Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Als je bekend bent in de online marketingwereld dan heb je de termen vast wel eens voorbij zien komen. Bij nieuwe klanten kan dit nog wel eens voor verwarring zorgen, dus daarom willen dit graag aan de hand van wat voorbeelden toelichten. Vaak zorgt een mix van zowel SEO (zoekmachine optimalisatie) als SEA (zoekmachine adverteren) voor het beste online resultaat in een bedrijf. Er zijn bedrijven en branches die voorkeur geven aan een bepaalde dienst, maar dit is ook afhankelijk van de ambities en natuurlijk de producten of diensten van deze organisatie. We hopen dat je na het lezen van dit artikel meer duidelijkheid hebt over de verschillen tussen beiden. 

Wist je dat je ook via onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram elke dag op de hoogte gehouden kan worden over diverse gerelateerde onderwerpen? Zo kun je eenvoudig (en gratis) je kennis bijspijkeren!  Waar wacht je nog op?

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, dit wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit houdt kort gezegd in dat je website op een bepaalde manier is geoptimaliseerd waardoor je goed vindbaar bent binnen de organische (onbetaalde) zoekresultaten van Google. 

Om te bepalen welke website bovenaan komt te staan gebruikt Google een algoritme. Op basis van ongeveer 150+ criteria wordt er gekeken welke website het meeste relevant is om bovenaan in Google te staan. Je moet als bedrijf je website zo optimaliseren dat Google jouw website belangrijk vind voor de belangrijke zoektermen. Niet alleen de zoekwoorden zijn belangrijk, maar ook een aantal andere onderwerpen binnen SEO. Denk hierbij aan een beveiligde & gestructureerde website tot aan een mobielvriendelijke website en alle elementen die hierbij belangrijk zijn. Hieronder zie je Seocare binnen de niet betaalde zoekresultaten. 

Waarom is SEO belangrijk?

Zoals je hierboven kunt lezen, is SEO belangrijk voor het optimaliseren van jouw website. Hoe hoger je positie op de eerste pagina is, hoe beter (potentiële) klanten je kunnen vinden. Dit kan op langer termijn leiden tot meer bekendheid, verhoogde omzet en meer mensen die je zullen helpen met content en uiteindelijk loyale klanten. Houdt er wel rekening mee dat SEO wordt gezien als een lange termijn strategie, dus mocht je snel resultaat willen boeken, dan kun je het beste SEA inzetten.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising, dit wordt in het Nederlands ook wel zoekmachine adverteren genoemd. Dit houdt in dat je een tekstadvertentie maakt boven de organische zoekresultaten (betaald). De plek van de advertentie hangt af van zowel het bod, de opmaak van de koppen, de relevantie van de pagina en de opgegeven zoekwoorden. Naast deze punten zijn er ook nog een aantal, ietwat minder, belangrijke factoren die een rol spelen bij de plek binnen Google. Bij het zien van de advertentie worden er geen kosten in rekening gebracht, dit gebeurt pas zodra iemand op de advertentie heeft geklikt. Hieronder zie je een betaalde advertentie van de Hema. 

Waarom is SEA belangrijk?

Door het investeren in een advertentie op Google kun je snel hoog in de zoekresultaten komen. Dit zal betekenen dat jouw bedrijf misschien wel het eerste bedrijf is wat mensen zien als als ze Googlen naar een bepaald onderwerp. Doordat het de eerste link is dat ze zien, is de kans groot dat er op de link wordt geklikt. Let op: stop je met betalen voor je advertentie? Dan ben je naast je advertentie, ook meteen je zichtbaarheid kwijt.

Conclusie

  • Wist je dat SEO en SEA samen SEM (Search Engine Marketing) worden genoemd? 

Zowel beide diensten hebben voordelen als nadelen. Het is belangrijk om goed te bedenken wat voor resultaat je wilt boeken in welke periode. Vaak vullen SEO en SEA elkaar perfect aan en daarom wordt er vaak een mix van beide strategieën gebruikt. Wanneer je begint met SEO zul je niet meteen resultaten zien omdat het een lang project is waarbij het tijd nodig heeft om bovenaan de organische zoekresultaten te komen. Wil je juist op korte termijn resultaten boeken, dan kun je het beste SEA inzetten. Met zowel de juiste zoekwoorden als voldoende budget wordt je website in een korte termijn snel gevonden. Succes!

 Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Laat het weten in de comments! 

Laat een reactie achter