Hoe optimaliseer ik een pagina om hoger te komen in Google?

Als je als bedrijf hoger gevonden wilt worden in Google is het verstandig om je pagina’s één voor één te optimaliseren. Dit wordt ook wel pagina optimalisatie (of On Page Optimalisatie) genoemd. Het duurt soms lang om hoger in Google te komen, maar als je eenmaal een hoge pagina heb bereikt, kan het effect nog lang merkbaar zijn. Met een beetje geduld kun je zo honderden of duizenden bezoekers gratis naar jouw website laten sturen. Klinkt dit interessant? Lees dan zeker eens onderstaande tips door. Met deze tips kun je eenvoudig pagina’s op je website optimaliseren.

Verbeteren van je SEO

Er zijn twee manieren om de SEO op je website te verbeteren. Hierin kun je een onderscheid maken in on page en off page seo.

SEO-voorbeeld

Bron: SEOclerks

SEO: On Page

On page SEO gaat over het verbeteren van alles wat er te zien valt op een pagina. Denk hierbij aan:

  • Sitemap (dit is een lijst met alle URL’s van je website)
  • Keywords (waar wil je op gevonden worden? Schrijf niet voor Google, maar schrijf voor mensen!)
  • Meta beschrijvingen en titels (de manier waarop Google je website toont in de zoekmachine)
  • Meta tags (Het juist gebruik maken van html tags en headings)
  • Interne en externe links (interne links zijn links in eigen website en externe links zijn links buiten de website.

SEO: Off Page

Er zijn ook bepaalde punten die we los van de website regelen. Dit zijn bijvoorbeeld links van websites (Linkbuilding). Een link is een soort stem op je website. Hoe meer stemmen, hoe populairder je bent! Andere factoren die bij off page SEO horen zijn de volgende:

  • Social media
  • RSS feeds
  • Technische benchmarks
  • Forums

Zoekwoord bepalen

Nu we het verschil weten tussen on page en off page SEO gaan we verder kijken naar zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die je intikt in zoekmachines. Het is tegenwoordig onwijs lastig om te scoren in Google. Google snapt namelijk dat mensen met verschillende woorden en omschrijven hetzelfde kunnen bedoelen, waardoor verschillende pagina’s op een hoop kunnen komen. Deze pagina’s kunnen daardoor op honderden zoektermen ranken.

Het is allereerst verstandig om een lijst op te stellen met interessante zoektermen waarbij je vervolgens goed kunt spieken in Google. Je kunt namelijk onderaan de zoekopdrachten pagina “zoekopdrachten gerelateerd aan” vinden.

In het voorbeeld hieronder zijn de woorden: “online marketing” ingevuld. Onderaan Google krijg je nu de volgende zoektermen te zien:

Online-marketing-voorbeeld

Daarnaast kun je ook in bijvoorbeeld SEMRush of Ahrefs interessante combinaties vinden:

  • Zoekvolume: Hoe vaak zoeken mensen maandelijks het met zoekwoord?
  • Kliks: hoe vaak klikken mensen op de resultaten in de top 10?
  • Verwachte traffic: hoeveel bezoekers mag je verwachten als je in de top 3 staat?

Hieronder kun je een voorbeeld van “online marketing” in SEMRush vinden:

Semrush

Zodra je goed voor ogen hebt welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken, is de volgende stap om deze zoekwoorden op diverse pagina’s binnen je website te optimaliseren. Hieronder kun je een checklist vinden hoe je een pagina kunt optimaliseren.

Zoekwoorden checklist

Geef een relevante title tag met daarin het zoekwoord

Title tags zijn en blijven nog steeds belangrijk in SEO. De gemiddelde lengte van je SEO-titel is ongeveer 55 karakters. Let daarnaast op de volgende punten

  • Probeer de zoekterm zoveel mogelijk aan het begin te plaatsen
  • Bedrijfsnaam op het einde
  • Uniek en relevantie
  • Sluit zo goed mogelijk aan bij de intentie van de gebruiker

Geef een relevante meta description

De meta beschrijving verschijnt onder de paginatitel in Google.  Het gemiddelde aantal karakters van je meta descriptie is ongeveer 164 karakters op desktop en 120 karakters op mobiele apparaten. Via de meta beschrijving kun je mensen overtuigen om op je link te klikken. Zorg ervoor dat ook de meta descriptie je belangrijkste zoekwoord bevat en/of mogelijke variaties of zoekwoord combinaties. Let daarbij op de volgende punten:

  • Schrijf de belangrijkste info tussen de 110/120 karakters
  • Je kunt gebruik maken van afwijkende tekens en emoji’s.

Werk met een zoekmachine vriendelijke URL met daarin een zoekwoord

De URL is de tekst in de browser die de locatie van je pagina binnen de website aangeeft. Let erop: de URL moet ook je focustrefwoord bevatten en bij voorkeur niet zo lang zijn. Probeer daarnaast onleesbare codes en tekens te vermijden en probeer de URL voor elke gebruiker leesbaar te houden.

Een voorbeeld URL: https://seocare.nl/sea-adverteren-in-google/

Verwerk je zoekwoord in de bestandsnaam en alt-tag van afbeeldingen

Een pagina met relevante en unieke afbeeldingen zorgen voor een prettige gebruikerservaring voor de lezer. Het is namelijk heel normaal dat bezoekers eerst naar de afbeeldingen of plaatjes staren en daarna pas beslissen of ze het gaan lezen.

Mooie-kat

(Ha, ik zie je wel kijken naar deze foto. Je denkt vast dat er nu een heel leuk stukje over katten te lezen valt, maar helaas. We gaan door met het optimaliseren van jouw webpagina’s, ook leuk!)

Probeer hier voor kleine afbeeldingen met een hoge resolutie te gaan. Je kunt daarnaast ook letten op de volgende factoren:

  • Vul het Alt attribuut in
  • Zorg voor een korte en informatieve bestandsnaam
  • Plaats een zoekwoord in het alt attribuut
  • Zorg voor unieke afbeeldingen (je kunt hiervoor Shutterstock, Unsplash, Pixabay of Pexels gebruiken)
  • Zorg ervoor dat de afbeeldingen niet meer dan 150 KB zijn.

Laat je zoekwoord op meerdere plekken in je content terugkomen

Probeer je zoekwoord minstens eenmaal in een alinea te plaatsen en daarnaast ook te letten om in de eerste alinea je zoekwoord 1x dik te drukken. Bij het ene zoekwoord is het normaal dat het 15 keer voorkomt in een tekst (denk aan Google of SEO), maar bij een ander zoekwoordcombinatie kun je minpunten krijgen als je bijvoorbeeld een combinatie meer dan 5x in een tekst voor laat komen. Het ziet er natuurlijk heel onnatuurlijk uit als je 5 keer in de tekst: “WordPress website maken in Amsterdam” in de tekst verwerkt. 1 a 2 keer is hierin voldoende.

Let op: probeer niet onnodige zoekwoorden in de tekst neer te zetten, maar zorg voor relevantie en duidelijkheid voor de lezer.

Gebruik van H1, H2 en H3

Op een pagina maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van koppen en subkoppen. Dit doe je om een tekst goed leesbaar te maken. Het is helaas niet voldoende om deze titels alleen vetgedrukt of cursief te maken. Een H1 tag is te herkennen als <h1> dit is de paginatitel </h1>. H1 tags zijn een “tweede titel-tag” die aan Google een extra relevantie signaal afgeven. H1 mag maar 1 keer voorkomen op een pagina. De tekst in deze kopjes tellen zwaarder mee voor de vindbaarheid. Je kunt daarnaast wel de koppen H2, H3 of zelfs H4 of H5 gebruiken om varianties en zoekwoorden combinaties vindbaar te maken.

Door deze kopjes kan een lezer de tekst snel doorlezen en bepalen of het nodig is om de hele tekst, of een deel hiervan te lezen. Probeer daarom te zorgen voor creatieve en pakkende tussenkopjes.

Verrijk je content met relevante media

Je kunt je content verrijken door bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, video, audio, pdf, infographic, polls, reacties, social media, backlinks of interne te plaatsen. Wist je daarnaast dat afbeeldingen een grote extra SEO waarde aan je content bieden? Je kunt namelijk bij meerdere plekken bij afbeeldingen je zoekwoord kwijt. Denk daarnaast aan:

  • Casestudies van eerdere klanten
  • Het aanbieden van een webinar of seminar
  • Een SEO checklist
  • Visuele content

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. – Vergeet je ons niet te volgen op onze socialmediakanalen? Via LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram kun je elke dag je kennis bijspijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.