Wat is Google BERT en hoe beïnvloedt dit mijn webshop?
Google BERT: Op 24 september 2019 kondigde Google via een Tweet aan dat er een update wordt doorgevoerd aan de manier waarop Google zijn zoekresultaten indexeert. In het begin zouden zo’n 1 op de 10 zoekresultaten worden getoond aan de hand van dit nieuwe algoritme. Initieel gold deze update alleen voor de Engelstalige zoekresultaten, maar op 9 december kondigde Google via hetzelfde Twitter account aan dat de update nu ook geldt voor resultaten in een hele reeks aan talen.
In welke talen is de Google BERT update beschikbaar?
Google BERT is recentelijk doorgevoerd voor zoekresultaten in alle onderstaande talen.
Afrikaans, Albanees, Amhaars, Arabisch, Armeens, Azeri, Baskisch, Wit-Russisch, Bulgaars, Catalaans, Chinees (Vereenvoudigd en Taiwan), Kroatisch, Tsjechisch, Deens, Nederlands, Engels, Estisch, Farsi, Fins, Frans, Galicisch, Georgisch, Duits , Grieks, Gujarati, Hebreeuws, Hindi, Hongaars, IJslands, Indonesisch, Italiaans, Japans, Javaans, Kannada, Kazachs, Khmer, Koreaans, Koerdisch, Kirgizisch, Laos, Lets, Litouws, Macedonisch, Maleis (Brunei Darussalam & Maleisië), Malayalam, Maltees, Marathi, Mongools, Nepalees, Noors, Pools, Portugees, Punjabi, Roemeens, Russisch, Servisch, Sinhalese, Slowaaks, Sloveens, Spaans, Swahili, Zweeds, Tagalog, Tadzjieks, Tamil, Telugu, Thais, Turks, Oekraïens, Urdu, Oezbekistan en Vietnamees.
Wat betekent de Google BERT update voor mijn webshop?
De recente update aan het algoritme van Google houdt grofweg in dat voor alle belangrijke talen de BERT update inmiddels is doorgevoerd. Maar wat betekent deze wijziging voor de vindbaarheid van jouw website of webshop? En wat kun je nu doen om deze vindbaarheid te beïnvloeden? In dit artikel leggen wij je uit wat de BERT update precies is en wat de gevolgen zijn voor jouw onderneming.
De zoekmachine wordt steeds slimmer naarmate wij vaker zoeken
Hier is een leuk weetje: Wist je dat Google per dag miljoenen zoekopdrachten te verwerken krijgt die nog nooit eerder zijn gezocht? Misschien heb jij ook ooit wel eens wat gezocht waar Google nog nooit eerder antwoord op heeft moeten geven. Volgens Google zijn ongeveer 15% van de zoekopdrachten per dag geheel nieuw. Vijftien procent! Da’s best veel. Gelukkig zijn de intelligente computersystemen van Google zo slim dat zelfs wanneer zij een zoekopdracht krijgen die ze nog nooit eerder hebben gezien, er vaak wel een passend antwoord bij te vinden. Ik zeg vaak, want soms gaat het ook helemaal mis en wordt er niet goed begrepen wat er nou eigenlijk gezocht wordt.
En dat begrijpen, is precies waar de Google BERT update over gaat.
Weet jij altijd wat je wilt ‘Googlen’?
Mensen zoals jij en ik gebruiken Google om verschillende redenen. Eén van de redenen is luiheid. ’t Is immers makkelijker om ‘y’ in te toetsen in de adresbalk van je browser en dan door de zoekmachine uit te laten zoeken of je YouTube bedoelt (of die andere You…). Gemak dient de mens, anders hadden de zoekmachines sowieso geen bestaansrecht.
Een andere héél voornamelijke reden waarom zoekmachines worden gebruikt is om informatie te vinden die wij nog niet precies weten. Wij zoeken om te leren. Bijvoorbeeld, je zoekt een hotel op je toekomstige vakantiebestemming of kijkt naar de motorinhoud van je volgende leasewagen. Doordat wij met vaak gebrekkige invoer toch heel graag zouden willen dat Google er de juiste informatie bij zoekt, is het van zeer groot belang dat Google steeds beter snapt waar wij het over hebben. En waar wij het over hebben is afhankelijk van legio zaken zoals trends, taalgebruik, kennisniveau en ervaring.
Dus in de kern van het verhaal is zoeken dus het begrijpen van taal. En dit werkt aan twee kanten: De taal van de zoekopdracht én de taal van de gewenste zoekresultaten. Deze match hoopt Google beter te kunnen maken met de recente Google BERT update.
Wat betekent ‘BERT’?
BERT betekent letterlijk “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”. BERT is dus een op kunstmatige intelligentie gebaseerd systeem waarmee taal beter geïnterpreteerd en geleerd kan worden. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer passende resultaten bij jouw tekstuele of visuele zoekopdracht. Wil je meer lezen over de techniek achter BERT? Ga dan naar Google’s AI Blog. Het technisch niveau in het gelinkte artikel is te hoog om dit hier te vermelden. Ook is het niet direct nodig om alle ins-en-outs te weten van de AI technieken achter de BERT update. Veel belangrijker is het om te weten hoe Google ‘denkt’ en wat de voordelen zijn van een zoekmachine die taal als geheel beter snapt en kan interpreteren tot iets zinvols.
Wat kan BERT beter dan voorheen?
Google’s BERT is vooral beter in het interpreteren van kleine nuances in langere teksten. Met deze update worden vooral teksten waar kleine woordjes een wereld van verschil maken en dus de zoekresultaten op een negatieve manier zouden kunnen beïnvloeden worden beter begrepen. Zo weet Google beter of jouw genuanceerde zoekopdracht past bij het resultaat wat eerder is geïndexeerd. Vooral bij zoekopdrachten waarbij woordjes als “niet”, “in”, “van” en “naar” wordt gebruikt, worden veel beter begrepen door Google door deze update.
Wat verandert er dan voor mijn webshop? Ben ik beter vindbaar?
Kortweg: Nee. Je zult niet ineens geweldige resultaten boeken met je webshop. Ook zul je niet ineens verdwenen zijn uit de zoekmachines. Deze update zorgt er voor dat Google nog slimmer wordt en nog beter is in het trainen van hun algoritmen. Hierdoor zijn ze in staat betere resultaten te vinden bij je zoekopdracht – zelfs als je de eerste in de wereld bent die hier ooit naar gezocht heeft.
Wil je meer leren over hoe je kunt winnen met je webshop? Wij hebben nog meer artikelen in onze Kennisbank, dé gratis informatiebank waarmee jij meer succesvol kunt worden met je webshop.