Hoe ontdek je nieuwe kansen in de markt?
Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging voor je bedrijf? Of ben je van plan om in de toekomst je eigen bedrijf op te zetten? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om uniek in de markt te worden. Met diverse tools kun je peilen wat de situatie is in de markt en hoe dit in andere landen eraan toe gaat. We willen er graag voor zorgen dat het duidelijk is waar er nog kansen voor jou in de markt liggen en hoe je dit het beste aan kunt pakken. Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over diverse gerelateerde onderwerpen. Laten we starten!
Market finder Google
We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen. Market Finder van Google is een hele handige tool om snel te kunnen analyseren welke zoekwoorden in het zoekverkeer nu belangrijk zijn voor je bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld vintage platen intypen in de tool waarbij je eenvoudig kunt zien in welke landen naar dit soort termen wordt gezocht. Aan de hand van deze cijfers kun je zien waar veel vraag is naar jouw producten. Ideaal! Ook kun je met deze tool handige beslissingen nemen over de locaties waar je eventueel zou kunnen investeren en waar je je kunt uitbreiden. Typ hieronder de naam van je website waarbij je vervolgens met diverse stappen tot een succesvol resultaat kunt komen.
Landen met een aantrekkelijke markt
Zodra je een land hebt gevonden die goed aansluit bij jouw product of dienst, dan kun je vervolgens met verschillende tools zoals de Zoekwoordplanner van Google uitzoeken hoeveel concurrentie er is qua zoekadvertenties. Dit is een manier om erachter te komen of je een markt binnenkomt met veel of weinig concurrentie. Een andere handige webtool hiervoor is Google Analytics. Misschien kom je er wel achter dat je veel producten in Spanje verkoopt, maar dat je nog geen mogelijkheid biedt om producten daar te kunnen kopen. Dit zou betekenen dat er nog een klantenbestand op je wacht in Spanje en kun je deze (potentiële) markt betreden.
Herkenbaarheid vanuit het buitenland
Om begrepen te worden met jouw bedrijf in het buitenland zijn er twee dingen van belang, namelijk de vertaling en lokalisatie.
- Vertaling: dit is jouw boodschap van het bedrijf overzetten naar een andere taal. Hier hebben we het niet over simpelweg vertalen, maar echt proberen in te leven in de doelgroep in het buitenland. Nederlandse grapjes worden niet snel begrepen buiten onze grenzen. Zou net zonde zijn als je klanten weglopen doordat ze het niet begrijpen. Probeer dit goed aan te passen.
- Lokalisatie: Dit houdt in dat je moet proberen te zorgen dat lokale inwoners het gevoel hebben dat je de taal spreekt. Hierbij kun je denken aan culturele verwijzingen die je aan kan passen of de navigatie op de website. Ook kun je ervoor zorgen dat je vertaalde website gebruikt maakt van de meeteenheden van het desbetreffende land.
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.