Amazon, een nieuwe gouden eeuw voor de Nederlander?

Online winkelen groeit!

En de fysieke winkels nemen af. Het CBS schrijft op 18 december 2019 dat het aantal fysieke winkels de afgelopen tien jaar met ruim 11% zijn gedaald. In dezelfde tijd zijn het aantal webshops in Nederland verdrievoudigd. In 2019 telt Nederland ruim 40 duizend webshops.

Zo gek is dat niet, want online shoppen wordt steeds populairder. In 2012 kocht maar zo’n 64% van alle Nederlanders (van 12 jaar en ouder) iets via het internet. In 2019 is dit gestegen naar een dikke 79%.

Persoon gebruikt een zwart en witte smartphone en een blauwe kaart.

Goed nieuws voor onze klanten

Bedrijven hebben steeds vaker een webshop en behalen volgens het CBS ook steeds meer omzet uit de online verkoop. Zelfs bedrijven in de groothandel en industrie kunnen via het internet hun producten direct aan de consument verkopen en doen dit steeds vaker.

Waar komt deze groei vandaan?

Vorige week op 14 januari 2020 schreef RTL Z dat van de duizenden pakketjes die we elke dag ontvangen vanuit het buitenland de grote meerderheid eigenlijk helemaal niet voor onszelf bedoeld zijn. De meeste producten worden geïmporteerd om direct weer doorverkocht te worden aan het buitenland. Alleen zo’n 13% van al deze pakketten is voor eigen gebruik.

Overzicht van zeecontainers

Made in China

China is afgelopen dertig jaar uitgegroeid tot ons populairste importland. Dertig jaar geleden waren zij namelijk maar verantwoordelijk voor zo’n 0,5% van al onze geïmporteerde producten. Tegenwoordig is dat 9% en staan ze dus boven de Verenigde Staten (8%) en Rusland (4%).

Een gouden eeuw voor sommige Nederlanders

Die 9 procent aan producten heeft een totale waarde van 39,2 miljard euro die we met z’n allen hebben geïmporteerd. Van deze bijna 40 miljard werd 67%, dus 26,3 miljard euro, direct doorverkocht aan het buitenland.

Een gouden eeuw voor jou?

Vanaf deze week is het in Nederland mogelijk voor bedrijven om bij Amazon hun bedrijf aan te melden, zodat zij hun producten daar later kunnen aanbieden. De ideale manier om voor Nederlandse webwinkels direct toegang te krijgen tot miljoenen consumenten. Een soort bol.com, maar dan internationaal.

Het logo van Amazon, op het raam

Nog eventjes wachten

Het is nog onbekend wanneer Amazon de uitbreiding lanceert, maar het zal wel ergens dit jaar zijn. (Mag ook wel, aangezien het net pas 2020 is.) De kans is daarnaast erg groot dat de uitbreiding gefaseerd gaat. Dat betekent dat het goed mogelijk is dat er eerst één categorie wordt gelanceerd zoals bijvoorbeeld woonproducten.

Klaar voor de start

Op dit moment staat bol.com qua omzet op nummer 1 in Nederland. Zij hebben een omzet van ruim €1.650.000.000,- per jaar. Cool Blue staat op nummer 2 met ongeveer €1.000.000.000,- omzet per jaar. Amazon staat daarentegen nog op plek zes, met een omzet van nog maar zo’n €350.000.000,- per jaar. Deze omzet kwam in Nederland vanuit amazon.de. Amazon staat wat dat betreft dus eigenlijk helemaal klaar voor de start.

Een gevaarlijk marktaandeel

Die cijfers kunnen flink overhoop raken, want in 2008 had Amazon in Duitsland een marktaandeel van zo’n 10%. Dit marktaandeel is in een rap tempo omhoog gestegen gedurende de jaren en is in 2015 beland op ruim 27,5%.

Niet alleen in Duitsland

En daar blijft het niet bij. Naast Duitsland heeft Amazon in hun thuismarkt, oftewel de Verenigde Staten een marktaandeel van ruim 35%. In Frankrijk is dit ruim 18,9% en in het Verenigd Koninkrijk zo’n 30%.

Wil jij ook verkopen op Amazon?

Blijf op de hoogte van onze nieuws updates. We zullen je stap voor stap vertellen hoe je jouw bedrijf straks kunt aanmelden bij Amazon.

1 reactie

  1. Marigna op 23 januari 2020 om 07:34

    Ik hou het in de gaten.

Laat een reactie achter