Dit zijn de mogelijkheden van e-mailmarketing
Wist je dat e-mailmarketing jouw de mogelijkheid geeft om inzicht te krijgen in het klantgedrag? Zo kun je eenvoudig gepersonaliseerde informatie aanbieden aan misschien wel je (potentiële) klanten. Het is niet voor niks dat vele bedrijven al goed actief zijn in het verspreiden van krachtige en informatieve e-mails. In dit artikel bespreken we graag de mogelijkheden tot het gebruik van e-mailmarketing en hoe je dit als bedrijf het beste in kunt zetten. Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over andere gerelateerde onderwerpen. Laten we starten!
Database creëren
Je kunt via diverse e-mailmarketing tools eenvoudig een database opzetten waarin eigenlijk alle informatie van jouw klanten wordt opgeslagen. Hierin staat per contact een e-mailadres, maar hierin kun je ook aanvullende informatie noteren zoals bijvoorbeeld de naam en postcode. Deze gegevens zou je in een later stadium weer handig kunnen gebruiken om gepersonaliseerde e-mails te versturen. Mocht je al veel gegevens hebben verzameld, dan kun je ook gegevens uploaden vanuit een spreadsheet. Zo hoef je niet handmatig al deze gegevens in te voeren. Handig!
Juiste informatie in de e-mail verwerken
Er zijn een aantal opties die belangrijk zijn om in je e-mail te verwerken. Zo moet er een optie zijn om je aan- of af te melden, zodat de websitebezoeker zelf de keuze heeft om wel of niet geabonneerd te blijven op bijvoorbeeld de nieuwsbrief. De meeste services bieden een optie met een online formulier dat je eenvoudig via de website kunt toevoegen door een code te kopiëren. Dit zorgt voor een automatische koppeling aan je database. Probeer deze formulieren vooral niet te lang te maken, want dan bestaat de kans groot dat mensen het formulier niet afmaken en je dus geen nieuwe e-mailadres hebt kunnen bemachtigen.
E-mail sjabloon maken
Met een e-mail sjabloon kun je zelf een ontwerp maken wat past bij jouw bedrijf. Dit template kun je vaak opslaan, waardoor je een bepaalde mate van consistentie blijft behouden wanneer je de e-mails naar de gebruikers toestuurt. Vergeet hierbij niet tegenwoordig veel mensen hun e-mail op de mobiel lezen, waardoor de e-mail ook mobiel vriendelijk moet zijn. Een aantal handige e-mail marketing tools zijn bijvoorbeeld: blinker, emailgarage & mailplus. Een ander handig voordeel is dat als je gebruikt maakt van een e-mailmarketing tool is dat je zelf kunt bepalen wanneer jouw e-mails worden verzonden. Zo kun je bijhouden wanneer ze de e-mail openen, zodat je dit eenvoudig kunt aanpassen om al je toekomstige e-mails te verbeteren.
Tips voor pakkende e-mails
Tot slot willen we je graag op weg helpen om wat pakkende e-mail skills te introduceren, om zo een groot scala aan publiek te creëren. Je wilt immers de klanten zover krijgen zodat ze je nieuwsbrief gaan lezen.
Wanneer ze de e-mail binnenkrijgen, zien ze vaak twee dingen, namelijk de naam van het bedrijf in het veld ‘van’ en de onderwerpregel van de e-mail.
Door te zorgen voor een pakkende tekst als onderwerp kun je ervoor zorgen dat mensen de e-mail ook daadwerkelijk gaan openen.
- Probeer de onderwerpregel kort en simpel te houden en het liefst minder dan tien woorden.
- Probeer daarnaast de meest relevante informatie in de mail te vangen en probeer de tekst in het onderwerp de personaliseren.
- Woorden als ‘gratis’ en ‘korting’ kun je het beste vermijden, want deze activeren vaak de spamfilters waardoor de mail nooit bij de klanten aan zal komen.
Zodra ze de e-mail hebben geopend, ben je al een stap verder. Gefeliciteerd! Ook hier is het belangrijk om de alinea’s kort en bondig te houden, kom meteen ter zake. De meeste klanten hebben immers een druk leven waarbij ze het liefst zo min mogelijk tijd kwijt willen zijn met het lezen van jouw e-mail.
Waar je de woorden ‘gratis’ en ‘korting’ in de onderwerpregel het liefst moet vermijden, kun je deze wel toepassen in de e-mail zelf. Je kunt bijvoorbeeld een link toevoegen als ‘klik hier voor 25% korting’ met vetgedrukte lay-out om deze belangrijke aanbieding te benadrukken.
Wist je dat het belangrijk is om onderaan enkele links te plaatsen zodat de ontvangers zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief? Dit is niet alleen goed qua klantenservice, maar in veel landen ook wettelijk verplicht.
Benieuwd wat wij, als Seocare voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op met een van onze specialisten voor de mogelijkheden. We helpen graag.