Hoe snel verdien je een webshop t.w.v. €9850,- terug?
Hoe belangrijk is een goede fundering van jouw webshop?
We ervaren het vaak zat. Ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. Bij partij A krijgen ze een offerte voor €20.000, bij partij B krijgen ze een offerte van maar €99 per maand. Welke webshop moet je nou nemen? Je krijgt bij allebei de partijen toch gewoon een shop waarmee je kunt verkopen?
De waarheid ligt in het midden. Het is zeker waar dat je bij een goedkope webshop van enkele tientjes per maand of nog erger, een budget thema op kop getikt voor nog geen €100, qua functionaliteiten kunt verkopen, maar de vraag is of je dit ook daadwerkelijk zal gaan doen.
Met het bouwen van webshops is het belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken en al die zaken nemen tijd in beslag. Een goede webshop voldoet minimaal aan de volgende aspecten:
- De webshop straalt vertrouwen uit
- De webshop heeft een uitmuntende customer journey
- De webshop is snel volgens Google PageSpeed en GTmetrix standaarden en ook op mobiel.
- De webshop is extreem goed vindbaar op Google, dat wil zeggen niet eerste pagina, maar top 5 resultaten.
Uiteraard zijn er een hoop andere zaken waarmee rekening gehouden kan worden, maar zonder het in plaats hebben van de bovenstaande minimum vereisten zul je een webshop hebben die of niet bezocht wordt of niet converteert.
De webshop straalt vertrouwen uit
Vertrouwen uitstralen kan op een aantal manieren. Hoe en welke manieren jouw voorkeur hebben maken niet uit, vaak helpt het om zoveel mogelijk trucs te combineren zodat je vertrouwen uitstraalt op verschillende methoden. Door gebruik te maken van verschillende methoden versterk je het geheel.
Een eenvoudige manier om vertrouwen uit te stralen is het persoonlijk maken van jouw website. Er is niks tegen het gebruik van goede stockphoto’s, maar het daadwerkelijk plaatsen van foto’s van jouw team, kantoor of klanten wekt veel meer vertrouwen en ziet er bovendien veel minder fake uit. Zorg voor een leuke glimlach en probeer net zoals bij bijvoorbeeld Coolblue op elk deel van de pagina een glimlachend persoon neer te zetten. Zo blijven we onbewust continue in contact met een vrolijk persoon zolang we jouw webshop bekijken.
Een andere manier om vertrouwen op te wekken is door social proof te integreren op de webshop. We willen reviews zien van andere mensen die hetzelfde product hebben aangeschaft als dat wij van plan zijn om aan te schaffen. Reviews werken het best wanneer ze worden afgenomen bij een derde partij zoals bijvoorbeeld WebwinkelKeur of Trustpilot. Beide partijen hebben een prachtige manier om de reviews op je eigen shop te weergeven en daarnaast systemen in plaats die automatisch om een review vragen bij klanten.
Vergeet niet dat Cialdini, een beïnvloedingsmeester, ons heeft geleerd dat social proof het best en het sterkst werkt bij personen die het meest lijken op diegene die je probeert te beïnvloeden. Dat wil zeggen dat een ZZP’er het snelst kijkt naar andere ZZP’ers, een man het snelst kijkt naar een man en een directie van een grote multinational het snelst kijkt naar een andere directie van een grote multinational. Soort zoekt en kijkt naar soort.
Tot slot wekt het veel vertrouwen door simpelweg een goed ontworpen en moderne webshop te hebben die op alle apparaten vlekkeloos werkt. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar mocht je op dit moment in tijd nog geen responsive webshop hebben, dan moet je direct in actie komen, want je laat dan ongeveer de helft van al je bezoekers en daarmee jezelf in de steek. Daar de meeste thema’s en ontwerpers al standaard met responsive technieken werken is het alsnog belangrijk om hier goed aandacht aan te besteden, omdat wanneer iets automatisch gebeurt in design, dit niet betekent dat het ook gelijk goed gebeurt. Ook op de computer zelf is een strak, modern en niet-verouderde webshop enorm belangrijk. Ga hier serieus mee om. De webshop is perfect uitgelijnd en laten geen steken vallen.
De webshop heeft een uitmuntende customer journey
Je zou zeggen dat dit voor zich spreekt, maar we zien ook dit heel vaak nog fout gaan. Een internet bezoeker heeft weinig tijd, hij wil snel en vlot bestellen, weten of waar hij naar kijkt bij hem past en datgene is waar hij naar op zoek is.
- De webshop is gebruiksvriendelijk en eenvoudig te navigeren. Zorg er dus ten alle tijden voor dat je altijd een product binnen 2 klikken kunt bestellen. Hoe meer interacties jouw bezoeker moet doen om te krijgen wat hij wilt, hoe slechter dit is voor jouw portemonnee.
- Zorg ervoor dat de belangrijkste delen van jouw webshop makkelijk te vinden en te bereiken zijn. Duidelijke navigatie, een slimme homepage en uitmuntende categorie en productpagina’s zijn essentieel.
- Zorg ervoor dat je ook op mobiel, makkelijk, snel en eenvoudig kunt afrekenen. Geen vastlopers, geen overbodige invulvelden en vooral geen trage connectie.
- Zorg ervoor dat je klant meerdere betaalmethoden heeft. iDeal, bancontact, overschrijving, Afterpay of zelfs Bitcoin. Zorg voor zoveel mogelijk manieren van betalen. Geld is geld.
- Zorg ervoor dat een bezoeker makkelijk en snel contact op kan nemen bij vragen via methoden die voor jouw branche relevant zijn. Seocare draait 70% van de business via WhatsApp, 20% via de telefoon en 10% via de mail. Zoek uit wat voor jouw klanten het best en makkelijkst werkt.
- Heb je complexe producten met veel variaties, zorg dan voor een duidelijke flow van configureren. Je wilt niet dat mensen afhaken doordat ze niet weten wat ze nodig hebben, moeten kiezen of simpelweg doordat het proces niet goed werkt.
Vergeet ten slotte ook niet dat een customer journey niet stopt na betaling. Een leuk persoonlijk kaartje bij de bestelling doet wonderen. Zorg voor goede afterservice, snelle leveringen en bovendien kans om vriendelijk te upsellen door middel van kortingen of andere manieren om de klant in the loop the houden. The sale never stops.
De webshop is snel volgens Google PageSpeed en GTmetrix standaarden
Een snelle website is extreem belangrijk voor een goede vindbaarheid op Google. Hoe sneller jouw site, hoe hoger jouw vindbaarheid. Deze zaken gaan haast hand in hand met elkaar. Het is super belangrijk om een goede tekstschrijver in dienst te nemen, die goede content kan schrijven voor de juiste sleutelwoorden op basis van een concurrentie analyse en eigen site audit, maar het is minstens zo belangrijk om een IT nerd zoals ons aan te nemen die naast het schrijven van gigantisch goed pakkende webteksten op basis van penetrerende analyse jouw site vliegensvlug kan maken.
Een snelle website heeft direct impact in de resultaten van Google. Snelheid staat immers in hun filosofie. En dat al sinds hun bestaan.
Het is overigens erg eenvoudig om snel te scoren op desktop. Het specialisme zit hem in het snel maken van de website op mobiel. Vergeet niet dat ongeveer 50% van alle bezoekers tegenwoordig via mobiel en tablet op jouw webshop terecht komen en dat in sommige gevallen dit bij een aantal van onze klanten op 70-80% zit. Mobiele snelheid is extreem belangrijk voor jouw vindbaarheid en daarmee omzet.
De webshop is goed vindbaar in de top 5 resultaten
In onze SEO sales pitch hebben we het altijd over het komen op de eerste pagina van Google. Maar laten we even eerlijk zijn. Who the f*ck kijkt er op resultaat 9 of daar misschien het product dat je van plan was om te kopen sneller geleverd kan worden, een veel goedkopere prijs heeft of misschien een leuk cadeau meelevert. Persoonlijk klik ik er hooguit 3 aan, check ik snel de prijs, levert iedereen tegenwoordig de volgende dag (zelfs wanneer ik om 20:00 nog bestel) en ga ik voor de goedkoopste prijs. Er zijn hier en daar uitzonderingen, maar gemiddeld product bestel je direct. Alleen grote investeringen zoals een wasmachine overweeg ik wellicht een vierde klik, maar tijden zijn tegenwoordig gewoon anders.
Het is daarom extreem belangrijk om in de top 5 gevonden te worden, want na advertenties sta je dan gewoon weer op plek 9. Hier en daar skip je een paar resultaten die je niet aanspreken of niet relevant zijn voor wat je precies zoekt, maar je maakt je keuze snel. Zo gaan mensen ook om met jouw webshop, wanneer zij op zoek gaan naar producten. Voordat jouw site geladen is hebben mensen hun oordeel al klaar staan.
Zorg dus voor goed vindbare, maar ook pakkende meta beschrijvingen en titels. De metaruimte is niet alleen voor de vindbaarheid, maar ook voor de klikbaarheid. Zorg voor clickbait aantrekkelijke titels en beschrijvingen.
Hoeveel impact heeft het rekening houden met bovenstaande factoren?
De uiteindelijke grap is dat al deze factoren samen ook nog eens zorgen voor betere resultaten in Google. Gebruiksvriendelijkheid en mobiel goed vind- en bereikbaar zijn staat ook in de 10 waarheden volgens Google. Het verschil tussen een snelle webshop van hooguit zo’n €2000,- waarbij je vervolgens gigantisch veel geld tegen online advertenties moet knallen en een goed ontworpen en gebouwde webshop vanaf €9850,- merk je direct in jouw bezoekers.
Voor één van onze klanten Patrick van Beton Ciré webshop ervaren we die resultaten nu direct. Van scoren op “beton ciré kopen” met ongeveer zo’n 880 zoekers per maand scoren we met de vernieuwing van zijn webshop nu op “beton ciré” met ruim 12.000 zoekers per maand. Het 5 keer zoveel investeren als een gemiddelde webshop resulteert daarmee ook in zo’n 10 keer zoveel bezoekers die elke maand hem aanklikken in plaats van zijn direct concurrenten. Wij zeggen altijd, liever in jouw zakken, dan die van jouw concullega’s, toch?!
Bekijk in onze korte case hoe we een webshop vernieuwen
Benieuwd welke wijzigen we dus hebben toegepast die je zelf ook kunt toepassen om dezelfde resultaten te halen? Bekijk dan deze video waarbij we in de praktijk een aantal zaken uitleggen om de customer journey en vindbaarheid te verbeteren. De snelheid scoort ondertussen erg goed en de productpagina is alweer aangepast, dus bekijk die gewoon live.
Hoe snel verdien je een webshop van €9850,- dan terug?
Op basis van bovenstaand praktijk voorbeeld, resultaten en het rekening houden met de aspecten genoemd in dit artikel, kun je zeggen dat je een investering van een extreem goed ontworpen en vindbare webshop zonder gebruik te maken van aanvullend adverteren maar liefst 5 keer zo snel hebt terugverdiend dan wanneer je gebruik maakt van een goedkope webshop. Goedkoop is uiteindelijk altijd duurkoop.
Mocht je praktijk vragen hebben, of heb je extra hulp nodig met een specifiek probleem, aarzel dan niet om een reactie te plaatsen. We schrijven graag artikels voor je om die problemen kosteloos uit te leggen en schieten er ook gelijk een video bij.
Tot de volgende keer!