Hoe verlaag je de bounce rate op je landingspagina?

5 minuten om te lezen

Wanneer een bezoeker op je advertentie of Google resultaat heeft geklikt, komt hij terecht op een pagina wat ook wel de landingspagina wordt genoemd. Je kunt ook interpreteren dat iedere pagina op je website een landingspagina kan zijn, omdat de bezoeker altijd op een pagina moet binnenkomen. Zodra de bezoeker dus op de pagina komt, wil je graag dat dit tot een concrete actie leidt, namelijk de weg naar de call-to-action. Hoe kun je er nu voor zorgen dat de bezoeker niet vroegtijdig de pagina verlaat en dus het verlagen van de bounce rate?

Landingspagina

Je kunt de landingspagina ook wel zien als een conversiepagina omdat dat wat meer zegt over het doel van de pagina. Het liefst is dit één pagina met één doel. Hoe meer keuze je voor de bezoeker achterlaat, hoe minder keuze er wordt gemaakt. (snap je ‘m nog?)

De hele pagina staat dus eigenlijk in het teken van een concrete actie, namelijk de bezoeker van boven naar beneden begeleiden naar de call-to-action. Alles wat niet bijdraagt om dit doel te verwezenlijken hoort niet thuis op deze pagina.

landingspagina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je wilt uiteindelijk dus een conversie bereiken. Een conversie staat namelijk voor de omzetting van een bezoeker naar een concreet resultaat. Dit hoeft niet persé een aankoop van een product te zijn, maar dit kan van alles zijn zoals:

  • Een aanvraag van een offerte voor je dienst
  • Een ingevuld contactformulier
  • Een reactie op je blog bericht
  • Een inschrijving op je nieuwsbrief (opt-in)
  • Het abonneren van je Youtube- of podcast kanaal etc.
  • Een aanvraag van een offerte voor je dienst

Verlaten je bezoekers snel de website?

Een bounce rate is het percentage van de mensen die op je pagina komen, hier vervolgens niks mee doen, nergens op klikken en uiteindelijk weer teruggaan naar de Google zoekresultaten. Zonde! Het zijn dus wel mensen die in feite interesse hebben op een of andere manier op je website, maar niet kunnen vinden wat ze zoeken en dus weer de website verlaten.

Een bounce rate kun je verdelen in twee soorten bounces, namelijk een soft bounce en een hard bounce. 

Een soft bounce is iemand die op je pagina komt, wel vindt wat die zoekt, maar daarna genoeg informatie heeft verzameld en vervolgens weer de pagina verlaat. We spreken hier niet echt van een bounce omdat de persoon wel heeft gevonden wat die zocht. Dit kan onwijs interessant zijn voor je bedrijf. Je kunt namelijk een website hebben waar veel mensen je bellen, dit betekend dus dat deze mensen op je website komen, het telefoonnummer zien staan en je bellen.

Een hard bounce daarentegen zijn mensen die op je pagina terecht komen en meestal in 10 seconden al besluiten dat ze niet kunnen vinden wat ze zochten en vervolgens de pagina verlaten. Ze kopen niets, vragen geen offertes aan en komen niet op de juiste pagina’s.

  • Wist je dat Google je hiervoor kan straffen? Het zit namelijk zo: als iemand op je website komt in een hele korte tijd en vervolgens weer klikt om terug in de Google zoekresultaten te komen en daarna weer op een volgend resultaat klikt dan ziet Google dit als een teken dat jouw website minder goed is in het vervullen van de behoefte van de bezoeker. Zo bestaat er een kans dat Google het andere bedrijf boven jou zet.

Bounce percentage achterhalen

Wil je graag weten hoe je het bounce percentage van je website eruitziet? Dat kun je heel gemakkelijk bekijken via Google Analytics. Zie het voorbeeld hieronder:

Bounce-rate

Wil je dit van een specifieke pagina bekijken? Dan kun je hier naar toe:

Bounce rate specifieke pagina

Wat is dan een goed bounce percentage?

Het is lastig om te inschatten wat een goed percentage is of wat het gemiddelde is in jouw branche. Eigenlijk doet dit er niet heel erg toe, want het is belangrijk om de bounces op je eigen website zo laag mogelijk te hebben. Al is het gemiddelde misschien wel 20%, dat betekent dan niet dat jij ook die 20% wilt hebben, want je wilt gewoon graag zo laag mogelijk.

Daarnaast zegt een gemiddeld bounce percentage nog niet zo veel, omdat er vaak een groot verschil zit in de verkeersbronnen, waar de mensen vandaan komen, vanuit advertenties of organisch en vanuit welk apparaat ze op de website komen.

Het is hierin dus vooral belangrijk om op je eigen bedrijf te focussen. Hoe kun jij er nu voor zorgen dat de bounce percentage op je landingspagina zo laag mogelijk blijft?

Bounce rate stock foto

Het indelen van een landingspagina

Om het bounce percentage zo laag mogelijk te houden, is het verstandig om de landingspagina zo effectief mogelijk in te delen. Bij het indelen van een landingspagina zijn enkele concrete stappen die je moet doorlopen om tot een optimaal resultaat te komen.

Hieronder kun je in het filmpje van Paul Willems een heldere uitleg vinden over hoe je deze stappen het beste kunt uitvoeren. Onder deze video kun je enkele belangrijke stappen terugvinden die zijn geciteerd uit deze video. Veel kijkplezier!

Vanuit bovenstaande video kunnen we enkele concrete tips met je delen, namelijk:

Landingspagina voorbeeld

De tekst komt overeen, de informatie klopt. Als mensen dan doorklikken vanuit de link, dan zien ze direct het vertrouwde zinnetje terug op de website. Dit is daarnaast ook belangrijk voor Google omdat je de informatie vanuit de advertentie ook op de pagina hebt gebruik. Ook kun je een duidelijke call-to-action knop vinden. De knop is namelijk rood en hier staat “start met besparen” in plaats van het gebruikelijke “klik hier” je wilt graag geld besparen, dus de klik is zo gemaakt. Daarnaast heeft de landingspagina een instructievideo, waardoor je meteen doorhebt hoe het bedrijf in zijn werk gaat, je kunt hulp vragen en er staan enkele goede succesverhalen. Kortom: een uitstekende manier om je landingspagina in te delen. 

Belangrijke aandachtspunten

  1. Geen of minimale navigatie
  2. Kort conversieformulier
  3. Overtuigingsprincipes
  4. Gebruik opsom tekens
  5. Maak gebruik van eerlijke informatie
  6. Niet te veel tekst
  7. Verminder de laadtijd
  8. Wees relevante
  9. Duidelijke call-to-action
  10. Alle informatie boven de vouw

Bounce rate stock foto 2

We hopen dat je met deze informatie goede stappen kunt maken om het bounce percentage van je website te verlagen. Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments. 

Laat een reactie achter





Nona van Spaandonck

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Meer

seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 29 beoordelingen