Hoe kun je geld verdienen aan COVID-19?
Google heeft een nieuwe tool ontworpen om voor marketeers in kaart te brengen welke producten het meest gewild zijn tijdens de pandemie
Google hun ‘Rising Retail Categories’ tool geeft marketeers inzicht in de data van de meest gezochte productcategorieën. De Rising Retail Categories is een tool die voor het eerst in de geschiedenis van Google dit soort inzicht geeft over welke productcategorieën de mensen op dit moment het meest zoeken.
Zeker tijdens de COVID-19 pandemie wordt er terecht opgemerkt dat consumenteninteresses elke maand shift van de ene groep producten naar een andere groep producten. Google merkt daarmee ook op dat marketeers een grote behoefte hebben aan meer data.
Zo bleek vorige maand dat er een grotere behoefte was aan huishoudelijke benodigdheden en bijvoorbeeld puzzels, omdat mensen meer tijd thuis hebben besteed. Deze maand blijkt er een hoge interesse te zijn voor naaimachines en bakmaterialen in de Verenigde Staten en tetherball sets en krijt in het Verenigde Koninkrijk en Australië.
Tot op heden hebben bedrijven zoals ons voornamelijk data gehaald uit bronnen zoals Google Trends, SEO tools en eigen onderzoeken om te begrijpen en in kaart te brengen waar consumenten de meeste interesse in hebben. Het nadeel van deze methode is dat je van tevoren al moeten weten waar je naar op zoek gaat. Google Trends bijvoorbeeld is dus alleen bruikbaar als je al weet in welke productcategorie je gaat zoeken voor een specifieke klant.
Maar wat nou als je niet weet waar je naar moet zoeken? En alsnog wil verkopen waar er op dat moment het meest naar gezocht wordt?
Daar hebben we nu de Rising Retail Categories tool voor.
Rising Retail Categories
De tool is erg simpel om te gebruiken en is vrijwel hetzelfde ontworpen als Google Trends.
Je ziet een lijst met top trending productcategorieën en hoeveel verschil er is in interesse over de geselecteerde periode.
Door een keuze te maken in de 2 selectievelden kun je de data inzien van één van de drie landen en of je de verandering in jaren, maanden of weken wilt bekijken. Door vervolgens op een trending productcategorie te klikken kun je aan de rechterkant de meest gezochte vragen bekijken die zijn gerelateerd aan de geselecteerde trending productcategorie.
Als je verder zou scrollen vind je een map waarin je duidelijk ziet in welke delen van het geselecteerde land er gezocht wordt naar de geselecteerde trending productcategorie.
Het gebruik van Rising Retail Categories is op dit moment mogelijk in Nederland, maar geeft alleen nog data over het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië.
Google geeft aan dat de data van deze tool dagelijks geüpdatet zal worden.
Hoe kun je de data gebruiken tot jouw voordeel?
Google geeft een aantal voorbeelden hoe je deze data tot jouw voordeel kunt gebruiken.
- Contentcreatie: Wanneer je merkt dat er veel gezocht wordt naar “Chocolate Covered Fruit” zou je kunnen schrijven over dit onderwerp of een samenwerking aan kunnen gaan met een partij die dit goed kan.
- Promotie: Wanneer je merkt dat er veel gezocht wordt naar “Fitness” zou je kunnen samenwerken met fitness influencers om jouw producten in de aandacht te krijgen.
- Productideeën: Wanneer er met VE day (Victory in Europe day, wat voor ons Bevrijdingsdag is) veel gezocht wordt naar vlaggen zou je producten kunnen ontwikkelen die de vlag in het ontwerp hebben zitten.
Voorlopig blijft Google de tool elke dag voorzien van nieuwe data voor de aankomende maanden. Je kunt tot die tijd regelmatig de data bekijken om te checken welke producten het best op jouw homepage uitgelicht kunnen worden tijdens COVID-19.