De een zijn dood, is een ander z’n brood

Het coronavirus

Hoe vervelend en angstaanjagend het nieuwe coronavirus ook is, er zijn altijd bedrijven die niet aan het kortste eind trekken.

Elke marketing en sales professional zal je hetzelfde vertellen. Als je iets wil op de markt wilt brengen, dan start je bij een groep mensen met een gezamenlijk probleem.

De Chinese beurzen staan op rood, de media wakkert elke dag de paniek aan en het virus komt steeds dichter bij ons kikkerlandje. Niet zo gek dus dat Nu.nl schrijft dat ‘coronavirus’ na de besmetting in Frankrijk tien keer zoveel op Google gezocht is in Nederland.

Een ander interessante ontwikkeling is dat er afgelopen vrijdag ook een piek was voor de zoekterm ‘mondkapjes kopen’.

Groei in bezoekers

Een mondkapjes tekort

Het blijft niet bij het zoekgedrag van de Nederlander, er is namelijk ineens een gigantische vraag naar mondkapjes. Groothandels en webshops kunnen de vraag nauwelijks aan. Erik Bouwknegt, een ondernemer met een webshop in medische attributen, vertelt in de talkshow Jinek dat de mondkapjes en maskers niet aan te slepen waren.

Zelfs ondernemers met een webshop in veiligheidsaccessoires, zoals Henrico de Bruin, merken de grote vraag naar mondkapjes. Zijn webshop kreeg het zo druk dat ze voor het eerst op een zondag hebben gewerkt om de orders te kunnen verwerken.

De kopers zijn volgens Henrico particulieren die de maskers op sturen naar getroffen familie in China en grote klanten die in één keer miljoenen maskers bestellen.

Grote vraag betekent een groter aanbod

De fabrikanten in Nederland zoals 3M, één van de grootste producenten van mondkapjes, schroeven hun productie al op. Andere fabrikanten zoals het Nederlandse Moldex hebben het moeilijker. Ze kijken of ze de productie kunnen opschroeven, “maar daar moet je geen wonderen van verwachten” vertelt Luc Rijnbeek van Moldex.

En schaarste, dat betekent hogere prijzen

Erik, de ondernemer met een webshop in medische attributen, vertelt dat de prijzen wel iets duurder moeten worden. “Als ik de prijzen van mijn bestaande voorraad had verhoogd, dan had ik een hele mooie auto kunnen kopen”. Ook Henrico met zijn webshop in veiligheidsaccessoires merkt dat de prijzen stijgen. “We merken om ons heen dat de prijzen stijgen, wij moeten daar dan ook in mee”.

What’s next?

Een andere ondernemer, Bjorn Terlingen, vertelt dat hij met zijn webshop in hygiënische handgel nog geen explosieve groeit heeft gemerkt. “Ik kan in de zoekgeschiedenis van onze webshop wel zien dat er meer wordt gezocht op desinfectiemiddelen”. Bjorn houdt wel rekening met een toenemende vraag. Hij vertelt dat hij zich de tijd van de Mexicaanse griep nog herinnert. “Toen was de winkel in twee dagen uitverkocht”.

Wil je mondkapjes verkopen?

In de provincie Flevoland werd er het meest gezocht naar de zoekterm “mondkapje kopen”. Flevoland stond trouwens ook op nummer één wat betreft de zoekterm “symptomen coronavirus”.

Maar goed, een piek is een piek. Afgelopen zondag middag werd er alweer een stuk minder gezocht op de bovenstaande zoektermen. Zes keer zo weinig als de piek op vrijdagavond.

Wat doe jij?

Blijf je binnen of koop je ook een masker? We horen het graag.

Laat een reactie achter