat Google tegenwoordig zó goed is in het begrijpen van tekst, dat specifiek schrijven voor Google echt achterhaald is. Dus vergeet de zoekmachines en schuif je doelgroep altijd naar voren wanneer je een tekst schrijft.

2. Bepaal het doel van je artikel. Wil je informeren? Vermaken? Of wil je de lezer iets uitleggen?

Nadat je de zoekmachine bent vergeten, is het zaak na te denken over de grootste variabele in dit verhaal: de mens. En vooral: Wat je ze wilt vertellen. Wil je je lezers iets uitleggen? Wil je ze laten lachen, huilen of verbazen? Het is erg belangrijk dat je éérst bepaalt wat je wilt bereiken met je artikel alvorens je hem schrijft. Schrijf nooit zomaar iets op, maar streef altijd je doel na. Anders ben je als een kip zonder kop aan het schrijven, waardoor je je doelgroep niet bereikt.

Je Tone of Voice bepalen

Je toon bepalen hier is enorm belangrijk. Hoe bepaal je je toon? Een goede tip hierin is om je tekst te behandelen alsof je deze echt tegen iemand aan het vertellen bent. Als je bloedserieus moet zijn, kun je niet te blij overkomen. Als je blij moet zijn, moet deze happiness ook wel daadwerkelijk in je tekst zitten. Deze zogeheten tone of voice bepaalt hoe jij je lezers aanspreekt.


Lees meer: Wat is tone of voice?


Bepaal eerst woorden, dan pas zinnen. Vergeet grammatica en briljante zinsopbouw op dit moment

Elk artikel bestaat, natuurlijk, uit een heleboel woorden. Als je een tekst schrijft die goed moet scoren op bepaalde keywords, dan is het zaak dat deze woorden wél terugkomen in je tekst. Een goede vuistregel voor het plaatsen van deze steekwoorden is:

Schrijf je steekwoorden zoveel mogelijk bovenaan je teksten
en zoveel mogelijk aan het begin van de zin.

Ik wil scoren op het woord “steekwoorden”, dus schrijf ik het vooraan in deze zin. Nou moet je niet krampachtig al je zinnen aanpassen zodat je gewenste steekwoorden altijd vooraan staan, want nogmaals: Je schrijft teksten voor mensen, niet voor Google. Maar je snapt zelf ook wel dat je in ieder geval ergens je steekwoorden kwijt moet en dan Google vaak maar een stukje van je teksten indexeert, dus hoe verder vooraan je belangrijkste steekwoorden staan, hoe beter. Tenzij dit problemen oplevert voor de kwaliteit van de zin, dan moet je het vooral lekker zo laten staan.

3. Schrijf op wat je nu in je hoofd hebt zitten. Hiermee breng je je inspiratie onder woorden. Onthoud dat op dit moment nog niets definitief is

Nadat je je Tone of voice en gewenste steekwoorden en -zinnen hebt bepaald, is het zaak om te gaan schrijven. Dit is het ideale moment om eens lekker en ongehoord te falen in wat je doet. Yes, falen. Fail. Mislukt. Jammer. Het allerslechtste wat je kunt doen met je tekst is proberen alles in één keer perfect te schrijven. Hiermee beperk je jezelf gigantisch, omdat je op dit moment veel meer bezig bent met de schrijfregeltjes die je op school hebt geleerd. En zolang je alleen maar met regels bezig bent, kun je niet putten uit je creativiteit. Want creativiteit komt voort uit het ontdekken van gedachten die je niet eerder had verzonnen, niet uit strakke (taal)regels en jezelf voor je kop slaan dat iets niet helemaal perfect is.

4. 3-2-1: Go! Schrijf nu het artikel aan de hand van dit principe

Een goede tekst schrijf je door zoveel mogelijk van deze vuistregeltjes te kennen en ze, waar nodig, flexibel in te zetten. Deze is belangrijk, eenvoudig te onthouden en werkt écht:

3: 300 woorden per pagina.

2: 2 subkoppen die je volzet met steekwoorden.

1: 1 onderwerp per pagina. Zo kun je beter optimaliseren op het onderwerp waarop je wilt scoren.

Onthoud dit simpele maar doeltreffende principe en schrijf betere teksten voor je website of webshop.

Optimaliseer je teksten

Nadat je je teksten hebt geschreven, gaan we nu denken over hoe we deze tekst zo goed mogelijk in de zoekmachine krijgen. We willen immers dat Google dit artikel, pagina of product indexeert zodat andere mensen het kunnen vinden. Volg onderstaande tips voor het verbeteren van de structuur van je teksten.

Titels zijn enorm belangrijk

Schrijf een pakkende titel waarin hét belangrijkste onderwerp vooraan in staat. Dus stel je wilt schrijven over rode schoenen, schrijf dan een titel waarin dat precies vooraan staat:

Rode schoenen kopen? Bekijk onze collectie hoge kwaliteit schoenen online.

Hiermee kan Google (en die andere zoekmachines die nooit iemand gebruikt) direct zien wat het hoofdonderwerp van de pagina is en je juist indexeren.

meta-omschrijvingen

Je meta-omschrijving is het tweede wat potentiële lezers zien in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat dit pakkend is, dat je belangrijkste zoekwoorden in je meta-omschrijving staat en dat deze niet te lang is. Een goede stelregel is om je meta-omschrijving niet langer dan 150 tekens te maken. Een te lange meta-omschrijving zal worden afgebroken door Google en toont niet in de zoekresultaten. Zie het voorbeeld hieronder voor Zalando’s manier van metateksten schrijven. Op zich keurig geschreven, maar hij is wel te lang. Je kunt zien dat de zin wordt afgebroken en dat de rest van de tekst vervangen wordt met 3 puntjes… Beslist.nl doet het beter en trekt ook nog eens je aandacht met een emoji. Kun je nog wat van leren!

De perfecte meta-omschrijving van Zalando's website bij de zoekopdracht

De foute meta-omschrijving van Zalando’s website bij de zoekopdracht

Pagina-URL

De link of URL van je pagina is ook een mogelijkheid om een extra keyword in kwijt te kunnen. Zie onderstaande links. Bij welke link is het het meest duidelijk wat je kunt verwachten als je erop zou klikken?

https://example.com/dames/schoenen/schoen-rood-suede/

en

https://example.com/?p=145

Uiteraard is dit de bovenste link. Het is zéér essentieel dat je een URL opbouwt die logisch is en geen vervelende leestekens bevat. Een vuistregel voor een goede URL is:

Je moet de URL over de telefoon tegen je oma kunnen zeggen.

Snapt je oma wat “vraagteken, p, =-teken” betekent? Misschien, maar de kans wordt een stuk kleiner dat ze terechtkomt waar je wilt. Met een mooie en schone URL is de kans groter dat mensen zich aangetrokken voelen tot de content, nog vóór ze op de link hebben geklikt. Hiermee beantwoord je direct al vragen van je bezoekers en stel je ze gerust.

Inleiding volstoppen met keywords

Internetters zijn vreselijk lui en een hel voor copywriters. Mensen lezen je teksten gewoon niet, of amper. Zo’n 20% van je tekst wordt gemiddeld gelezen op het internet, maar meer helaas niet. Het is dus zaak om de eerste paragraaf van je tekst vol te zetten met de steekwoorden en -variaties waarop jij wilt dat het artikel gevonden wordt. Zo kun je de mensen die je artikel niet lezen maar scannen, ook tevreden stellen.

Tussenkoppen

Daarnet al benoemd in het 3, 2, 1 principe, maar absoluut belangrijk genoeg om nog eens te benoemen. Een subkop of subtitel in je tekst plaatsen geeft je een extra mogelijkheid om een keyword te plaatsen waarop jij wilt dat je inhoud gevonden wordt. Niet meer dan één per subtitel, anders wordt het rommelig.

Alt- en titelteksten voor afbeeldingen

Vergeet niet dat afbeeldingen ook een mogelijkheid bieden voor het plaatsen van steekwoorden. Een afbeelding heeft altijd een alt en title-tag, waarmee je je afbeelding kunt optimaliseren. Vergeet deze niet in te vullen, want dat is een gemiste SEO-kans!

5. Verifieer je werk via externe bronnen

Nadat je al deze tips hebt opgevolgd, is het zaak dat je je teksten controleert. Hiermee kom je achter foutjes of onvolkomenheden die je anders misschien niet had ontdekt. Hier volgen een aantal handige links die je kunt bookmarken in je browser.

  • Neil Patel’s SEO Analyzer – Checkt de inhoud van je pagina’s, maar ook de laadsnelheid, het aantal backlinks en meer. En het is gratis in gebruik!
  • Varvy SEO Tool – Uitgebreide SEO tool die je website controleert op legio factoren die je SEO zouden kunnen beïnvloeden.
  • Ahref’s Broken Link Checker – Controleer eenvoudig of er kapotte links op je website staan.

Heb je zelf nog een tip voor betere zoekmachine-resultaten? Deel hem in een reactie hieronder!


Photo by Miguel Á. Padriñán from Pexels

1 reactie

  1. Anouk op 7 januari 2020 om 14:44

    Duidelijk artikel! Bedankt voor je tips & tricks.

Laat een reactie achter





Jasper van der Meer

Online specialist met een grote interesse in online sales, customer journey optimalisatie, copywriting en data-driven marketing.

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Meer

seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

icon-seocare