Je bedrijf zakelijk inzetten via Pinterest
Pinterest is net zoals Instagram een groeiend visueel medium in Nederland. De doelgroep gebruikt Pinterest voornamelijk om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen over hun interesses. We begrijpen dat het best lastig kan zijn om nóg een social media kanaal op te zetten. Zeker, omdat Pinterest een wat minder bekend platform is en je niet zeker weet of het voor jouw bedrijf een logische stap is. In dit artikel willen we je graag kennis laten maken met zakelijk Pinterest en wat voor voordelen je hieruit kunt halen als bedrijf. Lees je mee?
Hoe werkt Pinterest?
In de naam Pinterest zit eigenlijk al de key verstopt. Je kunt namelijk dingen ‘’pinnen’’ waar je interesse in hebt. Het wordt nu voornamelijk gebruikt als inspiratiebron, maar naast dat je zelf op zoek kunt naar nieuwe ideeën, kun je ook zelf wat toevoegen.
- Het maken van moodboard en collages
- Het promoten van je bedrijf
- Producten en diensten laten zien
- Informatie & visuals opslaan en categoriseren
- Kennis delen
Steekwoorden
Er zijn enkele belangrijke steekwoorden die handig zijn om te weten voordat je begint met Pinterest:
- Pin: dit is een afbeelding die je aan je bord toevoegt. Met deze afbeelding kun je ook meteen de link naar een achterliggende webpagina vastleggen. Als je bijvoorbeeld een heerlijk recept van sushi voorbij hebt zien komen, dan kun je deze pin opslaan waarbij je ook meteen de link naar het juiste recept kunt terughalen. Ideaal!
- Bord: hierop staan de verzameling pins ingedeeld naar eigen thema of onderwerp
- Pin it: dit is een button die verschijnt als je over afbeeldingen gaat met je muis. Je moet hiervoor wel de Pin it-app downloaden op je Chrome-browser
- Repin: een pin van iemand anders plaatsen op je eigen board
- News Feed: hierin zie je het overzicht van alle pins die je volgt
Zakelijk inzetten
We begrijpen dat je graag wilt weten of je als bedrijf Pinterest moet gaan inzetten. Pinterest is handig als je werkt in een B2C-bedrijf. Denk hierbij aan retail, reizen, beauty, life events, kunst of design. Ook moet je content voor een langere tijd kunnen aanbieden, want de pins op Pinterest hebben een lange levensduur. Leuk die aanbieding van die paar schoenen, maar zijn die over twee maanden wanneer iemand op de pin klikt ook nog steeds in de korting? Hou hier rekening mee. Het hebben van een productcatalogus of online webshop werkt ook in z’n voordeel, omdat je dan links vanuit Pinterest naar je website kan verwijzen waardoor mensen direct op je website komen.
Stappenplan
Hoe start je met een account?
- Je moet eerst een zakelijk Pinterest account aanmaken. Dat kan via deze link!
- Vervolgens is het belangrijk om je bedrijfsprofiel in te richten. Je kunt hier wat over je bedrijf schrijven, maar ook een link naar je website toevoegen.
- Pinterest draait voornamelijk om het maken van goed vindbare boards (start met maximaal 10) en maak hier rubrieken van. Probeer hierbij conceptueel te denken. Als je bijvoorbeeld een interieur webshop hebt, dan zou je boards met titels als ‘keuken & eten’ kunnen maken, maar ook evenementen en how-to’s zijn interessant om toe te voegen.
- Zorg daarnaast voor relevante afbeelden op je boards. Net zoals bij Instagram, is ook Pinterest belangrijk dat je passende content aanbiedt. Anders loop je de kans dat gebruikers binnen no-time afhaken.
- Zorg dat er bij de afbeeldingen de juiste omschrijvingen staan en daarin belangrijke keywords. Dit geldt niet alleen voor de afbeeldingen, maar ook voor blogs of infographics.
- Koppel je bedrijfsaccount met Pinalytics & Google Analytics. Zo kun je achter interessante statistieken komen.
Basisstappen voor een goede pin
- Zorg voor een verticale afbeelding. Je kunt eigenlijk elke afbeeldingen uploaden die je wilt, maar op je mobiel is de beeldverhouding 2:3 het meest ideaal. De visual is hierdoor beeldvullend, waardoor hij een groter stuk van je scherm in beslag neemt en dus meer aandacht krijgt.
- Voeg een beschrijving toe. Om je afbeelding context te geven is het belangrijk om een omschrijving toe te voegen die de afbeelding goed omschrijft. Naast dat de tekst leesbaar is, kun je ook zoekwoorden toevoegen. Let op: de eerste 50-60 tekens worden weergegeven in de feed, dus zorg dat daar de kern in staat.
- URL toevoegen: Door een URL toe te voegen aan je pin zorg je ervoor dat gebruikers je site beter vinden en krijg je meer traffic op je website.
De voordelen van zakelijk Pinterest
Pinterest is niet alleen interessant voor bedrijven doordat het een extra platform is waar je content op kunt delen, maar juist de links maken het voor bedrijven interessant. Je kunt Pinterest bijvoorbeeld gebruiken om je naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers naar de website te trekken. Hoe meer mensen uiteindelijk op de links naar de website klikken, hoe meer mensen uiteindelijk je product of dienst kopen. En daar draait het allemaal om, toch?
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.