Het groeit en het stijgt maar door…
Van harte gefeliciteerd!
Nadat Amazon aangekondigd heeft naar Nederland te komen is er wederom gigantisch goed nieuws voor e-commerce.
De cijfers liegen er niet om.
Het CBS heeft afgelopen vrijdag een prachtig rapport gepubliceerd met keiharde cijfers. Positief nieuws voor iedereen die zich bezig houdt met e-commerce. In het rapport staat namelijk dat buitenlandse webwinkels binnen de EU zo’n 455 miljoen euro bij de Nederlandse consument heeft losgepeuterd. Aanzienlijke groei, want een jaar geleden in hetzelfde kwartaal was dat zo’n 20% minder. In kwartaal 3 van 2018 spendeerde de Nederlandse consument maar zo’n 380 miljoen euro aan deze webwinkels. In het tweede kwartaal van 2019 is trouwens een recordniveau gehaald van 500 miljoen euro, maar dat was al bekend.
De cijfers zijn overigens exclusief btw.
Afgelopen vijf jaar is de omzet van Europese webwinkels sterk toegenomen. Als je de cijfers van 2014 zou bekijken, dan zie je dat het derde kwartaal van 2019 zo’n 170% hoger is dan 5 jaar geleden. Fun fact: de kleinste omzetstijging was in het eerste kwartaal van 2018 met zo’n 11%, de grootste in het vierde kwartaal van 2016 met een gigantische 34,5%.
De reden dat Europese webwinkels zoveel aan de Nederlander verkopen is omdat het verschil tussen een Nederlandse of Europese webwinkel voor een consument vaak niet goed te zien is. De webshops worden vaak in meerdere talen aangeboden of hebben zelfs een specifieke Nederlandse versie.
Nederlandse webwinkels draaien ook
Geen paniek, niet alleen de Europeanen draaien op de Nederlandse consument, we doen zelf namelijk keihard mee! De online verkopen van Nederlandse detailhandelaren waren in het derde kwartaal van 2019 ook gegroeid met 17,5%. Als je de cijfers bekijkt van ‘pure webwinkels’, dus ondernemers die alleen online verkopen en geen winkel hebben, dan hebben zij ongeveer 15% meer verkocht dan het jaar daarvoor.