Weinig creativiteit of gewoon slim?
Van 5000 euro naar 100 miljoen per jaar
Kennen jullie Dekbed-discounter.nl al? De kans is groot, want deze webshop realiseerde in 2019 naar eigen zeggen een omzet van zo’n 100 miljoen euro. Erg knap, want deze webshop is in 2014 ooit begonnen met een startkapitaal van maar 5000 euro!
Dekbed-discounter.nl heeft vorig jaar gefuseerd met het bedrijf De Arend. De Arend is een meubelexpert op het gebied van meubilair voor de zakelijke markt, waardoor het totale productaanbod voor Dekbed-discounter.nl werd uitgebreid. Een andere powermove van vorig jaar is dat ook de webshop Koopjedeal.nl door hen is overgenomen. De verschillende merken opereren allemaal onder moederbedrijf Jamani Group.
De online retailer zit zoals de naam al weggeeft in de slaapbranche. Een logische keuze voor CEO Niels Verwij om nu uit te breiden naar de woonbranche: “Nu we marktleider zijn in de slaapbranche, breiden we uit naar de woonbranche.”
Waar heb ik dat nou eerder gehoord?
Deze uitbreiding lanceren zij onder de naam WoonQ.nl. Klinkt erg bekend, toch? Het is namelijk erg opvallend dat de naam van hun nieuwe webshop eindigt met een Q, net zoals hun woonbranchegenoot FonQ.nl.
De CEO van FonQ, Antoine Brouwer, reageert erg nuchter op de komst van een nieuwe concurrent. Antoine zegt dat hij niet zenuwachtig wordt van het nieuws en wenst ze veel succes. Op de vraag wat hij vindt van de naam zegt hij dat het een teken is van weinig creativiteit, maar dat hij het niet direct als een reden ziet om stappen te ondernemen. Alleen als er verwarring bij klanten ontstaat over de vergelijkbare namen, wordt het volgens Antoine een ander verhaal.
Dat bekt wel lekker
De CEO van Dekbed-discounter.nl vertelt dat WoonQ.nl met dezelfde visie is opgericht wat betreft service en kwaliteit. Zij zitten daardoor met hun prijs ook in het middensegment. “Alles wat je nodig hebt voor je huis kun je vanaf nu bij WoonQ.nl vinden.”, aldus Niels.
Omdat Niels eigenlijk al eerder woonspullen verkocht op zijn dekbed webshop en dat volgens hem een succes bleek te zijn, was de keuze voor een aparte webshop voor meubels en woonaccessoires een eenvoudig en logischere keuze. Tot slot geeft Niels aan dat het absoluut niet zijn intentie is geweest om iemand z’n naam te kopiëren. Hij geeft aan dat het erg lastig was om een geschikte domeinnaam te vinden: “Deze naam was niet onze eerste keuze, maar het probleem was dat bijna alle namen al bezet waren, zelfs zonder betekenis of die weinig met wonen te maken hebben.”
Bij de naam WoonQ dachten ze: “Dat bekt wel lekker.”
Wat vind jij?
Een slimme move of keiharde diefstal? Ik hoor het graag. En laat zeker je bedrijfsnaam achter, voor als ik besluit om uit te breiden ????
Ik begrijp niet dat dit mag. Na het zien van een advertentie op tv ging ik even Googelen of het misschien een uitbreiding is van FonQ. Ik zal niet de enige zijn die dit denkt.. erg verwarrend en inderdaad totaal niet creatief.
Inderdaad een aparte gang van zaken, het verbaasd ons ergens ook dat FonQ hier geen probleem van maakt. Sterk, maar wellicht ook niet de juiste keuze.