Wat is evergreen content?

Wellicht heb je nog niet eerder van het begrip: evergreen content gehoord. Steeds meer websites proberen evergreen content te schrijven om autoriteit te bouwen en hoger te scoren in Google. Maar wat is evergreen content nu precies? Het is het schrijven van content wat relevant blijft voor een langer termijn. Dit kunnen artikelen zijn, maar ook video’s of podcasts blijven populair.  Dit is niet alleen waardevolle content, maar ook handig in te zetten in een seo strategie. Kortom: een begrip waar we je graag meer over willen vertellen. Lees je mee? 

Belangrijke content

Belangrijke content, ofwel monster artikelen zijn effectief,  omdat je hier topposities mee kunt pakken. Je kunt hiermee dagelijks gratis bezoekers trekken. Het betekent eigenlijk simpel gezegd dat de content op de pagina bestand is tegen langer termijn en dat het fris en actueel blijft. Je kunt af en toe updates plaatsen in artikelen mochten er nieuwe software of effectieve tips zijn bijgekomen. Voor zowel b2c als b2b is het een interessante vorm van content creatie om relevant te blijven voor de doelgroepen. 

Voorbeelden evergreen content 

Er zijn enkele handige voorbeelden te noemen,  zodat we je het begrip beter kunnen toelichten. Je ziet evergreen content vaak voorbij komen bij encyclopedie websites zoals Wikipedia. Deze artikelen bestaan voornamelijk uit verklaringen van begrippen, maar ook ontwikkelingen en gebeurtenissen. Ook kun je zelf eenvoudig evergreen content schrijven door artikelen te maken die aansluiten op de vragen van klanten. Denk hierbij aan: Wat is een dmu? Wat is evergreen content? (hey, dat is toevallig) of hoe herken je backlinks?

Voorbeeld-wikipedia-marketing

Je kunt vaak zelf al eenvoudig herkennen of een tekst evergreen content is.

Deze artikelen zijn vaak niet evergreen:

  • Laatste trends en hypes
  • Nieuwsartikelen
  • Reviews
  • Statistieken

Deze artikelen zijn vaak wel evergreen:

  • Handleidingen
  • Lange case studies
  • How to artikelen
  • Interviews met een expert
  • Geschiedenis
  • Oplossingen op veelgestelde vragen
  • Teksten die veelgestelde vragen beantwoorden
  • Basisteksten waarin bepaalde begrippen uitgelegd worden.

Wist je dat evergreen content het beste tot zijn recht komt als het lange artikelen zijn? Denk hierbij aan de lengte van 500 tot 1500 woorden per artikel.  Foto’s en video’s vergroten de kwaliteit in de ogen van Google, dus schroom niet om de tekst wat op te vrolijken met diverse informatieve plaatjes.

Nieuwe artikelen schrijven of artikelen verbeteren?

Als je voor kwaliteit wilt gaan en hogere bezoekersaantallen wilt verkrijgen, dan is het aan te raden om eerst je oude teksten te verbeteren. Via Google Search Console (gratis) kun je naast kliks ook bekijken hoe vaak je getoond bent en op welke positie je gemiddeld staat per keyword. Zo kun je goed je kansen inschatten. Naast deze handige tool, kun je ook met SemRush (betaald) nog beter kijken naar de zoektermen waardoor je bezoekersaantal snel zal stijgen.

Het grote voordeel aan SemRush is dat je, naast de organische posities, ook inzicht krijgt in de zoekopdrachten waar je het meeste verkeer op krijgt. Vanuit deze combinatie kun je goed inschatten waar voor jouw bedrijf nog kansen liggen. Ook kun je inzage krijgen in je grootse concurrenten, waarbij je inzicht kunt krijgen in websites die in dezelfde markt zitten en veel op dezelfde zoekwoorden gevonden worden. Ideaal!

Hierboven heb je enkele handige voorbeelden gevonden waar je je evergreen content over kunt schrijven. Je bent uiteraard niet verbonden om wat hier boven staat te gebruiken, maar je mag hier zelf een draai aangeven (zolang je het maar doet!). Het schrijven van evergreen content zorgt voor meer autoriteit, verbeterde zoekmachine rankings en hogere bezoekersaantallen. Waar wacht je nog op?Evergreen-content

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.