Wat is een long tail zoekwoord?

5 minuten om te lezen

Wanneer je bijvoorbeeld bezig bent met een SEA campagne voor een paar gave nieuwe schoenen, dan kun je ervoor kiezen om algemene zoekwoorden of specifieke zoekwoorden in te zetten. De kans is groot dat er bij algemene zoekwoorden er veel concurrentie in de markt zal zijn en dus ook de CPC’s hoog zullen zijn. En hoe zit dat dan met long tail? In dit artikel vertellen je graag alles over long tail en hoe je dit kunt toepassen in je eigen bedrijf. Klaar voor? 

Ps: volg je ons al op onze socialemediakanalen? Via LinkedIn, artikelen, Facebook, of Instagram kun je elke dag je kennis bijspijkeren over marketing gerelateerde onderwerpen.

Het begrip Long tail

Waar je bij algemene zoekwoorden vooral de focus legt op zoekwoorden met de hoogste volumes, focus je je met long tail juist niet specifiek op de zoekwoorden, maar juist op zoekwoorden met weinig zoekvolume. Waarom zou je de focus leggen op woorden waar nauwelijks op wordt gezocht? Nou, op de termen waar veel op wordt gezocht, is ook de meeste concurrentie aanwezig. Zo ben je dus met z’n alle in dezelfde vijver vissen en weet hier nu nog maar eens op te vallen…

Als je een aanbod hebt dat gericht is op long tail dan bied je vaak ook artikelen aan waar geen vraag naar is. Online is dat geen probleem, maar in fysieke winkels zie je deze producten niet zo snel in de schappen liggen. Online is de schapruimte onbeperkt, waardoor je je niet specifiek hoeft te focussen op de hardlopers.

Zo heb je dus een algemeen zoekwoord: Schoenen kopen – hoge CPC (cost per click), veel concurrentie

Dit is een long tail zoekwoord: Rode pumps met beklede hak – Minder, maar wel relevant zoekvolume

long tail voorbeeld

Het verschil tussen short, middle en long tail zoekwoorden

Hierboven hebben we al kort even het verschil tussen middle en long tail zoekwoorden besproken. Maar wist je dat je ook short tail zoekwoorden in kunt zetten? Alhoewel je dan aardig je best moet doen met de bergen concurrentie!

Je kunt er dus drie onderscheiden, namelijk:
1. Short tail zoekwoorden
2. Middle zoektermen
3. Long tail zoekwoorden.

Short tail zoekterm

Hieronder zie je een screenshot van een short tail zoekwoord. Een zoekterm als fiets is enorm algemeen en dat kun je terugzien aan het geschatte aantal zoekresultaten, namelijk: 82.600.000. Wil je graag bovenaan? Zet ‘m op!

short tail zoekwoord voorbeeld

Middle zoektermen

Hieronder opnieuw een voorbeeld met de zoekterm ‘fiets Amsterdam’. Dit is een voorbeeld van een middle zoekterm. De concurrentie is nog wel groot (25.100.000), maar de intentie is al een stukje duidelijker. Ook Google snapt wat iemand wilt met deze woorden. Voor vele bedrijven zijn deze zoektermen interessant. Waarom?

Het zoekvolume is relatief hoog, de concurrentie is te verslaan & het levert waardevolle bezoekers op.

Middle tail zoekwoord

Long tail zoektermen

Hieronder zie je een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Een long tail bestaat vaak uit drie of meer woorden en deze zijn vaak nog specifieker. Met deze combinatie toont Google ongeveer 3.260.000 resultaten. Het lijkt nog steeds veel, maar je concurreert nu meer met de grote online fietsenwinkels.

long tail zoekwoord

Nog even op een rijtje: 

Short tail: fiets

Middle tail: fiets Amsterdam

Long tail: Zwarte fiets Amsterdam kopen

Wat zijn de voordelen van long tail?

Er zijn enkele belangrijke voordelen te benoemen om te kiezen voor long tail als bedrijf.

  • Op een long tail zoekterm scoor je sneller
  • 70% van de zoekopdrachten zijn long tail (wist je dit al?)
  • Er is minder concurrentie op specifieke zoektermen
  • Hogere CTR (klikfrequentie) omdat je op long tail sneller scoort binnen de zoekmachine.

key to happiness

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Als je het zelf lastig vindt om zelf goede long tail zoekwoorden te bedenken, dan is het belangrijk om je goed te verplaatsen in de doelgroep, de bezoekers van je website. Wat zoeken ze voor informatie? Welke informatie hebben ze nodig om deze informatie te vinden?

Je kunt ook in Google suggesties vinden:

Long tail zoekwoorden

 

Daarnaast kun je ook in Analytics zoeken.  Je vind hier vaak veel belangrijke data. Zo kun je zien hoe mensen op je website terecht zijn gekomen, welke woorden populair zijn en welke pagina’s veel bezocht worden. Met deze data kun je vervolgens weer goede long tail mogelijkheden bedenken.

Als je je zoekwoorden hebt gevonden, is het nu de stap om je website te vullen met content waar je long tail zoekwoorden in verwerkt. Creëer bijvoorbeeld nieuwe pagina zoals een blog en schrijf deze nieuwe pagina’s op basis van een thema met long tail zoekwoorden. Deel vervolgens deze content op social media en nieuwssites.

Tip: heb je ons artikel over het optimaliseren van een pagina al gelezen? In deze blog kun je veel praktische tips & tricks lezen.

Verhoogde omzet door longtail-strategie?

Je hebt niet alleen long tail zoekwoorden, maar je kunt ook voor een long tail assortiment kiezen. De voorstanders van deze strategie zijn van mening dat bij een groot breed en gevarieerd aanbod weinig vraag is naar elk specifiek product, maar als je alle beetjes bij elkaar optelt je toch voor een enorme omzet kunt zorgen. Het internet zorgt er namelijk voor dat je ook kleine doelgroepen efficiënt kunt bedienen.

Als je elk product bijvoorbeeld maar eens per jaar verkoopt, dan kun je met een groot assortiment alsnog een goede omzet maken. 

Daarnaast is het bij een long tail assortiment gebruiken om niet alles zelf op voorraad te hebben, maar om het pas te kopen zodra dit artikel is besteld. Dit wordt vaak gecombineerd met dropshopping. Waarbij je niet zelf, maar de leverancier de producten opstuurt naar de eindklant. Zo heb je een groot assortiment zonder dat je zelf items in hoeft te kopen. Zo voorkom je overtollige voorraad en het product wordt ook nog voor je verstuurd.

Ideaal? Het kan ook nadelen hebben. Je bent immers verantwoordelijk dat het product goed bij de klant terecht komt. Stel dat het product tegenvalt of onderweg schade oploopt, dan ben jij degene die dit op moet lossen. De klant heeft het namelijk bij jou besteld.

Man strooit met geld

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

Laat een reactie achter





Nona van Spaandonck

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.
seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 29 beoordelingen