Google mijn bedrijf inrichten? 5 tips voor succes
Daar sta je dan met een lekke fietsband in de stad. En nu? Lopend naar huis of via Google Maps kijken welke fietsenmakers er in de buurt zijn? Vaak tik je op Google in waar je het beste je fiets kunt laten repareren, check je nog even de openingstijden en natuurlijk ook de reviews. Ondanks dat je als bedrijf er niet meer omheen kunt, zijn er vele bedrijven die niet weten hoe ze Google Mijn Bedrijf praktisch kunnen inrichten. Dat is jammer, want je kunt hier eenvoudig een goede eerste indruk mee maken naar de potentiële klant toe. In dit artikel geven we je 5 tips om eenvoudig je eigen pagina in te richten. Naast dit artikel, willen we je graag ook via LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram op de hoogte houden over diverse gerelateerde onderwerpen.
Tip 1: vermelding claimen
Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar veel bedrijven hebben geen toegang tot hun vermelding en ook komt het regelmatig voor dat het ooit is aangemaakt maar er nooit meer naar om is gekeken. Reden genoeg dus om te controleren of je toegang hebt tot het account van je bedrijf. Hoe je dit controleert? Je kunt in Google Maps zoeken op je bedrijfsnaam. Mocht je je bedrijf niet kunnen vinden, dan is het verstandig om direct je toegang te claimen. Via deze link kun je eenvoudig een profiel aanmaken. Heb je Seocare al eens gegoogeld?
Tip 2: app downloaden
Als je zeker weet dat je gebruik gaat maken van Google Mijn Bedrijf, dan is het handig om de bijbehorende app te downloaden. Door het activeren van de berichtenfunctie in de app, kun je berichten van klanten ontvangen en daarnaast zelfs een welkomstbericht instellen. Een mooie kans om deze automatische begroeting te personaliseren. Deze app is gratis voor zowel Android als iOS en hierin kun je eenvoudig al je vermeldingen beheren. Denk hierbij aan:
- Het beheren van bedrijfslocaties
- Real-time notificaties
- Statistieken
- Het aanpassen van bedrijfsinformatie
- Het plaatsen van posts
Tip 3: inrichten van Google mijn Bedrijf
De eerste stappen zijn gezet, maar daarnaast is het ook belangrijk dat je op een goede manier het account gaat inrichten. Naast het noteren van je openingstijden, is het ook van belang om de aangepaste openingstijden bij te houden. Denk hierbij aan feestdagen, speciale koopzondagen of vakantieperiodes, zodat de klant weet wat die kan verwachten.
Heb je een bedrijf waarbij de sfeer belangrijk is? Dan kun je met Google 360 Street View een kijkje geven in het restaurant of hotelkamer. Er zijn verschillende bedrijven die je in kunt huren om deze foto’s te maken en dit zal zeker ten goede komen aan het goedkeuringsproces van Google.
Wist je dat je ook posts kunt toevoegen aan Google Mijn Bedrijf? Deze optie kun je terugvinden in het dashboard waarbij je nieuws, evenementen en eventuele aanbiedingen kunt toevoegen aan jouw vermelding. Een post blijft 7 dagen zichtbaar en kunnen tot 1500 tekens bevatten. Als je een evenement toevoegt, dan wordt deze weergeven tot het betreffende evenement is afgelopen.
Geen inspiratie? Via de sectie ‘Home’ van het dashboard kun je zien wat soortgelijke bedrijven hebben geplaatst. Ideaal!
Tip 4: bezoekers doorsturen naar Google Reviews
Wist je dat een groot deel van de consumenten aangeeft dat de kans groot is dat ze via Google beoordelingen van een bedrijf controleren? Extra belangrijk om hier wat positieve reviews via Google te verzamelen. Hoe?
- Log in op Google Mijn Bedrijf
- Tik op klanten > reviews
- Tik rechtsboven op Delen
- Kopieer deze korte URL en deel met de klant
Gelukt? Dan krijg je onderstaand voorbeeld te zien voor je eigen bedrijf:
Tip 5: vragen beantwoorden
Probeer ook op Google Mijn Bedrijf actief te blijven. Je kunt door middel van het onderdeel ‘ken je deze plaats?’ extra informatie geven zoals bijvoorbeeld:
- Heeft deze plaats een terras?
- Hangt hier een formele sfeer?
- Is dit een geschikte plek voor ouderen?
Deze informatie kun je niet direct terugvinden, maar als consumenten op zoek zijn naar specifieke zaakjes, dan begrijpt Google beter wat je bedrijf te bieden heeft. Het wordt dus door Google gebruikt om jouw bedrijf in Google Maps weer te geven.
We hopen dat je vandaag weer wat leerzame tips hebt gekregen om jouw bedrijf succesvol in de markt te zetten. Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.