Wat is een keyword?
Een keyword kun je omschrijven als een zoekwoord, kernwoord, trefwoord of zoekterm. Deze woorden zijn de kern van de zoekopdracht van een zoeker of de kernboodschap op een pagina. Keywords vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie dus het is belangrijk om de juiste zoekwoorden te vinden voor je bedrijf. Hoe? Dat lees je hieronder.
SEO
SEO draait voornamelijk om keywords. Dit zijn dus begrippen die je in Google invoert om informatie vinden die je zoekt. Dit kan een thema, een bepaald onderwerp of een product zijn. Het is hierin van groot belang dat je als bedrijf de belangrijkste zoektermen van jouw branche kent, zodat je je website voor deze keywords kunt verbeteren. Bij de start van SEO staat dan ook vaak een keyword-analyse.
Soorten keywords
Het gebruik van sterke keywords is belangrijk voor je content marketing, hiermee ga je namelijk ranken in de zoekmachine. Des te beter je vindbaar bent, hoe groter de kans dat bezoekers naar je website komen. Als we praten over keywords kunnen we twee soorten onderscheiden, namelijk short tail en long tail zoekwoorden. Het is vaak handig om een combinatie van keywords te gebruiken. Vaak zoeken mensen op shorttail keywords, alleen daarop is wel moeilijker te ranken.
- Short tail keywords: Dit zijn vaak zoektermen met een hoge concurrentie. Deze termen bestaan vaak uit maximaal twee zoekwoorden.
- Long tail keywords: zoektermen die uit meer dan drie zoekwoorden bestaan. De concurrentie hierop is vaak laag, omdat het om lange zinnen gaat waar niet snel op wordt gezocht.
Voorbeelden long- en short tail zoekwoorden
- Short tail: schoen
- Long tail: bruine leren schoen
- Short tail: mobiel
- Long tail: samsung mobiel zwart
- Short tail: voetbalschoenen
- Long tail: rode nike voetbalschoenen
De juiste keywords vinden
Er zijn enkele opties om goede en krachtige keywords te achterhalen. Je kunt allereerst in Google naar suggesties zoeken. Deze suggesties komen voorbij wanneer je iets in de zoekbalk invult. Kijk hierbij ook naar de concurrentie, wat voor keywords gebruiken ze en hoe kun je hier als bedrijf in onderscheiden?
Als je praktische cijfers wilt zien, dan kun je de Google Keyword Planner gebruiken. Hierin zie je het zoekvolume en concurrentie van een zoekterm. Als je vervolgens deze zoekwoorden verder wilt verbeteren, dan kun je deze planner gebruiken samen met Google Trends. Via Google Trends zie je naast het zoekvolume ook de verwachte trend die het keyword gaat doormaken.
Zo kun je zien wanneer een bepaald keyword trending gaat worden en met deze informatie kun je de juiste zoekwoorden gebruiken voor je bedrijf. Zo heb je bijvoorbeeld zoekwoorden die richting de zomer (zonvakanties) veel worden bekeken. Met de planner kun je zien hoe vaak er op een bepaalde zonbestemming wordt gezocht.
Het inzetten van keywords
Nu je de belangrijkste zoektermen hebt verzameld, is het van belang dat je ze laat doorvoeren op de website. Waar kun je ze neer zetten?
- Je kunt een keyword regelmatig laten terugkomen in de tekst. Ongeveer 3 á 4 keer per 250 woorden.
- In de titel en/of subtitel
- Belangrijkste zoekwoord in URL
- Paginatitel, meta description of alt tag
Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.