Zo krijg je meer social media shares
Niet alleen de invloed van social media op je zoekresultaten is belangrijk, maar ook het zorgen voor ‘sociale autoriteit’. Denk hierbij aan het aantal shares, likes, plusjes en retweets. Op deze manier krijgt de bezoeker namelijk een stuk meer vertrouwen in de website en ook de kwaliteit van de content. Reden genoeg om te zorgen dat je berichten meer worden gedeeld en dat je hier meer waarde uit kunt halen. Hoe je dat doet, lees je hieronder!
Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.
Plaatsen van social media knoppen
Als bedrijf doe je er dus goed aan om veel social media shares op je content te verzamelen. Het belangrijkste is om natuurlijk waardevolle content te schrijven. Je wilt namelijk wel dat de artikelen waarde toevoegen aan je website of aan bepaalde veelgevraagde onderwerpen. Om ervoor te zorgen dat mensen je artikel ‘leuk’ vinden kun je social media share-knoppen toevoegen. Zorg ervoor dat deze goed zichtbaar zijn in beeld en dat je lezers activeert om het te gebruiken.
Zodra je een blog gaat lezen, worden de social media knoppen aan de bovenkant vastgezet. Zo wordt het reptielenbrein aan het werk gezet om je erop attent te maken dat er een mogelijkheid is tot delen.
- Zorg er daarnaast voor dat ook op mobiele apparaten (een responsive design) je de social media knoppen vast maakt. De meeste effectieve manier is om ze aan de onderkant van het scherm vast te zetten. Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om share-knoppen aan de zijkant neer te zetten. Dit kan ook effectief werken. Via WordPress zijn er diverse posities om je social media share-knoppen te plaatsen. Een handige gratis plugin voor WordPress is Shareaholic (zie hieronder).
Snackable content
Een andere eenvoudige manier om meer content te krijgen is het werken met snackable content. Dit is content wat snel en makkelijk te lezen is voor een stukje afleiding. Denk hierbij aan artikelen met nieuws, actualiteit en entertainment (zie voorbeeld hieronder).
Enkele handige lijstjes zijn:
- How to’s
- 10 handige weetjes over…
- Dit wist je nog niet over…
- XX tips om
- De 5 meest populaire
- Stappenplannen
Voorkom clickbait! Pas op dat je geen content gaat schrijven die alleen bedoeld is om te klikken zonder verdere waarde. Je kunt het prima gebruiken, maar zorg dan wel dat de inhoud van het artikel aansluit bij de belofte van de titel. Wist je namelijk dat Google steeds beter in staat is om naar bezoekersgedrag te kijken? Zo kunnen ze zien wat er gebeurt nadat ze op je website in de zoekresultaten hebben geklikt. Dit gaat ten koste van je SEO en dat zou zonde zijn.
In-depth content
In-depth content staat voor webpagina’s die diep op een bepaald onderwerp ingaan. Als je meer social media shares wilt krijgen kun je het beste de diepte opzoeken. Wist je namelijk dat lange artikelen meer shares krijgen? Naast lange artikelen, zijn ook lijstjes of infographics populair. Door tekst met beeldmateriaal te combineren, kun je verhaal sneller en duidelijker vertellen. Vooral social media is er op gericht op het tonen van visuele content. Veel mensen zijn visueel ingesteld waardoor ze teksten met beelden beter kunnen onthouden.
Lange pagina’s, ofwel unieke content, kan worden gebruikt om de ranking in Google te verbeteren. Google past enkele eisen toe om een zoekopdracht te koppelen aan relevante webpagina’s. Lange teksten met veel informatie krijgen een voorsprong voor een belangrijke positie in Google.
Door zowel snackable content als in-depth content te combineren zorg je ervoor dat je zowel alle SEO als social media-voordelen benut. Succes!
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.