Wat is digital marketing?

De online wereld heeft gezorgd voor een hoop veranderingen op het gebied van marketing binnen bedrijven. Niet alleen de manier van aankopen is veranderd, maar ook de tijd die we online besteden is enorm gegroeid. Dit komt omdat we online onbeperkte toegang hebben tot informatie en we binnen een split second de juiste informatie kunnen achterhalen. De traditionele marketingmethoden zijn minder effectief geworden en maken plaats voor de digitale marketing. In dit artikel leggen we graag uit wat Digital Marketing inhoudt en je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over diverse gerelateerde onderwerpen. 

Begrip digital marketing 

Het begrip marketing gaat over het verbinden van de doelgroep, op het juiste moment en op de juiste plaats. Het is hierin belangrijk om je doelgroep te ontmoeten waar ze de meeste tijd doorbrengen, het internet dus! Digital marketing is de overkoepelende term van alle online marketing inspanningen. Elke vorm van marketing die online plaatsvindt kun je wegschuiven onder het begrip digital marketing. Het gaat om alle kanalen die digitaal te vinden zijn. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de televisie, SMS en radio. Een papieren brief of poster zijn voorbeelden van niet-digitale marketing en worden ook wel traditionele marketing genoemd. 

Binnen een afdeling die zich bezig houdt met digital marketing gaat het onder andere over: SEO, SEA, e-mail marketing, social media, copywriting, CRO (Conversion Rate Optimization).

Soorten platforms 

Als we kijken naar de diverse digital marketing opties dan zijn er een hoop varianten om online reclame te maken. Een aantal voorbeelden kun je hieronder vinden. 

Welke platforms gebruikt je bedrijf al en waar zie je nog kansen? Laat het weten in de comments, wij zijn benieuwd! 

Voordelen digital marketing 

Meetbaar: een groot voordeel aan het gebruik van digital marketing is dat het goed te meten is. Dit kan bijvoorbeeld via vertoningen van een webpagina, maar ook kliks in een mail of het aantal bestellingen van een product. Zo kun je goed inzicht en grip op de activiteiten houden. 

Targeting en segmentatie: per kanaal kun je heel eenvoudig specifiek targeten op de persoon. Denk hierbij aan de bezoekers van je website, bepaalde interesses of een bepaalde eigenschap zoals leeftijd of beroep. Het grote voordeel hieraan is dat je gericht kunt communiceren. 

Kosten: met digitale media kun je voor minder kosten een groter publiek bereiken dan bijvoorbeeld via traditionele media zoals de krant of radio. Dit is natuurlijk wel geheel afhankelijk van het kanaal wat je in wilt zetten en het type content dat je wilt gebruiken.

Wereldwijd: met de digitale technologieën waar we ons nu in bevinden is het ideaal om via digital marketing mensen over de hele wereld te bereiken. Een kantoor in het buitenland? Dacht het niet! Je kunt eenvoudig online promotie maken voor je bedrijf zonder promotiemateriaal de hele wereld rond te sturen. Ideaal! 

Automatisatie: tegenwoordig zijn er diverse apps waarbij je eenvoudig al je content in kunt plannen. Zo hoef je niet elke dag je Instagram of website te openen om een nieuwe post de lucht in te blazen. Met een klik op de knop kun je de content voor de hele week schrijven en zorgen dat het op de juiste dagen wordt gepubliceerd.

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.

Laat een reactie achter