Wat is Google Ads?
Jouw kickstart naar succes
Google Ads is een zeer populair en vooral krachtig advertentieplatform waar bijna geen enkel ander advertentienetwerk aan kan tippen. Google Ads heeft allerlei functies die erop zijn gericht jouw ideale doelgroep zo specifiek te benaderen en tegen hele lage kosten. Doordat de advertenties worden bekeken door mensen die actief op zoek of bezig zijn met de producten of diensten die jij wilt verkopen, zijn de resultaten veel hoger dan wanneer je bijvoorbeeld simpelweg een advertentie in de krant zou plaatsen.
Een complex advertentieplatform
Als je voor het eerst een account aanmaakt bij Google Ads en je zou kiezen voor de uitgebreide weergave, dan kan Google Ads overweldigend overkomen. Daarnaast is het team van Google elke dag aan het werk om continue met nieuwe ontwikkelingen te komen.
Je kunt onze artikelen, Facebook, LinkedIn of Instagram in de gaten houden om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen én om simpelweg te leren hoe je van jouw bedrijf een succes kunt maken. Wij helpen al jaren ondernemers om te winnen in ALLES wat zijn doen.
Door onze artikelen te blijven volgen help je jezelf om te begrijpen en mee te praten over Google Ads wanneer je zaken doet met online marketing bureau of wanneer je aan het werk bent met jouw collega’s.
Introductie Google Ads
Bewust of onbewust heb je kennis gemaakt met Google Ads. Google Ads zijn de advertenties die je, als je geen gebruik maakt van een Ad Blocker, bovenaan de zoekresultaten van Google ziet wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld ‘sportschoenen’.
Deze advertenties worden ook wel Google Ads advertenties genoemd of natuurlijk gewoon Google Ads. Voor vrijwel alle bedrijven is dit een interessante manier om te adverteren, maar met name voor webshops. Je kunt op deze manier namelijk extreem snel veel nieuwe bezoekers op jouw website krijgen en zolang jij een onderscheidend, betaalbaar en goed product of dienst verkoopt levert dat veel nieuwe klanten op.
De kans dat iemand jouw producten gaat kopen wanneer ze via Google Ads binnenkomen is veel groter dan wanneer je een advertentie plaatst op een billboard of advertentieruimte koopt in een blad. De mensen die binnenkomen via Google Ads, zijn namelijk gericht en specifiek op zoek naar datgene waar je jouw advertentie voor schrijft. – En precies dat, is wat Google Ads zo krachtig maakt en waardoor jij in staat bent in een hele korte tijd te winnen.
Als jij voor elke euro twee euro terug krijgt, heb je nooit meer zorgen om geld. En dan kan je groeien: focussen op betere websites, conversieverhoging en ga zo maar door. Cashflow is aan het eind van de dag, altijd koning.
Veel meer dan alleen bovenaan in de zoekresultaten
Toch houdt het daar niet op. Google Ads kan veel, maar dan ook echt veel meer dan alleen adverteren bovenaan in de zoekresultaten. Adverteren met banners op andere gerelateerde websites die niet van Google zelf zijn, adverteren door middel van video en bijvoorbeeld adverteren met Google Shopping zijn allerlei voorbeelden van hoever je kunt gaan met het gebruik van Google Ads. Het inkopen van deze advertentieruimte is op deze manier vaak ook nog veel goedkoper dan wanneer je dat zelf zou doen via een mediabureau of direct via de desbetreffende website.
De hoeveelheid mogelijkheden in combinatie met de haast creepy specifieke manier dat je bepaalde segmenten en klanten kunt benaderen maken Google Ads één van de beste manieren om te adverteren.
De voordelen van Google Ads
Google Ads heeft een aantal unieke voordelen, waarbij we er net natuurlijk al een paar hebben behandeld. Andere voordelen zijn:
- De gebruiker staat centraal
- Het bereik van Google Ads is enorm
- Marktaandeel van Google Search is groot (83% van al het zoekverkeer in Nederland in April 2020)
- Meer dan 2 miljoen partner websites om op te adverteren
- YouTube
- De advertenties en resultaten zijn altijd extreem relevant doordat er een kwaliteitsscore wordt toegekend aan de advertenties.
- Je hebt grip op de uitgaven door dag budgetten in te stellen – en die zijn nodig want je moet als de Google Ads écht goed staan ingesteld het wel operationeel aankunnen om alle bestellingen op tijd geleverd te krijgen, qua voorraad en logistiek.
- Je betaalt alleen voor de kliks op een advertentie (m.u.v. naamsbekendheid campagne), waardoor er bij een goede campagne al iemand kijkt naar jouw aanbod en daarmee de kans groter is dat die persoon een aankoop doet.
- Je kunt contextueel adverteren. Contextueel adverteren is extreem krachtig omdat je de advertenties kunt weergeven op het moment dat jouw doelgroep al geïnteresseerd is in jouw producten of diensten.
- Je kunt remarketing inzetten waarbij je bezoekers nog achtervolgt op andere websites met jouw advertenties wanneer ze interesse hebben getoond in één van jouw producten.
Met verloop van tijd zullen elke werkdag meer informatie delen over alle mogelijkheden en voordelen van Google Ads. Natuurlijk zullen we daarbij ook schrijven hoe je dat voor elkaar krijgt en allemaal kunt instellen.
Kan je niet langer wachten en heb je nu direct al vragen? Laat dan een reactie achter in de comments, dan reageert er iemand van Seocare om je verder te helpen.