Meer winst door online verkopen? Start vandaag

4 minuten om te lezen

Het verkopen van een product online is niet alleen een kwestie van een simpele website opzetten, want met deze website ben je er (helaas) nog niet. Naast dat het belangrijk is dat de website voor verschillende apparaten is geoptimaliseerd, is het ook goed om te kijken naar de verbetering omtrent navigatie en zoekmogelijkheden. Kortom: om als bedrijf meer online verkopen te genereren zijn er een hoop belangrijke punten die niet overgeslagen mogen worden. In dit artikel leggen we je aan de hand van handige tips & tricks uit hoe je dit het beste voor je eigen website kunt toepassen. 

Je kunt onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over diverse gerelateerde onderwerpen. We geven je de beste tips en tricks die voor ons uitermate goed werken, zodat je al onze fouten niet hoeft te maken. Ben je er klaar voor? 

E-commerce ervaring optimaliseren 

Zoals hierboven al kort is besproken, is het belangrijk om de online winkel ervaring te verbeteren door ervoor te zorgen dat het aankoopproces soepel verloopt. Tegenwoordig wordt er niet alleen gebruik gemaakt van een laptop of desktop computer voor een aankoop, maar moet de site ook goed werken op bijvoorbeeld mobiele apparaten. Stel je kijkt na een maand de analyses terug en je ziet dat veel mensen via hun mobiel de website bezoeken maar dat hieruit geen conversies komen. Misschien komt dit wel omdat de productpagina’s niet goed werken op dit formaat of dat ze het betaalproces niet optimaal vinden. Hiervoor is een responsive design dé oplossing! Een responsief ontwerp houdt in dat het ontwerp zich automatisch aanpast op zeer verschillende apparaten, wat zorgt voor een optimale gebruikservaring. 

  • Wist je dat er bij een responsive webdesign ook kan worden gekozen om minder relevante content achterwege te laten? Zo kun je voor mobiele bezoekers de grote afbeeldingen & bestanden achterwege laten en vervangen door een lagere resolutie waardoor de pagina’s sneller kunnen worden geladen. 

De klant navigeren op de website 

Nadat je je website goed hebt geoptimaliseerd door een responsive design te maken, kun je de winkelervaring nóg meer verbeteren. Zorg ervoor dat je een duidelijke navigatie hebt, zodat je het de bezoeker makkelijker maakt om te vinden wat ze zoeken. Gebruik hiervoor verschillende categorieën en subcategorieën. Je kunt bijvoorbeeld kledingstukken verkopen, waarbij je kleding als algemene categorie gebruikt en als subcategorie truien, vesten of broeken. Als je ziet dat veel mensen je productpagina’s bezoeken, maar uiteindelijk geen producten in de winkelwagen plaatsen, dan kun je misschien extra video’s of een 360-graden-foto toevoegen om de winkelervaring te verbeteren. Zorg ervoor dat je goed in het hoofd van de klant kijkt, want wat zou je zelf graag willen zien als je op zoek bent naar een leuke trui of broek? Probeer zo veel mogelijk details toe te voegen, zodat de klanten het vertrouwen krijgen om het product bij jou af te nemen.

Klantaccounts 

Het komt helaas ontzettend vaak voor dat klanten winkelen op een website, producten in de winkelwagen plaatsen en hier vervolgens niet meer naar omkijken. Dit kan liggen aan de prijs, maar ook omdat ze afgeleid zijn of iets anders beters hebben gevonden bij de concurrent. Zonder klantaccount kun je deze bezoekers niet benaderen voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of kortingsactie om ervoor te zorgen dat ze alsnog de aankoop voltooien. Probeer op de website je klanten te prikkelen om een account aan te maken zodat dit het koopproces kan versoepelen.

Productaanbeveling

Terwijl de bezoekers rustig door de pagina’s van je website scrollen, verzamel je als website gegevens over wat hen mogelijk interesseert. Deze gegevens kun je vervolgens gebruiken om te voorspellen waar ze daarna in geïnteresseerd zijn. Veel online winkelwagens zoals bijvoorbeeld Magento en Shopify bieden deze functie met productaanbevelingen aan. 

  • Wist je dat dit ook wel cross-selling wordt genoemd? Dit is een effectieve manier om producten te laten zien waar je bezoekers niet direct naar zochten. Het uitlichten van deze gerelateerde producten kan uiteindelijk leiden tot meer verkopen. 

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

Laat een reactie achter





Nona van Spaandonck

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.
seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 29 beoordelingen