15 vragen waar je het antwoord echt op moet weten als je met Google Ads aan de slag wilt
Om Google Ads certified te worden zul je een aantal examens moeten trotseren
In dit artikel gaan we het hebben over een aantal van de vragen die voorkomen in de ‘knowledge check assessment’ van Google. We geven het correcte antwoord en lichten toe waarom dat antwoord juist is en wat eventueel de verschillen zijn. Deze basiskennis is hard nodig als je van plan bent Google Ads te gaan gebruiken voor jouw bedrijf.
De stellingen die voorkomen in deze dit artikel zijn maar een aantal van de vragen die je kunt verwachten als je aan de slag gaat met de knowledge check assessment. De stellingen en vragen die we vandaag bespreken zijn:
- De optimalisatiescore bestaat uit meer dan 50 aanbevelingen om campagnes in het zoeknetwerk te optimaliseren.
- Welke van de volgende factoren zou de optimalisatiescore van een account niet veranderen?
- Hoe genereert Google Ads responsieve zoekadvertenties?
- Hoeveel advertenties moeten er per advertentiegroep worden geïmplementeerd?
- Wat zijn de drie vereiste onderdelen van een tekstadvertentie?
- Wat is de hiërarchie van Google Ads?
- Wat is de belangrijkste waardepropositie van Google Search campagnes?
- Welk deel van een zoekadvertentie wordt niet automatisch gegenereerd door dynamische zoekadvertenties?
- Welke twee mensen zien mogelijk een advertentie met het zoekwoord +zwart +shirt (ingesteld als modifier voor breed zoeken)?
- Hoe kan Google Ads helpen om je bedrijfsdoelen te bereiken?
- Wat is een van de belangrijkste voordelen van automatisch bieden in Google Ads?
- Welke advertentie-extensies kunnen automatisch worden weergegeven?
- Waarom zijn zoekadvertentie-extensies van belang?
- Als een adverteerder geen remarketingtags aan een website wil toevoegen, waarom zou Customer Match dan bij hen passen?
- Wat zijn de drie belangrijkste factoren die de advertentiekwaliteit bepalen?
Optimization Score is made up of over 50 recommendations to optimize Search campaigns.
In het Nederlands: de optimalisatiescore bestaat uit meer dan 50 aanbevelingen om campagnes in het zoeknetwerk te optimaliseren. Dit antwoord is ‘True’, oftewel waar.
Over de optimalisatiescore
De optimalisatiescore is een inschatting hoe goed jouw Google Ads campagne precies presteert. Deze score loopt van 0 tot 100, waarbij 100 natuurlijk betekent dat het op dat moment het best presteert. Deze optimalisatiescore is bij te werken door punten uit de lijst met aanbevelingen af te werken. Het afwerken van de aanbevelingen vanuit Google zorgt ervoor dat jouw optimalisatiescore met een X percentage stijgt. Het aantal procenten dat de score stijgt staat ook bij de aanbeveling weergegeven.
De optimalisatiescore is beschikbaar op campagne, manager en accountniveau.
Which of the following factors wouldn’t change an account’s optimization score?
In het Nederlands: Welke van de volgende factoren zou de optimalisatiescore van een account niet veranderen?
- Veranderingen in veilingdynamiek
- Wijzigingen in bijgehouden conversies
- Hernoemen van campagnes
- Verschuivingen in uitgavenmix
Het antwoord is ‘Renaming campaigns’, oftewel antwoord 3. Het hernoemen van campagnes heeft geen impact op de optimalisatiescore van het account.
Je kunt dus ten alle tijden zonder je zorgen te maken over de optimalisatiescore een campagne van naam veranderen.
How does Google Ads generate responsive search ads?
In het Nederlands: Hoe genereert Google Ads responsieve zoekadvertenties?
- Google Ads maakt ze op basis van bestaande advertentieteksten, bestemmingspagina’s en extensies
- Google Ads maakt ze op basis van bestaande, goed presterende advertentieteksten
- Google Ads combineert en komt overeen met de koppen en beschrijvingsregels die zijn geleverd
- Google Ads combineert en komt overeen met de koppen en URL’s die zijn verstrekt
Het antwoord is ‘Google Ads mixes and matches headlines and description lines that have been provided’, wederom nummer 3. Google Ads combineert en komt overeen met de koppen en beschrijvingsregels die zijn geleverd.
Over responsive zoekadvertenties
Door middel van responsive zoekadvertenties kun je advertenties maken die automatisch worden aangepast om uw klanten relevantere boodschappen en meer tekst te tonen.
Responsive zoekadvertenties hebben een aantal voordelen:
- Het zijn responsive advertenties en ze worden dus automatisch aangepast aan de breedte van het apparaat dat ze te zien krijgt. Dit zorgt voor meer ruimte om jouw advertentie/boodschap met potentiële klanten te delen.
- Je bespaart tijd door meerdere opties op te geven voor koppen en beschrijvingen. Google Ads toont potentiële klanten de meest relevante combinaties op basis van hun zoekopdracht.
- Je kunt de koppen en beschrijvingen afstemmen op de regio of locatie van jouw potentiële klanten.
- Je bereikt meer potentiële klanten met meerdere opties voor de koppen en beschrijvingen, want dit zorgt ervoor dat de advertenties in meer veilingen kunnen concurreren en met meer zoekopdrachten overeenkomen.
Hoe meer beschrijvingen en koppen je opgeeft, hoe meer mogelijkheden de advertentie heeft om nauwkeuriger overeen te komen met de zoekopdrachten van potentiële klanten. Door meer koppen en beschrijvingen op te geven kun je de prestaties van jouw advertenties verbeteren.
Nadat je de beschrijvingen en koppen hebt opgegeven maakt Google Ads automatisch meerdere advertenties aan. Je kunt bij responsive zoekadvertenties maximaal vijftien koppen en vier beschrijvingen opgeven. Uit al deze koppen en beschrijvingen worden er 3 koppen en twee beschrijvingen geselecteerd om te worden weergegeven in verschillende combinaties. Door deze advertenties simpelweg te laten lopen meet Google Ads welke advertenties het best presteren en het meest relevant zijn voor verschillende zoekopdrachten.
How many ads should be implemented per ad group?
In het Nederlands: Hoeveel advertenties moeten er per advertentiegroep worden geïmplementeerd?
Het antwoord is ‘Three to five’, oftewel 3 tot 5 advertenties per advertentiegroep.
Over advertentiegroepen
Een advertentiegroep bestaat uit één of meerdere advertenties met vergelijkbare doelen. Een campagne bestaat uit één of meerdere advertentiegroepen en het account bestaat ook weer uit één of meerdere campagnes. Je moet de advertentiegroepen gebruiken om je advertenties in te delen op basis van een gemeenschappelijk thema.
Het is niet makkelijk om alles te vertellen wat je wilt vertellen in een enkele tekstadvertentie. Het is daarom aan te raden om meerdere versies van de advertentie te schrijven. Google raadt aan 3 tot 5 verschillende advertenties per advertentiegroep te maken. Als een advertentiegroep meerdere advertenties heeft wordt er automatisch gekeken welke van de 5 advertenties het beste presteert.
Which are the three required parts of a text ad?
In het Nederlands: Wat zijn de drie vereiste onderdelen van een tekstadvertentie?
Het antwoord is ‘Headline, description and URL’, oftewel de kop, beschrijving en uiteindelijke URL.
De path fields zijn dus optioneel en daarmee is het dus mogelijk om de advertentie te laten lijken alsof ze simpelweg naar de domeinnaam gaat zoals bijvoorbeeld seocare.nl in plaats van seocare.nl/website.
Arrange the items below in order of hierarchy, beginning with the top level
In het Nederlands: Rangschik de onderstaande items in volgorde van hiërarchie, te beginnen met het hoogste niveau.
- Account
- Campaign
- Ad group
- Ad
Eigenlijk erg simpel en zoals hiervoor ook al besproken: je account bevat minimaal één of meerdere campagnes, een campagne bevat één of meerdere advertentiegroepen en je advertentiegroepen bevatten één of meerdere advertenties.
What is the key value proposition of Google Search campaigns?
In het Nederlands: Wat is de belangrijkste waarde propositie van Google Search campagnes?
Het antwoord is ‘Show your ads when a customer is searching for your product or service’, oftewel geef je advertenties weer wanneer een klant naar jouw product of dienst zoekt.
Deze lijkt erg vanzelfsprekend, maar de andere campagne types hoeven niet te betekenen dat iemand op zoek is naar jouw product of dienst. Je kan ook gewoon advertenties voorschotelen wanneer iemand heel iets anders aan het doen is.
Which part of a Search ad isn’t automatically generated by Dynamic Search Ads?
In het Nederlands: Welk deel van een zoekadvertentie wordt niet automatisch gegenereerd door dynamische zoekadvertenties?
Het antwoord is: ‘Description line’, oftewel de beschrijvingsregel.
Over dynamische zoekadvertenties
Dit type advertentie is ideaal voor bedrijven met een grote voorraad of een goed ontwikkelde website. De advertenties kunnen namelijk gebruikmaken van de content die op je website staat en advertenties genereren. Dit soort type advertentie vult dus perfect de eventuele gaten aan die je hebt laten liggen met zoekwoord gebaseerde campagnes.
De koppen en bestemmingspagina’s worden automatisch gegenereerd door de content van jouw website. Deze type advertenties zijn dus extreem tijdbesparend en maken de advertenties erg relevant voor potentiële kopers. Het enige wat je zelf nog moet doen is het toevoegen van de beschrijvingregel, want ook het antwoord op deze vraag is.
Als je van plan bent om dit type advertentie in te zetten is het extreem belangrijk dat je goede titels gebruikt op jouw site. De dynamische zoekadvertenties werken namelijk het meest met de HTML titel van jouw pagina.
Which two people might see an ad with the keyword +black +shirt (set as broad match modifier)?
In het Nederlands: Welke twee mensen zien mogelijk een advertentie met het zoekwoord +zwart +shirt (ingesteld als modifier voor breed zoeken)?
De Knowledge Check Assessment van Google geeft de volgende vier opties om uit te kiezen:
- Someone searching for the term I want to buy a black shirt
- Someone searching for the term black button shirt
- Someone searching for the term shirt
- Someone searching for the term shirt brown
Zonder vertaling kunnen we weten dat de eerste twee keuzes correct zijn in dit geval.
Over broad match modifier
Broad match modifier zul je niet moeten verwarren met de standaard broad match. Een broad match modifier zorgt ervoor dat je advertenties worden weergegeven wanneer de woorden die je hebt gemarkeerd met een plusteken in de zoekopdracht zitten. Het toevoegen van een broad match modifier kunnen ervoor zorgen dat je meer kliks en conversies krijgt op je campagne, terwijl je meer precisie hebt dan wanneer je met de standaard broad match aan de gang gaat.
Broad match modifier houdt geen rekening met spelfouten, enkelvoud, meervoud en andere gelijkheden zoals broad match dat wel doet. Houd daar dus zelf wel rekening mee tijdens het opstellen van deze zoekwoorden.
How can Google Ads help you advance your business goals?
- By building awareness of your brand
- By driving online, in-app, in-person, and over-the-phone sales
- By influencing consideration of your products and services
- All of the above
In het Nederlands: Hoe kan Google Ads je helpen om je bedrijfsdoelen te bereiken?
De Knowlegde Check Assessment van Google heeft ook voor deze vraag vier opties waaruit je kunt kiezen. De opties zijn in het Nederlands:
- Door bekendheid van je merk te vergroten
- Door online, in-app, persoonlijke en telefonische verkopen te stimuleren
- Door de overweging van jouw producten en diensten te beïnvloeden
- Al het bovenstaande
Het antwoord is al het bovenstaande. Google Ads kun je namelijk inzetten om al deze zaken te doen.
Which of the following is a core benefit of Google Ads automated bidding?
In het Nederlands: Wat is een van de belangrijkste voordelen van automatisch bieden in Google Ads?
Het antwoord is Auction-time bidding, oftewel het bieden tijdens de veiling.
Over automatisch bieden
Automatisch bieden is een biedstrategie waarbij je automatisch biedingen plaatst voor jouw advertenties waarbij de kans groot is dat je een klik of conversie krijgt. Er zijn verschillende soorten typen van automatisch bieden die zijn ontworpen aan de hand van jouw specifieke doel:
- Klikken maximaliseren
- Deelvertoningspercentage
- Doel-CPA
- Doel-ROAS
- Aantal conversies maximaliseren
- Conversiewaarde maximaliseren
Klikken maximaliseren
Met deze biedstrategie worden er binnen jouw budget zoveel mogelijk klikken gegenereerd. Het doel van deze biedstrategie is om zoveel mogelijk sitebezoeken te krijgen.
Deelvertoningspercentage
Met deze biedstrategie worden jouw advertenties op de absolute toppositie van de zoekresultatenpagina, bovenaan de pagina of op de eerste resultaten pagina weer gegeven. Het doel van deze biedstrategie is om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten.
Doel-CPA
Met deze biedstrategie worden er zoveel mogelijk conversies gegenereerd binnen de doelkosten die je instelt. Die doelkosten zijn een streven en kunnen soms meer om minder zijn. Het doel van deze biedstrategie is om meer conversie te krijgen voor de doelkosten per actie (CPA).
Doel-ROAS
Hierbij wordt er geprobeerd een zo hoog mogelijke conversiewaarde te genereren voor het doelrendement dat je hebt ingesteld. Net als bij doel-CPA geldt hier dat het een streven is en het soms meer of minder kan zijn. Het doel van deze biedstrategie is om een doelrendement op advertenties uitgaven (ROAS) te behalen.
Aantal conversies maximaliseren
Spreekt eigenlijk geheel voor zich. Bij deze biedstrategie probeer je het aantal conversies te maximaliseren.
Conversiewaarde maximaliseren
Ook deze spreekt geheel voor zich. Bij deze biedstrategie probeer je de conversiewaarde te maximaliseren.
Which ad extensions can serve automatically?
In het Nederlands: Welke advertentie-extensies kunnen automatisch worden weergegeven?
Het antwoord is Sitelink, callout and structured snippets, oftewel de sitelink, het bijschrift en website-informatie.
Over automatische extensies
Er zijn een aantal extensies die automatisch kunnen worden weergegeven. Dit zijn:
- Automatische oproepextensies
- Automatische berichtextensies
- Extensies voor dynamische sitelinks
- Extensies voor dynamische website-informatie
- Automatische locatie-extensies
- Verkopersbeoordelingsextensies
- Dynamische highlight-extensies
Automatische oproepextensies
Niet elke website heeft als doel om direct conversies te genereren, soms kan het zo zijn dat het een doelstelling is om meer oproepen naar jouw bedrijf te genereren. In dat geval kan Google Ads automatische oproepextensies instellen, zodat mobiele zoekers direct op de extensie kunnen klikken op jouw bedrijf te bellen.
Automatische berichtextensies
Hetzelfde geldt in principe voor de automatische berichtextensies. Deze extensies zorgen ervoor dat wanneer je een mobiel nummer hebt ingevuld voor de oproepextensie, dat hieruit automatische berichtextensies worden ingesteld om berichten naar jouw bedrijf te leiden.
Extensies voor dynamische sitelinks
Dit zijn extensies die zoekers naar bepaalde delen van jouw website leidt. Zo kan je als sportschool bijvoorbeeld een sitelink extensie krijgen met ‘openingstijden’ of ‘tarieven’, zodat zoekers in één klik terecht komen waar zij naar op zoek zijn.
Extensies voor dynamische website-informatie
Ook in Nederland wel bekend als structured snippets. Deze extensies zijn een aanvulling met beschrijvende tekst die zoekers een beter beeld geven van de producten of diensten die jouw bedrijf levert.
Automatische locatie-extensies
Automatische locatie-extensies geven zoekers de mogelijkheid om bij jouw advertentie direct naar jouw locatie/adres te navigeren of weer te geven. Locatie-extensies kunnen naast een locatie ook een telefoonnummer of belknop bevatten, zodat zoekers makkelijk kunnen bellen.
Verkopersbeoordelingsextensies
Deze extensie bestaat uit een combinatie van beoordelingen en informatie. Ze geven zoekers inzicht over welke adverteerders hoog scoren of servicekwaliteit.
Dynamische highlight-extensies
Deze extensie bevat relevante informatie over producten en diensten die op jouw website worden aangeboden. Als er op jouw bestemmingspagina bijvoorbeeld staat: 10 jaar ervaring, dan kan deze ‘highlight’ worden weergegeven als dynamische highlight bij jouw advertentietekst.
Het beste van (automatische) extensies
Ze zijn 100% gratis. Uiteraard blijf je betalen voor de kliks op jouw advertentie, maar het gebruik en aanvullen van jouw advertenties met extensies is helemaal gratis. Dat is extra voordelig, want extensies helpen aanzienlijk bij het verbeteren van de advertentieprestaties.
Why do search ad extensions matter?
In het Nederlands: Waarom zijn zoekadvertentie-extensies van belang?
Het antwoord is They increase engagement and influence ad quality, oftewel ze vergroten de betrokkenheid en beïnvloeden de advertentiekwaliteit.
Zoals hiervoor al aangegeven is het super belangrijk om aandacht te besteden aan de advertentie-extensies. Ze zijn allereerst gratis en helpen bij het vergroten van de betrokkenheid en beïnvloeden de advertentiekwaliteit.
If an advertiser doesn’t want to add remarketing tags to a website, why would Customer Match be a good fit for them?
In het Nederlands: Als een adverteerder geen remarketingtags aan een website wil toevoegen, waarom zou Customer Match dan bij hen passen?
Het antwoord Customer Match relies on your own data instead of a remarketing tag, oftewel Customer Match is afhankelijk van uw eigen gegevens in plaats van een remarketingtag.
Over Customer Match
Customer Match geeft de mogelijkheid om online- en offline data te gebruiken om jouw klanten te bereiken op Google Search, Google Shopping, Gmail, YouTube en Display netwerk. Door informatie te gebruiken die klanten met jou hebben gedeeld ben je in staat om je op hen te richten met advertenties en ook klanten die op hen lijken.
What are the three main factors that determine ad quality?
In het Nederlands: Wat zijn de drie belangrijkste factoren die de advertentiekwaliteit bepalen?
Het antwoord is Expected clickthrough rate, landing page experience, and ad relevance, oftewel verwachte klikfrequentie, ervaring op bestemmingspagina en advertentierelevantie.
Deze drie zaken zijn enorm belangrijk voor jouw advertenties, want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter je zal scoren ten opzichte van andere adverteerders met een lagere kwaliteitsscore, maar wel dezelfde biedingen.
Je kunt de kwaliteitsscore inzien door deze te activeren in jouw kolommen. Dit moet op advertentieniveau.