Deze marketingboeken wil je lezen als ondernemer
Misschien ben je wel een ondernemer, marketingmanager, directeur van een bedrijf of een coach die mensen helpt om beter te worden in hun mindset. Er zijn genoeg redenen om je kennis te verrijken met nieuwe informatie omtrent marketing. Zo komen er elke jaar nieuwe tools bij en ben je nooit uitgeleerd als je goed wilt worden én blijven in het marketingvak. Een aantal boeken zijn echte aanraders als het draait om het bijspijkeren van je kennis en in dit artikel willen we graag wat boeken voorstellen. Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over diverse gerelateerde onderwerpen.
1. The Positive Sum Game
Wil je maatschappijbouwend ondernemen koppelen aan het eigenbelang? Dan is the Positive Sum Game een boek die je graag wilt lezen. Dit boek schetst een nieuw speelveld waarop zowel bedrijven, merken en organisaties bewegen. We zitten gevangen in een wereld van profit en non-profit en om deze allebei te kiezen is moeilijk, want vaak is hierin te weinig ruimte. Aan de hand van zeven troeven leer je zelf deze game te spelen. Het is een spel waarin ‘better for me + better for the world’ samengaan. Ik kan winnen en wij kunnen samen winnen op hetzelfde moment. Door voor ‘allebei’ te gaan wordt de taart groter. Kortom: een boek vol nieuwe inzichten die je graag wilt lezen als ondernemer.
2. Principes van Marketing
Een praktisch en overzichtelijk boek geschreven door Philip Kotler. Inmiddels kun je in deze zevende editie van Principes van marketing nieuwe meerwaarde vinden door op een innovatie, brede en plezierige manier kennis te maken met de wereld van de moderne marketing. Een dik boek is het wel, maar met deze nieuwe editie krijg je in vier overzichtelijke stappen kennis van het marketingplanningsproces, namelijk analyse, strategie, tactiek en implementatie/evaluatie. Dit zijn de marketingprincipes die samen de basis vormen van een marketingplan..
3. Worlds of Wonder
Organisaties zoeken vaak voortdurend naar manieren om klanten te betrekken door oprechte ervaringen te beleven. Dit boek is voor iedereen die dit daadwerkelijk wil realiseren. Het boek begint met een persoonlijk verhaal gevolgd door een sterk verhaal over de principes van mond-tot-mond reclame. Hierbij staat één aspect in de marketing centraal, namelijk experiencemarketing. Klantenervaringen worden volgens de schrijvers van het boek steeds belangrijker en daarom hebben ze een boek geschreven om jouw als lezer te inspireren. Het boek is Engelstalig geschreven en bevat actuele praktijkvoorbeelden. Wanneer ga jij ‘m lezen?
4. More from Less
Dit boek is geschreven door hoogleraar bij het beroemde MIT en komt met een goed verhaal. Door de technologische vooruitgang produceren we steeds minder en dit bied hoop voor onze mensheid. Maar dit geldt ook voor ons, want wij als marketeers kunnen ons soms best schuldig voelen doordat we bijdragen aan consumentisme. Dit boek staat vol interessante feiten voor een hoopvolle toekomst en is het engels geschreven.
5. Het einde van de concurrentie
Ons koopgedrag verandert snel en dit komt door de impact van netwerken, algoritmes en natuurlijk het internet. Hierdoor veranderen niet alleen de marktomstandigheden maar ook de concurrentie. De strijd tussen concurrenten vindt niet alleen meer plaats op basis van producten of prijs, maar ook op basis van de klantenbinding. Dit boek beantwoord belangrijke vragen als ‘moet je nu meedoen met de concurrentie?’ en ‘hoe kan je nog onderscheidend zijn?’ en geeft op basis van oude en nieuwe business modellen nieuwe inzichten over de platformeconomie. Kortom: zeker het lezen waard als je benieuwd bent hoe je als bedrijf onderscheidend kunt zijn in deze maatschappij.
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.