Top 3 beste bedrijven van de webwinkel vakdagen

Ik heb het overleefd!

Twee extreem lange dagen gevuld met geforceerde gesprekken, pijnlijke voeten en een overkill aan informatie die in veel gevallen helemaal niet relevant is voor mijn business of klanten. De webwinkel vakdagen zitten er weer op!

Er hangt altijd een prachtige dynamiek op dit soort beurzen en het is dan ook mijn guilty pleasure om rond te wandelen en pro-actief iedereen even aan zijn jasje te trekken om te horen waar zij mee bezig zijn. Een perfecte kans om up to date te blijven met de nieuwste trends en ontwikkelingen, in kaart te brengen wie mijn concurrentie is, waarmee zij zich onderscheiden en wat hun sterktes en zwaktes zijn – zonder daar zelf ook maar één euro voor hoeven uit te geven.

De webwinkel vakdagen is voor mij een speeltuin, waarbij ik geniet van de verschillende salestechnieken die elke stand weer anders benut. Bij de één word je verleid door een prachtige dame die je zo snel mogelijk wilt doorduwen naar een mannelijke – en veel minder intrigerende – collega om vervolgens een demo van 5 tot 10 minuten aan te horen waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. De concullega met minder aantrekkelijke collega’s vraagt geïnteresseerd wat je doet, waarmee je bezig bent en staat maar al te graag te springen om je visitekaartje of kaartje te scannen.

Uiteraard allemaal om naar huis te gaan met mijn zakelijke e-mail op zo’n 30 nieuwe e-mailcampagne lijsten die je allemaal tegelijkertijd spammen met diensten die eigenlijk helemaal niet passen. CTRL + F ‘Afmelden’ typen is natuurlijk veel makkelijk dan ‘nee’ zeggen. 😊

TOCH IS HET HET ALLEMAAL WAARD GEWEEST. Hoe graag ik ook de draak steek met de volkomen logische gang van zaken op zo’n beurs, heb ik aan het eind van de dag een passie voor sales, IT en webshops. En door voor mijzelf het kaf van het koren te scheiden heb ik wel een aantal gesprekken gehad met een paar bedrijven waarvan ik persoonlijk vind dat zij hun markt goed weten te innoveren. Ik vertel graag meer over mijn persoonlijke top 3.

Verkopen op Amazon

Na het nieuws uit januari dat Amazon dit jaar naar Nederland komt had ik niet verwacht dat er al zoveel bedrijven zijn ingesteld zijn op de komst van dit gigantische platform. Een kort gesprek met Nam Nguyen van ProfitWiser liet me inzien dat de overstap voor sommige bedrijven heel eenvoudig is. ProfitWiser is namelijk al ruim 10 jaar bezig met het optimaliseren en adverteren van producten op Amazon.

Ook voor andere bedrijven is de integratie van Amazon een logische vervolg stap. Een leuk gesprek met Stephanie Wohl van Channable liet me de mogelijkheden van hun marketingtool zien. Channable is in staat om een koppeling te leggen tussen webshops zoals Shopify, WooCommerce, Lightspeed en Magento en verschillende marketplaces zoals bol.com, facebook, Google Shopping en marktplaats. Geen wonder dus dat straks Amazon ook tussen de mogelijkheden zit.

In een demo kreeg ik te zien hoe eenvoudig en tegelijkertijd toch slim hun tool is. Door gebruik te maken van zogeheten ‘rules’ kun je heel makkelijk productdata toevoegen die misschien niet zo is aangeleverd door een leverancier. Stel dus dat je een t-shirt op bol.com wilt verkopen, maar je hebt niet de categorie ‘geslacht’ apart opgeslagen in het product, dan kun je doormiddel van slim gebruik van de rules aangeven dat producten met ‘meisje’ of ‘vrouwen’ in de titel een vrouwelijk geslacht moeten krijgen. Op deze manier ben je heel snel in staat om producten vanaf de webwinkel in een paar simpele stappen te verkopen op verschillende kanalen.

De perfecte bezorging

Keihard gestolen van hun eigen website, maar hoogstwaarschijnlijk wel waar. Voor iemand die net om de hoek komt kijken bij een betere bezorging was ik al snel onder de indruk van ‘same day delivery’. Dat bestaat al tijden, maar wordt vooralsnog nog niet door veel webshops aangeboden terwijl dat al vanaf hele kleine volumes kan.

Ik kwam eerst terecht bij Trunkrs, een same day delivery bedrijf dat al vanaf 10 pakketten per dag je bestellingen komt ophalen en dezelfde dag nog bezorgt. Dit betekent automatisch dat alle pakketten die voor 23:59 worden aangemeld (in plaats van de gebruikelijke 17:00) de volgende werkdag nog worden bezorgd. Geweldig concept, totdat ik een paar stands verder langs Budbee liep.

Budbee gaat namelijk nog een stapje verder. Zij bieden niet alleen same day delivery aan, maar zorgen ervoor dat de klant een tijdsframe van 1 uur kan selecteren waarin zij willen dat hun pakket bezorgd wordt. Naar mijn mening dus een perfecte bezorging, want geef eens toe: hoe vaak komt je bestelling nou eigenlijk twee werkdagen later aan, doordat je het pakket moet ophalen bij een ophaalpunt omdat je op het bezorgmoment niet thuis was? Ik vrijwel altijd, tenzij het in de brievenbus past.

Een korte demo – eentje die ik dit keer wel vrijwillig zelf wilde zien – maakte duidelijk hoe makkelijk en eenvoudig het bezorgproces gaat. Naast de al geweldige functionaliteit van het selecteren van het gewenste tijdframe ben je als klant ook in staat extra wensen mee te geven aan de bezorger. Denk hierbij dus aan zaken zoals ‘kloppen, de bel werkt niet’ of ‘graag niet bij buurman 23B, die is niet te vertrouwen’.

Op de dag van bezorging kun je in de Budbee app heel eenvoudig meekijken hoever jouw pakketbezorger is. Op een Uber / Picnic kaart kun je een auto’tje zien rijden zodat je exact weet waar hij op dat moment uithangt. Om deze super gebruiksvriendelijke app zo realistisch mogelijk te maken wordt er aan elke klant gevraagd wat hun woonsituatie is. Woon je bijvoorbeeld op twee hoog? Is er een lift aanwezig of moet je met de trap? Kun je zomaar naar binnen of moet je eerst op een intercom drukken? Allemaal zaken die de bezorging bij jou en diegene na jou beïnvloeden. Door deze data op te vragen wordt iedereen daar beter van.

Tot slot is de prijs naar mijn mening super eerlijk. Uiteraard zijn dit soort zaken altijd afhankelijk van volume, maar schat de General Manager Netherlands Jørgen Höppener de prijs maar zo’n 20% hoger dan reguliere verzending.

Chatbots

Ik eindig het artikel graag met een product dat ik zelf niet snel zal gebruiken, maar waar ik wel de waarde van in zie. Watermelon, een bedrijf waarbij je in staat bent een chatbot te maken, zonder daarvoor enige code aan te raken, liet me maar al te graag een demo zien. Uiteraard wel na het inschrijven voor de trial en het maken van een vervolgafspraak.

Door van tevoren bepaalde zinnen of veelgestelde vragen in te stellen kan een bezoeker vragen stellen aan de chatbot.  De software gaat dan op zoek naar een overeenkomst van ongeveer 75%. Als deze overeenkomst is gevonden krijgt de bezoeker antwoord op zijn of haar vraag. Persoonlijk vind ik dat een moeilijk verhaal en irriteer me vaak aan bedrijven die alleen een computer beschikbaar hebben als chatfunctie, maar daar had Watermelon wel een prachtige oplossing voor.

Je kunt namelijk ook gesloten opties instellen, iets dat Watermelon zelf ook heeft op hun eigen website. De gesloten opties zorgen ervoor dat de bezoeker geen vragen kan typen, maar wel eenvoudig keuzes kan maken in het keuzemenu. Op deze manier kun je jouw bezoekers snel en eenvoudig de juiste richting op duwen en tegelijkertijd direct een optie geven om toch gewoon een medewerker te spreken.

De chatbot is overigens niet alleen op je website te gebruiken. Ook WhatsApp en Facebook Messenger behoort tot de velen opties van Watermelon. Op deze manier kun je eenvoudig tijd besparen door oplossingen op veel voorkomende problemen direct weg te nemen. In mijn eigen branche denk ik al snel aan ‘hoe stel ik mijn email in’ en ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Het niet meer handmatig hoeven antwoorden van deze vragen kan enorm veel tijd en daardoor dus geld besparen.

Volgend jaar weer

Al het sarcasme en grappen daar gelaten, ik heb aan het eind van de rit genoten van de velen gespreken en mensen die ik heb lastiggevallen. Ik vind het mooi om te zien hoe groot de webwinkel business nou daadwerkelijk is en welke innovaties langzaam maar zeker doorbreken en het hele speelveld weer veranderen.

Ik raad het zeker iedereen aan om volgend jaar een kijkje te nemen, de entree is als bezoeker namelijk gratis en het is zeer eenvoudig om er te komen. De volgende editie is 27 & 28 januari in de jaarbeurs Utrecht.

Tot dan!

Dit artikel is geschreven door

Mike

SEO & Sales expert. Heeft in 2018 een webshop opgezet met een gemiddelde omzet van €150.000,- per maand. Tegenwoordig helpt hij andere ondernemers om dezelfde successen neer te zetten.

Laat een reactie achter

seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

icon-seocare