3 tips om je omzet te vergroten door middel van retourzendingen

Hoe moet je nou omgaan met retourzendingen?

Je zult het vast wel meegemaakt hebben: een klant besteld iets en stuurt het direct of in een korte tijd weer terug. Zonder opgave van reden. Volgens de Nederlandse wet heeft elke consument een herroepingsrecht en mag dat ook gewoon. Goed voor de consument, pijnlijk voor webshops die net starten of niet veel marge hebben op hun producten.

Hoeveel consumenten retourneren hun aankopen?

Uit een onderzoek van het DPD blijkt dat ongeveer 13% van de bestelde goederen worden geretourneerd. Nederland komt daarbij op nummer 1, gevolgd door Duitsland en Zwitserland met 12 en 11 procent.

Welke producten worden het meest geretourneerd?

Van de geretourneerde producten bestaat 44% uit fashion. De grootste stijgers zijn elektronische items met 9%, 3% uit leisure, 2% uit videogames, een andere 2% uit schoenen, nog een 2% uit boodschappen, 2% uit speelgoed en 1% uit gezondheid.

TIP 1: Bereken en kijk hoe je moet omgaan met retourzendingen

RTL Z schrijft terecht dat retourzendingen erg lastig kunnen zijn voor kleine webshops en dat zij hierdoor soms in een situatie komen waarbij ze geen rendement meer pakken. Het laten terugsturen van producten is voor een webshop inclusief afhandeling vaak net zo duur of soms zelfs duurder.

Niet zo gek dus dat veel ondernemers met een webshop er vaak voor kiezen dat je het product mag houden en zelfs nog het geld terugkrijgt. Bij kleine ondernemers kan dit tot misbruik leiden, dus let hier goed op. Over het algemeen is het duur om retourzendingen te accepteren bij producten onder de 25 euro en dat komt omdat de gemiddelde retourzending een webshop €12,50 kost.

Kijk dus goed naar jouw producten en marge om te bepalen hoe je hier zelf mee om gaat.

TIP 2: geef de mogelijkheid tot gratis retourneren

Is gratis retourneren belangrijk? Helaas voor de webshops wel, maar liefst 29% van alle Nederlandse consumenten geeft aan dat de mogelijkheid tot gratis retourneren de belangrijkste afweging is om ergens te bestellen. Sterker nog, voor 75% van de Nederlanders is betaald retourneren de reden om een aankoop toch niet te doen.

Het aanbieden van gratis retourneren zorgt voor meer verkopen, maar heeft uiteraard ook zijn eigen kosten. Bereken voor jezelf goed hoeveel het jou kost om dit überhaupt aan te kunnen bieden en naam daar ook de afhandelingskosten in mee. Je zult immers ook moeten controleren of er geen beschadigingen zijn en het product opnieuw moeten verpakken.

TIP 3: zorg zelf voor een retourlabel zodat klanten direct hun aankopen kunnen terugsturen.

Het is voor 76% van de Nederlanders ook een reden om af te haken als er een ingewikkeld of onhandig retourproces is. Gelukkig doen de webshops dat wél goed, want 62% van de ondervraagden vindt het retourneren van items makkelijk. Dat is zo’n 10% hoger dan het Europese gemiddelde van 52%.

De reden dat het Nederlandse gemiddelde hoger is dan het Europese gemiddelde is dat Nederlandse webshops vaak zelf al een retourlabel meezenden om eventuele retourzendingen af te handelen. Door zo een simpel retourproces te hebben gaan klanten sneller over tot een aankoop.

Laat een reactie achter