3 redenen waarom jij social influencers in moet zetten
Social influencers inzetten in jouw bedrijf.. waarom eigenlijk? Doordat we leven in een constant ontwikkelende online wereld is het van belang om bij te blijven en te zorgen dat je gezien wordt door je potentiële kopers. Social influencers hebben vaak veel volgers, waardoor ze een grote invloed uit kunnen oefenen. Denk bijvoorbeeld aan YouTuber die een gratis reis cadeau krijgt naar een prachtig oord en die vervolgens prachtige foto’s deelt van het resort op een groot sociaal platform waardoor je in een keer een grote groep kunt bereiken. Of denk aan een Instagrammer die een nieuwe tafel van een gaaf interieurmerk laat zien. Binnen no-time stromen de reacties binnen met vragen waar ze deze hippe tafel hebben gekocht. Easy-peasy.
1. Je bereikt een specifieke doelgroep
Door met influencers te werken kun je een bepaalde doelgroep aanspreken. Heb je bijvoorbeeld net een nieuwe havermout op de markt gebracht of heb je een verbetering aangebracht aan een product? Stuur deze producten dan op naar influencers die bekend staan om de lekkerste ontbijtjes. Dit zal dan vaak gebeuren door een foto op Instagram of via een blogpost van jouw bedrijf. Vaak volgen ze deze influencers omdat ze zich interesseren in zijn of haar leven en daarom is dit een super effectieve manier om je product of dienst te promoten.
2. Het is goed meetbaar
Een groot voordeel van het samenwerken met influencers is dat je het ideaal kunt meten. Je kunt namelijk via verschillende tools de campagnes zien en elke reactie, like of conversie meten. Zo kun je meteen inschatten of de campagne heeft gewerkt of niet. Daarnaast kun je als product of dienst ook met een kortingscode werken. Als je nu de code ‘zon20laura’ gebruikt, dan krijg je meteen 20% korting in je winkelmandje. Ideaal voor het bedrijf die dan vrijwel meteen ziet hoe vaak deze code is ingewisseld.
Hieronder staan enkele manieren beschreven om influencers te meten:
- UTM codes; dit is een code die extra info aan een link toevoegt. Als iemand dan vervolgens op deze URL klikt dan wordt de informatie opgeslagen in een cookie. Zo kun je eenvoudig deze gebruiker volgen en daarnaast kun je ook elke influencer een eigen UTM code geven. Zo kun je precies zien voor welke omzet een influencer heeft gezorgd.
- Coupon codes; zoals hierboven al kort is beschreven, kun je een kortingscode in je winkel toevoegen. Laat de influencer de code delen en zo kun je goed bij alle influencers bijhouden welke code het beste scoort. Uiteindelijk kun je op deze manier de kosten en resultaten per influencer verdelen.
- Tracking; via Analytics kun je zonder link ook goed de statistieken achterhalen. Je kunt hierin namelijk zien of je verkeer komt van blogs, nieuwsberichten of van je eigen Instagram. Je moet wel wat tijd investeren om hier goed in te worden, maar het is het zeker waard!
3. Goedkope manier om te adverteren
De kosten voor offline advertenties zijn vaak extreem hoog en niet altijd goed meetbaar. Zo kun je nog wel een prachtige reclamebord langs de weg hangen, maar wie kijkt er nu écht naar of koopt nu écht dat ene luchtje? Bij influencers kunnen de kosten lager zijn en je ziet vrijwel direct resultaat. Een ander groot voordeel is dat influencers vaak hun eigen content maken. Doordat ze zelf de styling en montage regelen, hoef je als bedrijf alleen maar de producten aan te leveren en eventueel een vergoeding te geven. Je kunt daarbij ook vooraf afstemmen dat je nog akkoord wilt geven op de foto, video of blogpost, zodat je weet wat er online komt te staan over jouw bedrijf.
Een aantal voorbeelden van samenwerkingen kun je hieronder zien: