Een geschikte domeinnaam kiezen: zo doe je dat!

Wist je dat Google zelfs waarde hecht aan de woorden in je domeinnaam? Dat betekent dat je in Google makkelijker scoort op woorden die voorkomen in de domeinnaam. Dit is natuurlijk ergens wel logisch, omdat je domeinnaam aangeeft dat je website vooral over die bepaalde zoekwoord combinatie gaat. In dit artikel vertellen we je wat een domeinnaam nu precies inhoudt en hoe je deze het beste vorm kunt geven voor jouw bedrijf. Lees je mee?

Domeinnaam

Wat is nu eigenlijk een domeinnaam? Via de domeinnaam kunnen potentiële klanten jou vinden. Bij een fysieke winkel gebeurt dit bijvoorbeeld door een uithangbord of reclamebord op de stoep te zetten, maar online gebeurt dit door je domeinnaam.

Alles na ‘www‘ staat bekend als de domeinnaam. Met dit gedeelte kunnen bezoekers je website vinden en daarom is dit dus een belangrijk onderdeel. Elk apparaat; tablet, smartphone of laptop communiceert met deze server.

Een server is een computer die verbonden is met het internet. Met deze software kun je delen van je website bewaren of hosten, zoals bijvoorbeeld de code, afbeeldingen en bijna al het andere waar je website uit bestaat.

Informatieve-foto-bedrijfsnaam-kiezen

Voor de lancering van je website heb je een host-ruimte nodig. Dit kun je eigenlijk zien als een soort perceel waarop je een huis kunt bouwen. Soms betaal je hier een vergoeding voor en in andere gevallen is het gratis.

Wist je dat er veel bedrijven ruimte op een server verhuren om je website te kunnen hosten? Deze bedrijven houden zich bezig met de technische aspecten van het uitvoeren van een server. Zo hoef je dit niet zelf te doen. Een voorbeeld van een hosting bureau zie je hieronder: yourhosting.nl

Yourhosting.nl-voorbeeld

Samenstellen domeinnaam

Tegenwoordig gaat het steeds meer om de kwaliteit van de website en niet meer zo zeer om de juiste domeinnaam. Want wat zeggen de woorden in een domeinnaam nou over de kwaliteit van een website? Iemand kan bijvoorbeeld een perfecte domeinnaam hebben maar een waardeloze website en natuurlijk ook andersom. Doordat er steeds minder waarde wordt gehecht aan bepaalde zoekwoorden in je domeinnaam, kun je een domein kiezen die goed bij je past en waar je zelf enthousiast van wordt.

Een domeinnaam moet:

  • De lading van je website dekken
  • Jouw prikkelen en enthousiast maken
  • Een sterke merknaam bevatten
  • Kort en relevant zijn

Als je bijvoorbeeld een eigen bakker hebt en hiervoor een domeinnaam wilt kiezen, dan kun je het beste een domein kiezen waar én in beschreven staat wat voor soort bedrijf het is en de bedrijfsnaam bevatten. Zo kunnen de kanten in de echte wereld je sneller online herkennen.

Webshop starten? Als je een webshop wilt beginnen, dan kun je er het beste voor kiezen om de woorden ‘shop’, ‘winkel’ etc. in je domeinnaam te verwerken. Zo ben je namelijk zeer relevant voor koopgerichte zoekopdrachten.

Extensie bepalen

Als je een Nederlandse website hebt, dan kun je het beste .nl domeinnaam gebruiken. Zo zul je ook beter scoren in de Nederlandse Google-resultaten. Hierin zijn landextensies belangrijk. Heb je bijvoorbeeld een Duitse website? Gebruik dan.de op het einde. Let op: als de gekozen domeinnaam niet meer beschikbaar is, ga dan niet allemaal onzin domeinnamen verzinnen, zoals bijvoorbeeld .biz, .eu etc want als je je naam dan een keer hardop moet uitspreken, dan klinkt het niet lekker in de mond en dat zou zonde zijn.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. We zien graag je reactie tegemoet!