Een productdetailpagina aanmaken – deel 2

In het vorige artikel heb je kunnen lezen over wat de bezoeker graag wilt lezen op een productdetailpagina en hoe je dit als bedrijf het beste in kunt richten. In deel 2 bij het aanmaken van een productdetailpagina willen we je graag meer vertellen over de lay-out van deze pagina, het inschakelen van een chatbot en/of live chat en call to actions (CTA) op jouw website. Lees je met ons mee? 

Lay-out

Je kunt nog wel alle informatie op een productdetailpagina neerzetten, maar het moet wel overzichtelijk en herkenbaar zijn voor de bezoeker. Je wilt immers dat het ontwerp van deze pagina mooi aansluit bij je bedrijf. Een tip is om de productdetailpagina te baseren op grote webwinkels als Bol.com en Amazon. Mensen shoppen hier veel en zijn dus ook gewend aan de werking van de pagina. De meest voorkomende volgorde is linksboven de foto, daarnaast de prijs, leveringsvoorwaarden en ook de bestelknop. De reviews staan meestal onderaan het product vermeldt. (zie voorbeeld hieronder van Bol.com) 

Productdetailpagina-Bol.com-deel-1

Zorg daarnaast voor een ritme in de productdetailpagina’s. Probeer alle productinformatie overzichtelijk onder elkaar te zetten en zorg dat de kopjes met alle informatie duidelijk scanbaar zijn. Te veel informatie is vaak onhandig, dus je kunt meerdere delen van informatie verbergen door dit achter een klik te verbergen. Mochten mensen dan alsnog geïnteresseerd zijn in de informatie, dan kunnen ze hier zelf eenvoudig op klikken. 

Chatbot en/of live chat

Ondanks dat persoonlijk contact vaak het beste werkt, kun je er ook voor kiezen om een chatbot in te zetten om de meest gestelde bezoekers vragen te beantwoorden. Een chatbot werkt vaak alleen als de meest simpele vragen worden gesteld. Zo kun je denken aan vragen als: hoe werkt retourneren, wat zijn de levertermijnen of hoe kan ik betalen? Door de steeds slimmere machine-learning-software kun je chatbots goed programmeren om de meeste vragen te kunnen beantwoorden. Wanneer de chatbot er dan niet uitkomt, kun je de vraag eventueel doorspelen naar een menselijke collega. 

Praten-met-chatbot

Je kunt er dus ook voor kiezen om een expert in te schakelen die via live chat de vragen beantwoordt. Vaak hebben webshops met een mogelijkheid voor livechat een hogere conversie, omdat de bezoekers direct antwoorden krijgen op hun vragen. Zo is het meteen helder waar ze tegenaan lopen, waardoor de keuze tot bestellen sneller is gemaakt. Om een live chat te laten slagen, zijn er wel een aantal voorwaarden waar je als bedrijf aan moet voldoen. 

  • Snel reageren

Bezoekers zijn niet alleen van maandag t/m vrijdag van 09:00 – 17:00 aan het shoppen, maar ook in de late avonduren en in het weekend. Een live chat werkt dus alleen als je ook op ruimere tijden aanwezig bent om vragen te beantwoorden. 

  • Kennis van zaken

De medewerkers van de live chat moeten niet alleen het product snappen, maar ook het gehele proces. Hierbij is het belangrijk dat er écht kennis van zaken is en dat de medewerkers begrijpen waar ze over praten. 

Call to action

Niet alleen op je landingspagina is een call to action belangrijk, ook voor je productdetailpagina is dit een relevante optie. Hieronder kun je diverse mogelijkheden vinden: 

Zachte call to action (iets kleins vragen aan de bezoeker)

  • In winkelwagen, naar bestellen of voeg toe aan winkelwagen

Harde call to action (bij een goede aanbieding met veel schaarste)

  • Meteen downloaden, direct inschrijven of bestel nu

Alternatieve call to action (trekt minder de aandacht)

  • Zet op verlanglijstje, deel met een vriend of voeg toe aan favorieten. 

Shortcuts (voor het snel bestellen van het artikel)

  • Direct afrekenen
  • Met één klik bestellen
  • Dit product meteen afrekenen

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.

Laat een reactie achter