Verbeter vindbaarheid social media met deze tips

Niet alleen als particulier kun je baat hebben bij social media, ook als bedrijf zijn er diverse voordelen te behalen. Misschien kun je met jouw bedrijf wel de juiste mensen bereiken door een handige video met tips of juist door leuke stories op Instagram. Het is belangrijk om te ontdekken wat mensen zowel online als fysiek in jouw winkel leuk vinden en probeer daar op in te spelen. In dit artikel willen we je graag wat handige tips geven zodat je leert te begrijpen hoe je aanwezig moet zijn bij de diverse social media sites en hoe je deze aanwezigheid kunt uitbreiden. Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over andere gerelateerde onderwerpen. Laten we starten!

1. Op zoek naar geschikte social media sites

Laten we eerst even stilstaan bij de grootste netwerken die er zijn. Zo heb je niet alleen Facebook en Instagram, maar ook Google+ en LinkedIn beschikken over een groot publiek. Het is belangrijk om goed af te stemmen waar je als bedrijf staat en waar je je publiek het beste kunt bereiken. Probeer je hierin goed te verdiepen in verschillende typen netwerken, inzicht te krijgen in de context van deze verschillende sites en ook te kijken hoe je als bedrijf het beste betrokken kunt raken bij deze netwerken.

2. Doelen stellen

Het is gemakkelijk om je als bedrijf gelijk overal aan te melden bij de diverse social media sites. Het is immers gratis dus wie niet waagt, wie niet wint. Maar dit ligt natuurlijk wel even wat anders. Social media is geen eenrichtingsverkeer, dus je moet ook participeren en iets teruggeven aan jouw netwerk van volgers. Probeer je proactief op te stellen en diverse discussies te starten door op een post van iemand te reageren om zo de aandacht te krijgen van misschien wel je (potentiële) publiek.

Hoe ga je nu eigenlijk de verschillende doelgroepen aanspreken? Wil je vooral professioneel en zakelijk overkomen, dan kun je het beste LinkedIn gebruiken. Wil je het vooral luchtig en vriendelijk houden, dan kun je beter wat minder formele netwerken gebruiken zoals Instagram & Twitter.

3. Langetermijnplan opstellen

Zodra je hebt nagedacht over welke social media kanalen voor jouw bedrijf geschikt zijn, is het verstandig om een plan op te stellen over hoe je het bereik van jouw bedrijf wilt vergroten. Er zijn een aantal handige tools die je daarmee kunnen helpen. Zo heb je bijvoorbeeld HootSuite, Buffer & Everypost waarbij je tevoren dingen kunt maken en op een specifiek moment kunt plaatsen en delen. Via deze tools kun je ook contact leggen met je doelgroep en kijken naar wat mensen zeggen op social media. Zo kun je het eenrichtingsverkeer zo veel mogelijk beperken en ervoor zorgen dat jouw boodschappen aankomen bij de (potentiële) doelgroep.

Hieronder zie je een handig overzichtje van de app Hootsuite (bron: uwsocialmediamarketing)

4. Adverteren

Het opbouwen van jouw aanwezigheid op social media is meestal een proces wat geleidelijk verloopt. Zodra je steeds meer unieke en interessante informatie deelt, krijg je langzaamaan steeds meer nieuwe volgers. Het kan bijna een sport worden om al deze volgers voor je te winnen! Je kunt dit proces ook versnellen door hier advertentiebudget voor te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een betaalde advertentie op social media proberen. Je kunt bijvoorbeeld een tweet uitlichten, waardoor je met een klein budget jouw product snel onder aandacht kunt brengen bij je potentiële klanten. Deze tweet kan bijvoorbeeld getoond worden bij mensen die al eens eerder over dit onderwerp hebben getweet. Het grote voordeel van het adverteren op social media is dat je je dus kunt richten op specifieke doelgroepen waardoor je zichtbaarheid van jouw social media snel kunt vergroten.

5. Via webanalyse tools je succes meten

Je bent vast blij als het goed gaat met je bereik op social media, maar eigenlijk wil je wel graag weten waar dat succes vandaan komt en vanuit welke pagina ze naar je website doorklikken. Het handige van webanalyse tools is dat ze een spoor oppikken zodra iemand je website bezoekt en zo kunnen ze ook detecteren wanneer deze bezoekers afkomstig zijn van social media. Je kunt niet alleen zien hoeveel bezoekers afkomstig zijn van bijvoorbeeld Facebook, maar ook hoeveel van deze bezoekers bijvoorbeeld het contactformulier op je website hebben ingevuld. Wel zo handig! Zo kun je precies zien hoe en waar de activiteiten zich uitbetalen en op deze manier kun je continu je eigen social media strategie blijven verbeteren. Een van de bekendste webanalyse tools hierin is Google Analytics.

Benieuwd wat wij, als Seocare voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze specialisten voor de mogelijkheden of laat het weten in de comments!

Laat een reactie achter