De belangrijkste online marketing termen
Jup, de wereld van online marketing heeft een eigen taalgebruik. Het zijn vaak vaktermen die niet te begrijpen zijn voor personen met weinig kennis van de online marketing. Ondanks deze vaak lastige termen, zijn vele woorden eenvoudig te begrijpen als ze naar het Nederlands worden vertaald. Een lesje basis marketingtermen dus. Ken je de belangrijkste al?
SEO (= zoekmachineoptimalisatie): het werken aan de website om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.
Zoekwoord: het woord dat je intikt in bijvoorbeeld Google om een website te vinden.
Content: zonder content geen inhoud van de website, dit wordt ook wel “content is king” genoemd.
Technische optimalisatie: als je website technisch niet goed in elkaar zit, dan kan het zijn dat de robots van Google geen toegang hebben tot je website. Kennis hiervan is een vereiste of schakel een extern SEO-bureau in om te helpen.
Off-site SEO: links naar je website vanuit andere websites. Ook delen, liken en exposure op sociale media kan een positief effect geven op je SEO.
Ranking: de positie in de zoekresultaten. De ranking kan verschillend zijn per persoon, plaats en apparaat. Een website kan bijvoorbeeld vandaag op jouw telefoon op 1 staan, maar morgen op twee.
Backlinks: externe links naar jouw website toe.
Linkbuilding: zorgen voor deze externe links binnen je eigen website en andere verschillende sites om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te bemachtigen.
Metatags: stukjes code die op een pagina binnen je website worden toegevoegd. Dit is niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags om een omschrijving te tonen in de zoekresultaten.
SEA (= zoekmachine-advertenties): het inkopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten, vaak via Google Ads. Dit gebeurt door in een veiling te bieden op zoektermen (denk hierbij aan keywords of zoekwoorden) waarbij er per klik wordt afgerekend.
SEM (= search engine marketing): het promoten van websites in zoekmachines. Denk hierbij aan SEO & SEA.
SERP (= search engine result page): de resultaten pagina van een zoekmachine. Het is een lijst van vermeldingen die worden weergeven door een zoekmachine.
Analytics: statieken van de website bijhouden. Dit gebeurt vaak in Google Analytics.
Algoritme: algoritmen zijn er om te bepalen welke pagina als eerste in de resultatenlijst wordt vermeld. Dit ritme bepaald de hoogte van de pagina die wordt gegeven in de zoekresultaten. Hier moeten de juiste zoektermen in voorkomen, maar ook is belangrijk hoe vaak je website naar een andere pagina linkt, vanaf welke pagina en naar welke tekst.
Affiliate: een partij, vaak een website, die banners of links plaatst die doorverwijzen naar de website van de adverteerder. Voor het werven van deze klanten ontvangt de affiliate een vergoeding. Dit is vaak afhankelijk van het aantal kliks of aantal verkopen.
Conversie: een actie van de bezoeker op je website, zoals kopen, bestellen, aanvragen of abonneren op de nieuwsbrief. Een conversie is het uiteindelijke resultaat van al je marketing inspanningen.
Conversieratio: het percentage sitebezoekers wat overgaat tot actie die een site tot doel heeft in percentages. (als bijvoorbeeld 5 op de 100 een aankoop doet, dan is het conversieratio 5%)
- CPC (= cost per click): als de bezoeker via een andere site met een klik op je website terecht komt. De opdrachtgever betaalt dan per klik.
- CPL (= cost per lead): als een bezoeker een aanvraag doet via je site, dan betaalt de opdrachtgever.
- CPM (= cost per mille): het betalen van kosten per 1000 views op een banner. De adverteerder betaalt voor de plaatsing van de reclame, maar niet voor het effect (en dus het verkeer naar de website)
- CPS (= cost per sale): als er via de website een aankoop is gedaan, dan betaalt de adverteerder
- PPC (= pay-per-click): zodra er op een advertentie wordt geklikt en er een bezoeker op de website is gekomen
- CTR (= click-through-rate): het percentage mensen dat een advertentie heeft gezien en erop heeft geklikt.
E-mail marketing: een vorm van digitale marketing waarbij je je huidige of potentiële klanten via een maillijst gaat benaderen in de vorm van marketing.
- Opt-in pagina: via deze pagina laat je de gebruiker toestemming geven voor het gebruiken van zijn of haar e-mailadres. De klant kan zelf toestemming geven voor (commerciële) benaderingen.
- Single opt-in: je vraagt op de aanmeldingspagina of je klanten hun e-mailadres achter willen laten. Hierbij moet wel vermeldt worden of dit gaat om een offerte en/of een nieuwsbrief.
- Double opt-in: naast dat je klanten vraagt om hun e-mailadres achter te laten, stuur je ook nog een e-mail waarin je de klant vraagt wat hij wil ontvangen. Denk hierbij aan je eigen product of dienst, aanbiedingen of de nieuwsbrief. Met deze informatie wordt de e-mailmarketing ingezet.
- Opt-out: zonder dat er toestemming voor is gegeven, de klant benaderen voor informatie over het product. Je gaat er hierbij vanuit dat de klant akkoord geeft.
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.