Een productdetailpagina aanmaken – deel 1

5 minuten om te lezen

Wanneer je online meerdere producten aanbiedt, kun je ervoor kiezen om een eigen productdetailpagina aan te maken. In dit artikel willen we je graag in twee delen meenemen hoe je dit het beste in kunt richten. Zo’n pagina klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar het is eigenlijk niets meer dan overzichtelijke pagina waarop het bedrijf alle informatie kan neerzetten om de bezoekers te overtuigen het product te bestellen. Je kunt het vergelijken met een landingspagina, alleen focus je bij een productdetailpagina op fysieke producten die je online kunt bestellen. In het eerste deel kun je lezen over de belangrijke informatie voor de bezoeker en welke informatie je het beste op de productdetailpagina kunt neerzetten. Benieuwd geworden? 

Belangrijk voor online bezoekers 

Doordat je als bezoeker een product online niet fysiek in handen kunt hebben, is het van belang dat er uitgebreide en de juiste informatie staat vermeld. Ook wil je graag rechtstreeks contact hebben met een verkoper of adviseur als je vragen hebt over het product. Een goed converterende productdetailpagina zorgt ervoor dat al deze vragen van bezoekers beantwoord worden door een simpele pagina aan te maken. 

Welke informatie moet je hier nu precies neerzetten? Je kunt hier achter komen door te kijken naar de vragen die klanten stellen via de klantenservice of door zelf onderzoek te doen. Het gaat vaak om wat simpele vragen als: 

  • Hoe wordt het product geleverd? 
  • Zitten er extra verzendkosten bij?
  • Wat zijn de bezorgopties?
  • Wat gebeurd er als het wordt bezorgd als ik niet thuis ben?
  • Kan ik het ook ergens retourneren?
  • Zitten er kosten aan retourneren verbonden? 

Zo kun je natuurlijk nog wel even doorgaan. Vaak kun je zelf ook wel deze vragen bedenken door zelf in de voeten van een bezoeker te stappen. 

Let op: veel online aanbieders maken de fout door alleen informatie op een algemene pagina aan te bieden, maar wat nu als de bezoeker rechtstreeks vanuit de zoekmachine op de productdetailpagina komt? Als je als bezoeker geen complete informatie kunt vinden, dan is er een kans dat ze vroegtijdig de pagina verlaten waardoor je de kans misloopt op een conversie. Dat zou net zonde zijn! 

Informatie op de productdetailpagina

Er zijn enkele belangrijke punten die niet mogen ontbreken bij het maken van deze pagina. Deze kun je hieronder vinden: 

Productfoto’s. 

Goede afbeeldingen van de foto’s zijn zeer belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat de bezoekers het product voor zich kunnen zien. Je kunt hiervoor meerdere foto’s uploaden van hetzelfde product, zodat je vanuit verschillende hoeken het product kunt laten zien. Ook kun je foto’s uploaden van mensen die het product gebruiken of uitpakken, maar daarbij loop je wel het risico dat ze zich hiermee niet identificeren. 

  • Wist je trouwens dat je foto’s het beste op ooghoogte kunt maken? Zo help je de bezoekers om zich het product realistisch voor te stellen. Online-shop

Productinformatie

Hoe meer vragen je over het product weg kunt nemen, hoe minder vragen er van de bezoekers overblijven. Je kunt bij het plaatsen van het product bijvoorbeeld afvragen:

  • Wat doet het product voor de klant?
  • Wat maakt het product uniek? 
  • Waardoor werkt het product?

Naast dat je over deze punten kunt nadenken, kun je ook een opsomming maken van de belangrijkste eigenschappen in de vorm van een bullet list. Probeer hierbij wel de beknopte informatie te geven en geen uitgebreide teksten te plaatsen. Uitgebreide specificaties kun je eenvoudig achter een klik verbergen. Zo zorg je voor overzicht en een duidelijke structuur.

Informatie over het koopproces 

Voordat je een product gaat bestellen wil je vaak vooraf weten wat je kunt verwachten en dus ook de leveringsinformatie. Als je bijvoorbeeld een cadeau voor je partner wilt bestellen voor een bepaalde datum, dan wil je ook graag zeker weten dat het op tijd wordt geleverd. Zou net jammer zijn als het een dag later wordt bezorgd, een gemiste kans! Denk daarnaast ook na over de manier van betalen, het tijdstip en de manier van levering. 

Manier van betalen

  • Betaalmethoden
  • Eventuele bijkomende kosten met creditcard
  • Betalen in termijnen
  • Afterpay mogelijkheden

Tijdstip

  • Verwachte ontvangstdatum
  • Wanneer factuur ontvangen
  • Betalingstermijn

Manier van levering

  • Afmetingen (past het door de brievenbus?)
  • Niet thuis bij bezorging

Reviews

Tegenwoordig zijn reviews enorm belangrijk om als sociaal bewijs te laten werken. De meningen zijn verdeeld over het minimale aantal reviews dat nodig is voor een product of dienst. Dit is vrij afhankelijk van wat je aanbiedt. Als het om grote aankopen gaat, dan zijn reviews vaak belangrijker en daarbij geldt: hoe meer reviews hoe beter. Je gaat namelijk geen camera van honderden euro’s kopen als de vorige kopers hier niet enthousiast over zijn. 

Informatie over de prijs 

Vaak zijn de bezoekers enthousiast totdat ze de uiteindelijke prijs zien die ze moeten betalen. Vaak zijn bezoekers geneigd om meteen naar de check-out te gaan om te kijken hoeveel ze uiteindelijk moeten afrekenen. Door transparant te zijn met je bezoekers, bespaar je de bezoekers veel tijd. Het is daarom verstandig om de productdetailpagina de prijs inclusief alle kosten neer te zetten. Denk hierbij aan: leveringskosten, boekingskosten en overige kosten. 

Persoonlijke informatie als aanbieder

Als je webshop niet heel bekend is, is het verstandig om informatie over je bedrijf neer te zetten op de productdetailpagina. Mensen die namelijk online winkelen komen vaak door een zoekmachine op jouw productpagina. Je kunt een beknopte samenvatting van je bedrijf neerzetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan

  • Wat voor soort bedrijf
  • Klanten
  • Propositie
  • Vestiging
  • Oprichting

We hopen dat je veel nieuwe informatie hebt opgestoken over het maken van je eigen productdetailpagina. In deel 2 van het aanmaken van een productdetailpagina willen we je graag vertellen hoe je de lay-out van deze pagina het beste in kunt richten. Ook vertellen we meer over het inschakelen van een chatbot en/of livechat en call to actions op jouw productdetailpagina. Tot morgen! 

Heb je vragen over dit artikel of wil je dat we een artikel voor je schrijven? Stuur ons dan een berichtje of laat het weten in de comments.

Laat een reactie achter





Nona van Spaandonck

Volg ons op social media

Wil je meer berichten lezen?

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Meer

seocare-logo-wit

Adres

Westplein 12
3016 BM  Rotterdam

Visit us

Ben je al een winnaar?

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 29 beoordelingen