Succes behalen met een Instagram bedrijfsprofiel

3 minuten om te lezen

Jup, met meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers (!) op Instagram kun je met je bedrijf een hoop resultaat boeken. Met een goede instagram bedrijfspagina zorg je niet alleen meer bereik, maar ook je zichtbaarheid en naamsbekendheid worden vergroot. Kortom: zonde als je je merk op deze manier niet visueel sterk op de kaart zou zetten. In dit artikel leggen we je uit wat een bedrijfsprofiel is en hoe je dit het beste in kunt richten. 

Je kunt daarnaast ook onze LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram in de gaten houden om elke dag je kennis bij te spijkeren over andere gerelateerde onderwerpen.

Voordelen bedrijfsprofiel

Als je meer klanten wilt bereiken via sociale media, dan is Instagram zeker het proberen waard. Dit is een gratis sociaal netwerk waar je heel eenvoudig zowel foto’s als video’s met je publiek kunt delen. Als bedrijf zijn er vele opties en tools om je profiel goed in te richten. 

  • Je kunt eenvoudig informatie over je bedrijf toevoegen zoals locatie, openingstijden, link van je website en je telefoonnummer
  • Contactknop, waarbij (potentiële) klanten eenvoudig via je profiel in contact kunnen komen
  • Via instagram Shopping een eigen digitale etalage inrichten
  • Statistieken bekijken over je volgers, waar je vervolgens weer goed op in kunt spelen
  • Adverteren op Instagram (betaald) en hiervan de statistieken inzien

Bedrijfsprofiel aanmaken 

Een bedrijfsprofiel aanmaken dus.. maar hoe je dat nu eigenlijk? Dat is heel eenvoudig! 

  1. Installeer allereerst de Instagram app op je telefoon, tablet of maak een account aan via je desktop op de computer. 
  2. Voordat je een zakelijk account kunt aanmaken, moet je eerst een persoonlijk account aanmaken. Deze kun je later omzetten tot bedrijfsprofiel.
  3. Kies een prikkelende gebruikersnaam, een leuke profielfoto, een korte beschrijving en zorg voor een link naar je website.
  4. Via je profielpagina, kun je rechtsbovenaan op drie streepjes klikken, vervolgens op het tandwiel icoontje naar instellingen en scroll dan naar beneden toe. Klik vervolgens op ‘’overstappen op bedrijfsprofiel’’. Tip: koppel je Facebook account met je Instagram account voor de beste werking tussen beide pagina’s. 

Controleer goed de contactgegevens van je bedrijf, maak zo nodig wijzigingen en druk dan op klaar. Tada! Je bedrijfsprofiel is een feit!

Tips voor succes op Instagram

Profielfoto

Zorg voor een herkenbare en heldere profielfoto op je Instagram bedrijfspagina. Dit kan bijvoorbeeld je bedrijfslogo zijn, als het maar goed aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Deze foto verschijnt namelijk op zowel je pagina, maar ook boven de updates en naast de reacties. Belangrijk dus!

Goede biografie

Deze korte biografie (zie voorbeeld hieronder van De Huismuts) is een introductie voor je nieuwe volgers. Hierin is te lezen waar je merk voor staat, dus zorg voor een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat de tone-of-voice aansluit bij je website en alle andere communicatiekanalen. Zowel de volgers en potentiële klanten moeten meteen kunnen zien:

  • Wie of wat je bent
  • Wat je aanbiedt
  • Hoe ze contact met je kunnen opnemen

Unieke content

Probeer regelmatig te posten en niet alleen met standaard foto’s van bijvoorbeeld Unsplash, maar probeer mooie en originele content te plaatsen. (zie het voorbeeld hieronder van de Hema) Denk hierbij aan behind-the-scenes foto’s, maar ook sneak previews en leuke aankomende events. Zorg dat je echt een verhaal uitstraalt wat past bij je merk. Je kunt aan de hand van het aantal likes op je pagina zien wat wel of niet goed loopt en hier kun je vervolgens je content op afstemmen. 

Interactie met je volgers

Waarbij je bij sommige social media platforms alleen af en toe een foto hoeft te delen, werkt Instagram beter met tweerichtingsverkeer. Dit houdt in dat je regelmatig interactie op je community moet hebben, zo kun je vragen stellen, reageren op de reacties onder je foto’s en deze ook liken. Ook kun je interessante berichten van je volgers of klanten reposten. (vraag hier uiteraard toestemming voor) en zorg voor leuke wedstrijden en win-acties. Probeer hier voldoende tijd in te investeren want dit zal gegarandeerd goed uitpakken. Succes!

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

Laat een reactie achter





Nona van Spaandonck

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.
seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 29 beoordelingen